substituties aan aromaten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

substituties aan aromaten

Hallo, 2 opgaves gekregen over substituties aan aromaten. Kunnen jullie helpen?

1)

1 g 1-chloor-2,4-dinitrobenzeen in 4ml glycol wordt gemengd met 1 ml hydrazinehydraat. Dan wordt methanol toegedropt en er valt een nieuwe verbinding uit. Welke?

Zou het kunnen dat dan 2-chloor-3,5-dinitrophenylhydrazine gevormd wordt??

Anders heb ik er geen idee van. Het lijkt me logisch daar Cl een ortho richter is (para al bezet) en de beide nitrogroepen meta richters zijn.

2) tolueen + geconcentreerd zwavelzuur geeft?

Als dit een sulfonering is dan moet dat para-tolueensolfonylzuur geven, maar klopt dat.

alvast bedankt

Berichten: 2.035

Re: substituties aan aromaten

Lijken me allebei in orde....

Er zijn reactie-omstandigheden waarbij je m.b.v. hydrazine de nitro-groepen reduceert, maar dat is denk ik hier niet aan de orde! :oops:

Berichten: 181

Re: substituties aan aromaten

Antw. 1)

(je eigen "tip": substituties aan aromaten)

- het Chloor op positie 1 wordt nucleophile vervangen (substitutie) door de hydrazine

- mogelijk wordt door afsplitsing van water nog een triazole (5-ring met 3xN) gevormd met de nitro-groep op positie 2

Ref. Recl. Trav. Chim. Pays-Bas; 58; 1939; 847, 848, 851.

... helaas bezit ik niet zo een oude biblitheek :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: substituties aan aromaten

Die nucleofiele substitutie aan aromaten vindt alleen (gemakkelijk) plaats wanneer er sterk electronzuigende groepen aan de ring zitten zoals nitro of cyano. Het chloride anion is daarnaast bij deze substitutie een goede 'leaving group'

Die vraag van tolueen en zwavelzuur is in ieder geval goed, al zul je ook voor een klein deel de ortho-isomeer krijgen. Maar door de sterische hinder van de methylgroep zal dit waarschijnlijk erg weinig zijn.

Reageer