Springen naar inhoud

Water analyse

• Log in om te kunnen reageren

diode

diode

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2006 - 15:58

Voor het meten van de kwaliteit van vijverwater ben ik opzoek naar en bruikbare methode.
Het gaat dan vooral om: Nitriet, Nitraat, Amonniak/Amonnium, PH, en opgeloste Zuurstof
Ik heb al wat onderzoek gedaan naar sensoren die dit kunnen maar dit blijkt nog niet zo makkelijk omdat Nitriet moeilijk te bepalen valt.
En als je dan wat vind dan hangt er een prijskaartje aan waar je stijl van achterover slaat.

Nu is mij een paar keer geadviseerd (mede op dit forum) om te kijken naar UV-VIS, op wikipedia heb ik gekeken wat dit inhoud.
Dit blijkt een methode te zijn met licht met verschillende golflengtes.
Elke stof kaatst weer een andere golflengte licht door, is dit juist?

Nu vraag ik mij af of je bij deze methode ook reagentia nodig hebt, als dit zo is dan is deze methode niet bruikbaar voor mij omdat ik een in-line meting wil doen.

Wie kan me hier meer over vertellen?

PS:

Ik heb hier een hele tijd geleden al eens een topic over ge opent maar ik weet niet of het gewaardeerd wordt als ik daar weer in verder ga.
Als ik daar verder moet gaan dan hoor ik het wel.

Veranderd door diode, 10 juli 2006 - 16:05

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juli 2006 - 16:44

Hoewel het theoretisch mogelijk is om zonder verdere bewerking deze ionen aan te tonen met een uv-vis spectrofotometer, is dat niet de manier waarop deze normaal wordt ingezet. Je moet voor een goede meting een monster nemen, bewerken en meten in relatie met een ijklijn. Inderdaad zijn in de bewerkingsstap reagentia nodig, en wel voor elk experiment andere reagentia.

McSnarf

McSnarf

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2006 - 17:12

Kijk eens in je buurt bij een universiteit! De meeste universiteiten waar een scheikunde faculteit is, hebben een ChemieWinkel: een aanspreekpunt voor particulieren met scheikunde-gerelateerde vragen. Daar zijn mensen die beschikken voor de benodigde kennis en apparatuur tegen een schappelijke prijs.

(ik weet dat er in Eindhoven een CW zit..)

diode

diode

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2006 - 19:51

@ McSnarf,

Kunnen ze ook complete apparaten leveren daar?
Het is overigens mijn bedoeling om het volledig zelf te bouwen, alleen lijkt me het een vrij complex apparaat.
Eventueel zou ik misschien iets om kunnen bouwen.

@rwwh,

Als een goede meting alleen mogelijk is op de manier die u aangeeft dan is dit dus alleen te doen door mensen met kennis van zaken, door mij dus niet.

Heeft iemand misschien wat linkjes naar intressante sites omtrent uv-vis?

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2006 - 20:12

In Chemiewinkels (ook vaak "Transferpunt" geheten) kunnen particulieren en bedrijven in contact worden gebracht met universitaire onderzoeksgroepen die tegen een schappelijk tarief metingen kunnen verrichten.... ze leveren dus niet de apparatuur an sich!

Ook het laten meten van ionen kan heel goed bij zo'n groep gebeuren; op een beetje Universiteit zijn diverse analyse-methoden voor zowel ionen als complete moleculen beschikbaar.....

Tenslotte: een UV/Vis spectrofotometer is een prijzig apparaat, dus ik zou hier niet zelf aan beginnen (nog afgezien van de benodigde kennis om hier fatsoenlijke metingen mee te kunnen verrichten :oops: )

jdeketel

jdeketel

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 08:49

Chemiewinkels (ook vaak "Transferpunt" geheten)

Of "wetenschapswinkel". Mocht je nog op zoek zijn.

Zie bijvoorbeeld deze link naar Chemiewinkel eindhoven

diode

diode

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 09:07

Ik denk dat ik mijn vraag niet helemaal goed omschreven heb.
Nog een poging.
Ik heb hier een vijver liggen waarvan ik continu de waardes van Nitriet, Nitraat, enz op een display wil tonen.
Hiervoor ben ik dus opzoek naar methodes om een continu meting te doen naar deze waarden.
In sensoren heb ik me al aardig verdiept maar niet alle waardes die ik wil meten zijn goed leverbaar.
UV-VIS is niet geschikt voor een continu meting omdat er reagentia nodig zijn, dat is tenminste wat ik uit sommige reacties hier opmaak.
Zijn er andere methodes die wel geschikt zijn voor zulke metingen?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures