automutilatie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 119

Re: automutilatie

naar aanleiding van een onderzoek wat laatst is gedaan door universiteit in leiden samen met de GGD in groningen, zij hebben een onderzoek gedaan naar zelfverwonding speciaal gericht op jongeren.

een intressante ontdekking vond ik persoonlijk dat in tegenstelling van wat normaal word beweert zelfverwonding en zelfmoord neigingen wel degelijk iets met elkaar te maken hebben. of in ieder geval door elkaar heen lopen.

mijn vraag aan jullie was hoe denken jullie hier over?
de jeugd van tegenwoordig begint te snel met zelfverwonding bij het minste of geringste probleem, ook kopiergedrag is hierbij een grote boosdoener.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: automutilatie

Dat verband kan ik wel zien. Dat is denk ik een gevolg van de moderne neiging om een steeds hefitger prikkel te zoeken, telkens je eigen grenzen op te zoeken.

Je begint in jezelf te snijden. Daarna laat je jezelf bloeden. Zo ga je telkens een stapje verder tot je zo onverschillig bent dat je in je polsen gaat snijden. Net zoiets als mensen die zichzelf het ziekenhuis in drinken (kan je soms ook beschouwen als een zelfmoordpoging).
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: automutilatie

zie ook:

Zeven procent Vlaamse tieners doet zichzelf pijn

(Belga) Ruim 7 pct van de Vlaamse jongeren tussen 14 en 17 jaar heeft zichzelf het afgelopen jaar opzettelijk pijn gedaan. Dat blijkt uit een enquête bij 4.500 Vlaamse jongeren in het kader van het Europese onderzoeksproject Child and Adolescent Selfharm in Europe (CASE). De resultaten van het onderzoek staan vrijdag in De Morgen.

Als de onderzoekers de Vlaamse jongeren de vraag stellen of ze zichzelf ooit al eens opzettelijk pijn hebben gedaan, antwoordt 13 pct daarop bevestigend. De jongeren snijden of krassen in hun lichaam, nemen een overdosis pillen of proberen zelfmoord te plegen. Meer dan twee keer zoveel meisjes als jongens verwonden zichzelf. Het Vlaamse onderzoeksluik van CASE werd uitgevoerd door de Eenheid voor Zelfmoordonderzoek van de Universiteit Gent. "Het is de allereerste keer dat op zo'n grote schaal onderzoek is gedaan naar zelfbeschadiging bij jongeren", zegt Gwendolyn Portzky, psychologe en onderzoekscoördinatrice van de Eenheid voor Zelfmoordonderzoek. Voor het onderzoek werden scholieren zonder bekende psychiatrische stoornissen bevraagd uit Oost- en West-Vlaanderen. (svr)

Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.asp...d=B286813051125
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 119

Re: automutilatie

Napoleon Dynamite schreef:zie ook:

Zeven procent Vlaamse tieners doet zichzelf pijn

(Belga) Ruim 7 pct van de Vlaamse jongeren tussen 14 en 17 jaar heeft zichzelf het afgelopen jaar opzettelijk pijn gedaan. Dat blijkt uit een enquête bij 4.500 Vlaamse jongeren in het kader van het Europese onderzoeksproject Child and Adolescent Selfharm in Europe (CASE). De resultaten van het onderzoek staan vrijdag in De Morgen.

Als de onderzoekers de Vlaamse jongeren de vraag stellen of ze zichzelf ooit al eens opzettelijk pijn hebben gedaan, antwoordt 13 pct daarop bevestigend. De jongeren snijden of krassen in hun lichaam, nemen een overdosis pillen of proberen zelfmoord te plegen. Meer dan twee keer zoveel meisjes als jongens verwonden zichzelf. Het Vlaamse onderzoeksluik van CASE werd uitgevoerd door de Eenheid voor Zelfmoordonderzoek van de Universiteit Gent. "Het is de allereerste keer dat op zo'n grote schaal onderzoek is gedaan naar zelfbeschadiging bij jongeren", zegt Gwendolyn Portzky, psychologe en onderzoekscoördinatrice van de Eenheid voor Zelfmoordonderzoek. Voor het onderzoek werden scholieren zonder bekende psychiatrische stoornissen bevraagd uit Oost- en West-Vlaanderen. (svr)

