Springen naar inhoud

etsen in inox


  • Log in om te kunnen reageren

#1

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2006 - 18:02

ik wil graag etsen in roestvrij staal

ergens op het net las ik dat dat lukt met zoutzuur en zuurstofwater.
ik nam oud zoutzuur die er al serieus geel uit ziet, dan heb ik het een beetje verdund met kraanwater en er zuurstofwater bijgekapt, de kleur veranderde een beetje, het werd een intens, beetje fluo, geel.
daarin heb ik, om te proberen, een stukje inox met een vernislaagje (natuurlijk stukje weggekrast) ondergedompeld.
enkele uren later was het groen. en het staal waar geen vernis op zit is zwart.

morgen zal ik eens met verdund zwavelzuur proberen, maar dat heb ik nu nog niet in huis, daarom dus dit 'gepruts'.

zoutzuur zonder iets extra heb ik ook al geprobeerd, het lukt gedeeltelijk, maar het gaat niet diep genoeg, het blijft zeer oppervlakkig, zowel na enkele uren als na enkele dagen.

wie weet wat er gebeurde? en of dit redelijk normaal is of niet
bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2006 - 22:11

en het lukt blijkbaar, na enkele uren is er al een flink stuk weggereageerd, mooi

nu alleen nog weten hoe en tis in orde.

#3

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2006 - 11:16

nog een update
blijkbaar laat die etsvloeistof het vernis niet met rust, er komen blaren op.
Dit wordt nog veel trial and error gedoe.

niemand met suggesties?

#4

woelen

    woelen


  • >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2006 - 11:40

Tja, het is niet voor niets etsvloeistof. Dat is corrosief en helaas niet alleen voor het metaal.

Hoe doe je dat etsen precies? Wil je een stuk bloot metaal weg etsen terwijl eromheel liggend metaal (met verflaag) niet mag worden weggeetst? Of wil je het metaal onder de verflaag weg etsen.

Geef eerst duidelijk aan wat je precies wilt etsen en hoe het eindresultaat er uit moet zien. Misschien dat iemand dan iets zinnigs kan suggereren.

#5

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juli 2006 - 11:40

ik ben hier geen expert in, maar vroeger deed ik dit met koper en salpeterzuur. Ik gebruikte toen was i.p.v. vernis. De was moest eerst worden verwarmd om hem vloeibaar te maken. Na opstrijken werd hij weer vast.

Als het vernis niet goed hecht (of scheurtjes vertoont), dan kan het zuur op die plaatsen in contact komen met het staal, met alle gevolgen van dien. Dit zou het bellen van het vernis verklaren (waterstofontwikkeling).

#6

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2006 - 12:45

vernis heb ik al geschrapt van mijn lijstje, ik probeer met een vet omdat ik momenteel geen was heb. Bijenwas wordt op sommige sites aangeraden.

hoe ik het doe: ik strijk heel mijn stuk inox in, kras erin wat ik wel laten wegreageren en dompel het onder in de vloeistof, en dan wacht ik enkele uren tot dagen. ik wil gewoon mijn naam, een halve milimeter diep ofzo, in het staal hebben staan.

ik hou jullie op de hoogte

Veranderd door Kerckhof, 13 juli 2006 - 12:46


#7

woelen

    woelen


  • >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2006 - 20:21

Probeer het eens met gewoon kaarsenvet. Eerst het metaal heel goed ontvetten met aceton, dan kaarsenvet er op druppelen en dan voorzichtig met een naald openkrabben. Hopelijk blijft het vet dan wel zitten op de directe omgeving van de kras. Het probleem is dat staal zo glad is en dat daar het vet moeilijk op hecht. Als je het metaal in zijn geheel iets opruwt, dan zal het beter gaan, maar ik weet niet of dat voor jou acceptabel is.

Iets dat wel goed hecht is loodmenie (oranje grondverf). Daarbovenop moet je dan het vet doen, aan die verf hecht het wel. Misschien wil het ook wel met gewone metaalgrondverf van de doe het zelf zaak. Achteraf die verf er weer af krijgen kan nog wel een hele toer worden, ook dat is iets dat je moet proberen.

#8

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2006 - 22:13

bedankt
vaseline heb ik ondertussen ook al eens geprobeerd
kaarsevet lijkt me een goed idee, en aan ontvetten ofzo heb ik ook al gedacht, alleen nog niet geprobeerd.
ipv het kaarsevet te druppelen denk ik dat ik het beter au bain marie opwarm en het stukje staal erin onder dompel. Ik zal het beiden eens proberen.

maar ik weet niet of dat voor jou acceptabel is.

ik kan het nadien misschien weer polijsen.

loodmenie zal ik niet gebruiken (is dat niet al lichtjes verboden of afgekeurd?), een andere grondverf lijkt me wel een goede optie

morgen zal ik alle combinaties uitproberen.

bedankt voor de tips

#9

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2006 - 18:11

De passiveerbaarheid van roestvast staal maakt het moeilijk om gewoon te etsen. Zoals bijvoorbeeld zink met zwavelzuur en koper met Fe(III)chloride.
Als het doel is patronen met een bepaalde geometrie over te brengen op roestvast staal dan kom je al gauw tot het transpassief etsen en oplossen zoals dat gaat bij ECM (electrochemical machining). Of eventueel via vonk-erosie. Deze technieken zijn ook bekend van de vormgeving aan superlegeringen. Misschien vind je er iets over op internet. Dit is echter allemaal moeilijk en specialistisch werk. Dat moet je in een bestaand bedrijf leren, bijvoorbeeld in de vorm van een (afstudeer)stage.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures