destilleerkolf reinigen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

destilleerkolf reinigen

hallo iedereen,

mijn hobby is het maken van drinkbare alcohol. (daar houd dan ook mijn kennis van chemie op)

voor de grotere volumes gebruik ik een koperen fractioneerkolom, maar om kleine volumes over te halen, wil ik een 500 ml destilleerkolf gebruiken.

om essences mee over te halen, en zodoende de kleur eruit te krijgen om een heldere essence over te houden (hoop ik)

nu heb ik een gebruikte kolf op de kop weten te tikken, met een liebig koeler, maar deze wil ik grondig reinigen voor ik er iets mee doe dat geconsumeerd gaat worden.

dit zul je wel in het eerste jaar scheikunde leren, maar toen heb ik niet echt opgelet :oops: (het 2de jaar overigens ook niet 8-[

ik hoop dat jullie dit gat in mijn geheugen kunnen dichten ;)

groet, Jan

Berichten: 2.035

Re: destilleerkolf reinigen

Wat er in het lab wordt gedaan: spoelen met aceton, uitschrobben met sop, en goed uitspoelen met demi- of gedestilleerd water..... eventueel nog een keer met aceton spoelen als je de kolf snel droog wil hebben :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: destilleerkolf reinigen

Ook schuurmiddel wil in hardnekkige gevallen wel goed werken. Een tijdje inweken van ammonia wil ook wel eens helpen. Verder zijn er nog wel wat extremere middeltjes, maar daarbij moet je goede veiligheidsmaatregelen in acht nemen.

Trouwens, is de kolf die je hebt van koper of van glas?

Berichten: 127

Re: destilleerkolf reinigen

DrQuico schreef:Trouwens, is de kolf die je hebt van koper of van glas?
En weet je waarvoor de kolf eerst gebruikt is? Dat maakt het makkelijker te zeggen hoe je het beste kunt schoonmaken.

Jdeketel

Berichten: 3

Re: destilleerkolf reinigen

alvast bedankt voor de antwoorden :oops:

de kolf is een 500ml kolf van glas. (Labor Therm)

geen idee wat er ingezeten heeft, ik heb het ding op Marktplaats gekocht, aan de doos te zien waar ie in zat, was de kolf afkomstig van een scholengemeenschap

groet, Jan

Berichten: 1.379

Re: destilleerkolf reinigen

Iemand heeft mij eens geleerd hoe ik een glazen kolf met verkoolde, goed hechtende resten van een vorig gebruik moest reinigen. Hij noemde het "pïckelen" , Het ging in de zuurkast. Neem ongeveer 2cc roodrokend salpeterzuur. Laat daarna ongeveer 1cc geconcentreerd zwavelzuur vanuit de hals naar beneden lopen. Bij menging onder bewegen van de kolf krijg je gebruis en bruine nitreuze dampen. Je moet er mee doorgaan tot de zwarte vlek verdwenen is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: destilleerkolf reinigen

Mocht je dus interesseren in wat er dan gebeurt: met dat goedje oxideer je dus alles kapot :oops:

Berichten: 165

Re: destilleerkolf reinigen

raakt hiermee echt alles opgelost? Volgens mij kan het niet de pure koolstof oplossen als je echt helemaal te ver bent gegaan in het verkolen van iets...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: destilleerkolf reinigen

Wat gebeurt er als je koolstof verbrandt?

Berichten: 3.145

Re: destilleerkolf reinigen

raakt hiermee echt alles opgelost? Volgens mij kan het niet de pure koolstof oplossen als je echt helemaal te ver bent gegaan in het verkolen van iets...
Oh jawel hoor. Ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n mix van rokend salpeterzuur en zwavelzuur pure koolstof oxideert tot CO2. Als je oxidator maar agressief genoeg is kun je zelfs koolstof oxideren. Zelf heb ik een keer een paar druppels Mn2O7 gemaakt en daarin een klein stukje koolstof gegooid. Het werd met een krakend geluid geoxideerd en er kwam een klein lichtflitsje. Toen was het stukje koolstof weg.

Ik heb er een klein AVI filmpje van gemaakt:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...2o7/mn2o7-c.avi

Vanwege de goede compressie heb ik een nieuwe codec gebruikt. Eerst deze file downloaden naar disk en vanaf de lokale disk bekijken, anders werkt het niet op sommige versies van Windows. Met windows 2000 kun je het sowieso niet bekijken, met Windows XP moet het wel lukken.

Berichten: 2.035

Re: destilleerkolf reinigen

Wat gebeurt er als je koolstof verbrandt?
Hetzelfde als wanneer je iets anders verbrandt: het combineert met zuurstof tot een oxide :oops:

Mooie film Wilco!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: destilleerkolf reinigen

FsWd schreef: Wat gebeurt er als je koolstof verbrandt?
Hetzelfde als wanneer je iets anders verbrandt: het combineert met zuurstof tot een oxide :oops:

Mooie film Wilco!
Ja, duh, dat snap ik, maar degene boven mij niet 8-[

Berichten: 3

Re: destilleerkolf reinigen

The Herminator schreef:
FsWd schreef: Wat gebeurt er als je koolstof verbrandt?
Hetzelfde als wanneer je iets anders verbrandt: het combineert met zuurstof tot een oxide :oops:

Mooie film Wilco!
Ja, duh, dat snap ik, maar degene boven mij niet ;)
okeeeee, ik denk dat ik maar groene zeep neem.... gebruikte m'n oma ook altijd 8-[

thx, Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: destilleerkolf reinigen

We hebben tegenwoordig toch van die geweldige schoonmaakmiddelen die ook met een 'BANG' eindigen? (ik heb er zelf geen ervaring mee trouwens).

Berichten: 448

Re: destilleerkolf reinigen

Iemand heeft mij eens geleerd hoe ik een glazen kolf met verkoolde, goed hechtende resten van een vorig gebruik moest reinigen. Hij noemde het "pïckelen" , Het ging in de zuurkast. Neem ongeveer 2cc roodrokend salpeterzuur. Laat daarna ongeveer 1cc geconcentreerd zwavelzuur vanuit de hals naar beneden lopen. Bij menging onder bewegen van de kolf krijg je gebruis en bruine nitreuze dampen. Je moet er mee doorgaan tot de zwarte vlek verdwenen is.
Ik heb een kolf met verkoolde resten erin, maar ik heb geen roodkokend salpeterzuur wel salpeterzuur 65%. Weet iemand een goede andere mannier om verkoolde resten uit een kolf te krijgen. Verbrande resten kun je ook verwijderen door met een gasbrander ze te verbranden. Alleen zal dit in een rondbodemkolf niet meevallen.

Reageer