Bron:http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 6813051125
ja, inderdaad. zo'n verglijkbaar onderzoek is in veel europese landen gedaan zo ook in nederland. hier lag het percentage bij jongeren in dezelfde leeftijdscategorie op 5%. dit was het laagste van alle ondervraaden. maar persoonlijk vind het ik het nog al veel.
cassanne schreef:Dat verband kan ik wel zien. Dat is denk ik een gevolg van de moderne neiging om een steeds hefitger prikkel te zoeken, telkens je eigen grenzen op te zoeken.  

Je begint in jezelf te snijden. Daarna laat je jezelf bloeden. Zo ga je telkens een stapje verder tot je zo onverschillig bent dat je in je polsen gaat snijden. Net zoiets als mensen die zichzelf het ziekenhuis in drinken (kan je soms ook beschouwen als een zelfmoordpoging).
ja oke daar kan ik ook wel in komen. ik denk inderdaad dat het ook met de moderne neiging om steeds hevigere oplossingen te zoeken.

ook in een eerdere quote verwees ik al naar het feit dat ik van mening ben dat jongeren tegenwoordig steeds sneller en heftigere maatregelen nemen alsze een probleem hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: automutilatie

Een gedachte die er ook achter zit, is dat je door jezelf pijn te doen, je misschien ook het gevoel krijgt om zo je emotionele pijn af te laten nemen, voor een bepaalde tijd. Ze laten zo gezegtm hun pijn wegvloeien via bloed. Ook kan het zijn dat ze zo idd het gevoel hebben dat ze zo hun pijn controleren.

Vergeet niet dat er mensen zijn die zichzelf verwonden met echte problemen, maar je hebt er ook een paar bij zitten die het doen omdat ze aandacht willen van hun omgeving, of omdat ze het misschien 'stoer' vinden ( Ik zou niet weten wat er stoer aan is... maarja). Hun probleem is gewoon aandacht tekort. Mijn vriendinnen en ik noemen dat 'Showsnijden''

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: automutilatie

Vergeet niet dat er mensen zijn die zichzelf verwonden met echte problemen, maar je hebt er ook een paar bij zitten die het doen omdat ze aandacht willen van hun omgeving, of omdat ze het misschien 'stoer' vinden ( Ik zou niet weten wat er stoer aan is... maarja). Hun probleem is gewoon aandacht tekort.


Stel dat dit zo is, dan is het toch ook ziek? Naar mijn mening moet je oppassen met het diskwalificeren van zelfbeschadigend gedrag. Voor je het weet doe je het af als onzin, terwijl er wel iemand in zijn/ haar lichaam zit te snijden.

Berichten: 119

Re: automutilatie

Stel dat dit zo is, dan is het toch ook ziek? Naar mijn mening moet je oppassen met het diskwalificeren van zelfbeschadigend gedrag. Voor je het weet doe je het af als onzin, terwijl er wel iemand in zijn/ haar lichaam zit te snijden.


daar ben ik het ook wel mee eens...maar het inderdaad zeer moeilijk om te bepalen wanneer iemand sirieus problemen heeft of wanneer het gewoon aandacht trekkerij is of stoer doen. hier voor zijn ook niet echt richtlijnen voor vast te stellen als je het mij vraagt!

maar daarom denk ik ook dat het zo belangrijk is om open te praten met de personen hierover...oordeel niet te snel maar luister eerst goed naar de persoon.

