Evenwichtsconstante Kp

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

Evenwichtsconstante Kp

1.6012 g (gasvormig) zwaveltrioxide wordt in een lege container met een volume van 1.52 L gebracht bij een temperatuur van 627 °C. Na het instellen van het evenwicht bedraagt het aantal mol zwaveltrioxide 0.0142.

Wetende dat het zwaveltrioxide onderhevig is aan een ontbinding in (gasvormig) zwaveldioxide en zuurstofgas.

(A) Wat is de Kp voor deze reactie?
Het volgende heb ik al:

2 SO3 <=> 2 SO2 + O2

P2SO2 PO2

--------------- = Kp

P2SO3

Uit de gaswet: P = (n/V)RT met n/V de concentratie

Zodat:

(SO2)2(O2) . (RT)2(RT)1

------------------------------ = Kp

(SO3)2 . (RT)2

Nu vraag ik me af,
Na het instellen van het evenwicht bedraagt het aantal mol zwaveltrioxide 0.0142.
2 mol SO3 <=> 2 mol SO2 + 1 molO2

dus kan je zeggen dat 2 . 0.0142 = 2 . 0.0142 + 1 . 0.0142 en de concentraties bereken je dan voor bv. SO3:

is die dan gelijk aan ( 2. 0.0142) / 1,52 liter of is het zonder die 2 maal? en doe je dan hetzelfde voor de rest ? Maar dan vraag ik me af wat ben je dan met het aantal gram (1.6012 g) SO3 ? Als je weet hoeveel mol SO3 er na evenwicht is? Dankjewel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Evenwichtsconstante Kp

Wat me het eerste opviel was de term ´lege container´. Is dat leeg in de zin dat er alleen maar lucht in zit of leeg in de zin van vacuum? Dit is wel belangrijk omdat er zuurstof in de lucht zit. Ik ga er maar vanuit dat leeg gelijk is aan vacuum in dit geval.

Die 1,6012 g SO3 heb je nodig om te berekenen hoeveel mol er aanvankelijk in zat en (met het gegeven dat 0,0142 mol resteert) hoeveel mol O2 en SO2 er dus is ontstaan.

Na de reactie is de concentratieaan SO3 natuurlijk 0,0142 mol/1,52 L.

Kun je zo verder?

Berichten: 19

Re: Evenwichtsconstante Kp

Dankjewel voor de hulp! Nu zie ik het in.

Reageer