Berichten: 119

Re: automutilatie

ik denk dat je toch altijd wel onbewust jezelf pijn doet (of straft net hoe je het wil zien) als er iets is gebeurd dat je niet zint of dat je heel erg vind. Hoevaak zeg je niet tegen jezelf dat je iets niet mag doen omdat het de vorige keer dat je hetzelfde deed uit de hand is gelopen. Hoevaak laat je niet iets aan je voor bij gaan, ondanks dat je het heel graag wilt?

Ik denk dat dit een vorm van onbewuste zelfbestraffing is.

Automutilatie overigens is ook vaak onbewust, maar meestal zijn degenen die het doen zich wel bewust wat ze doen en waarom ze dit doen. En ze weten meestal (onbewust) ook heel goed, dat het niet goed is wat ze eigenlijk doen.. Maar het is gewoon moeilijk om er mee te stoppen omdat het zoveel voldoening geeft.

Ik denk dat mensen die aan automutilatie doen beter af zijn buiten een instelling dan erin, want dat werkt volgens mij alleen maar stimulerend op deze mensen; om het nog meer te gaan doen.

Als je er echt mee wilt stoppen, zul je de oorzaak in jezelf moeten zoeken denk ik en daar wat aan gaan doen. En je moet achter jezelf staan om dit uiteindelijk te kunnen denk ik, dat maakt het zo ingewikkeld.

Angeltje

Berichten: 119

Re: automutilatie

Angel schreef:...

Ik denk dat mensen die aan automutilatie doen beter af zijn buiten een instelling dan erin, want dat werkt volgens mij alleen maar stimulerend op deze mensen; om het nog meer te gaan doen.

Als je er echt mee wilt stoppen, zul je de oorzaak in jezelf moeten zoeken denk ik en daar wat aan gaan doen. En je moet achter jezelf staan om dit uiteindelijk te kunnen denk ik, dat maakt het zo ingewikkeld.Angeltje


dat ben ik wel met je eens! ik denk persoonlijk ook dat een instelling niet echt werkt. ik vind persoonlijk dat er in die instelling veel meer wordt gekeken naar hoe kunnen we de persoon laten stoppen met zichzelf pijn te doen, dan te kijken waarom doe deze persoon dat?

ik ben er persoonlijk veel meer voor om eerst de oorzaak te achterhalen. ik denk namelijk dat het in veel gevallen(dus niet in alle) namelijk slechts een manier is om hun probleem te uiten.(zoals andere dit doen door het weg te drinken of erover te praten) dus ik denk dan dat het veel belangrijker is dit probleem op te lossen dan om iemand te laten stoppen met zichzelf pijn doen. dan zal de behoefte naar zelfverwonding vanzelf afnemen en is het ook veel makkelijker om iemand er mee te laten stoppen.

ook vooral bij de jeugdige zelfverwonders lijkt me dit erg effectief. ik denk namelijk dat bij veel van hen het zelfverwonden opzich niet zo'n groot probleem is(als het niet te lang duurt) dus in dat geval lijkt he mij verstandig om eerst een te kijken waarom ze dit doen...wat voor een probleem ze hebben en eerst daar na te kijken. en pas als laatste naar het zelfverwonden!

Berichten: 119

Re: automutilatie

Het lijkt mij idd ook het beste om te kijken naar wat de oorzaak is van de zelfverwonding, dan dat men gaat kijken hoe ze het kunnen oplossen. Dit maakt het vaak alleen nog maar erger, omdat de hulpvrager zich dan niet begrepen voelt.

Dit zie je trouwens ook veel terug bij mensen met een borderline stoornis (mensen die dit hebben doen vaak ook aan automulatie, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn.)

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: automutilatie

naar mijn mening zijn het mensen die niet snel anderen willen opzadelen met hun problemen, degenen zijn die doen aan zelfverwonding.

meestal begint het door een gevoel van verdriet, angst, verplichting, frustratie. ze slaan ergens tegenaan, schoppen iets omver of pakken iets waarmee ze snel zichzelf kunnen snijden.

alleen wordt het automutilatie als die persoon zoiets vaker doet en het een soort verslaving wordt. een drug als het ware.

die snelle schicht van pijn, een moment waarin je niet aan je "probleem" denkt, een moment van totale leegte in je hoofd. daar willen mensen in blijven.

zelfmutilatie zie ik niet als een probleem, meer een gevolg van een probleem wat door de persoonlijkheid van diegene die dat doet ontstaan is.

zelfverwonding is ook een schreeuw om hulp, aandacht, liefde van van personen die het niet in zich hebben om ook daadwerkelijk hulp te vragen. of zoals ik ergens heb gelezen:

"mijn hoofd schreeuwt help me! terwijl mijn mond zegt laat maar."
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Berichten: 23

Re: automutilatie

Ik vraag mij af wat jullie nou de grens vinden tussen automutilatie en... nouja zegmaar 'niet automutilatie'.

Ik denk dat ik een grens geval ben.

Vorig (school) jaar heb ik namenlijk een hartje met een pijltje in mijn arm gezet (die er nu nog duidelijk zit). Niet uit verdriet, niet uit stres gewoon omdat je op je 14de nog geen tatoo krijgt van je ouders.

Mijn vraag is dus vinden jullie dit nou ook automutilatie of niet?

Remi

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: automutilatie

TheClimbingDutchman schreef:Ik vraag mij af wat jullie nou de grens vinden tussen automutilatie en... nouja zegmaar 'niet automutilatie'.

Ik denk dat ik een grens geval ben.

Vorig (school) jaar heb ik namenlijk een hartje met een pijltje in mijn arm gezet (die er nu nog duidelijk zit). Niet uit verdriet, niet uit stres gewoon omdat je op je 14de nog geen tatoo krijgt van je ouders.  

Mijn vraag is dus vinden jullie dit nou ook automutilatie of niet?

Remi
nee, ik zou zeggen van niet.

automutilatie is zelfverwonding wat een verslaving is geworden.

jij deed het 1 keer uit 'protest', zou je het vaker doen zonder echte reden of dat je vind dat het "moet" van jezelf dan zou je het am kunnen noemen

zie het als drugsgebruik: 1 keer maakt je nog geen junkie.
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: automutilatie

automutilatie is zelfverwonding wat een verslaving is geworden.


heeft niets met verslaving te maken hoor. de actie van Remi valt mijn inziens niet onder automutilatie in klinische zin.

Berichten: 119

Re: automutilatie

TheClimbingDutchman schreef:Ik vraag mij af wat jullie nou de grens vinden tussen automutilatie en... nouja zegmaar 'niet automutilatie'.

Ik denk dat ik een grens geval ben.

Vorig (school) jaar heb ik namenlijk een hartje met een pijltje in mijn arm gezet (die er nu nog duidelijk zit). Niet uit verdriet, niet uit stres gewoon omdat je op je 14de nog geen tatoo krijgt van je ouders.  

Mijn vraag is dus vinden jullie dit nou ook automutilatie of niet?

Remi
nee ik denk ook niet echt dat het veel te maken heeft met zelfverwonding...je zou het kunnen zien als een lichte vorm ervan.

maar de rede er achter was meer gewoon een soort van woede, dat kan wel rede zijn tot zelfverwonding maar in jou geval was het in incident, dus zoals rick al zei als je een keer drugs gebruikt ben je ook nog geen junkie.

en wat misschien bij jou ook een rol speelde is dat je het eigenlijk ook deed omdat je een tattoo wilde maar die niet mocht. en zo kon je toch ook een beetje een soort van tattoo maken. dus in jou geval was het niet echt bedoeld als afreageren maar meer voor het symbooltje wat je gekrast hebt. iemand die echt aan zelfverwonding doet die krast meestal maar wat of maakt in ieder geval geen hartje(in de meeste gevallen natuurlijk,er zijn altijd uitzonderingen)

Reageer