Springen naar inhoud

Chemische interferenties Elementen en Zuren

• Log in om te kunnen reageren

maurice_CF

maurice_CF

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2006 - 16:31

Beste mede forum bewoners.

Een tijdje geleden hebben we een ICP-OES gekregen op mijn werk. Het betreft een Varian Vista-MPX Radiaal. Niet dat dit iets te maken heeft met de vraag maar gewoon ter info. Het apparaat opzich bevalt erg goed en de besturingssofware is ook erg gebruikersvriendelijk en makkelijk.

Nu even naar de vraag toe, ik weet dat bepaalde elementen niet met elkaar gemengd mogen worden in een Multi Element Standaard. Bijvoorbeeld Ag in een Standaard waarin HCl zit. Nu is de vraag weet iemand een tabel of iets dergelijks op het internet of in andere naslag werken te staan waarin hierover regels en of richtlijnen staan. Dus dan de chemische interferentie van de diverse elementen opzich en bijvoorbeeld ook de diverse zuren waarin de elementen vaak worden opgelost zoals: HF, HCl, HNO3 enz.

Heeft iemand tips of opmerkingen post ze dan alsjeblieft hier.

Alvast bedankt,

Maurice

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juli 2006 - 21:09

Het voorbeeld dat je geeft heeft niets te maken met de analysemethode, maar gewoon met het lage oplosbaarheidsproduct van zilverchloride. Oplosbaarheidsproducten zijn wel in tabelvorm te vinden!

maurice_CF

maurice_CF

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 14:41

Dass weiss ich.

Maar dit is ook iets waar je rekening mee moet houden toch. Net als Ba en SO4 neerglas vormen. Maar goed, hetgeen jij zegt is dus gewoon dat ik inderdaad gelijk heb en dat je deze ionen dus niet mag mengen wanneer je een van deze wilt gaan meten. Trouwens het heeft wel degelijk te maken met de analyse methode, je zult toch moeten kiezen voor andere matrixes of andere destructie methodes welke inherent zullen zijn aan je analysemethode? Wanneer je hier geen rekening mee zou houden en Ag wilt gaan bepalen en een destructie met koningswater zou doen kan je er donder op zeggen dat je dus meetfouten gaat krijgen dus het heeft zeker weten te maken met de analysemethode iig de voorbewerking.

Maar een antwoord op het tweede deel van de vraag heb je dus niet aangaande de interferenties? En of dat hier tabellen voor zijn?

Ik heb trouwens wel nog een link naar een site gekregen met info:

http://www.ivstandar...xtras/pertable/

Voor de mensen die er iets aan hebben

Maurice

Veranderd door maurice, 17 juli 2006 - 14:44

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juli 2006 - 20:58

Komt die ICP niet met standaard programma's voor verschillende elementen? Veel elementen hebben wel matrixeffecten, maar deze zijn te vermijden door andere lijnen te kiezen, of door meerdere lijnen te meten, of door de achtergrond op een goede manier te meten. Er zijn misschien verschillende meetprogramma's voor sommige elementen die je moet kiezen op basis van de matrix.

Als je een nieuwe analysemethode ontwerpt, dan moet je met behulp van testmonsters ook verifiëren of deze methode de juiste resultaten geeft! Maar je hebt wel gelijk: om te beginnen moet je natuurlijk gebruik maken van alle mogelijke tabellen die interferenties of neveneffecten kunnen voorspellen. De makkelijkste manier om aan een nieuwe methode te ontwerpen is om na te gaan of iemand anders het al eens heeft gedaan.... Of, zoals ik een medestudent ooit eens hoorde citeren: "a week of labwork can sometimes save an hour in the library!"

maurice_CF

maurice_CF

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 07:53

Bedankt voor je reactie.

Wanneer ik een nieuw programma aanmaak op de ICP dan geeft deze per gekozen element aan welke 'lijn' de grootste intensiteit heeft. Dit is zeg maar de lijn die je het best kunt nemen om dit specifieke element te meten. Er vanuit gaande dat je matrix perfect is en dat er geen andere elementen in je monster zitten.

Tevens geeft het programma aan, bij elke lijn, welke elementen bij deze lijn storen.

Quote: Of, zoals ik een medestudent ooit eens hoorde citeren: "a week of labwork can sometimes save an hour in the library!"
Dus zelf gaan zitten zoeken en doen zou een optie zijn. Heb dit ook al gedaan voor 2 MES-en. Maar juist om dit voor te zijn was ik erop aan het hopen dat er tabellen zouden zijn waarin je elementen met elkaar zou kunnen vergelijken aangaande die storingen, per lijn.

Ik denk trouwens dat degene die dit gezegd heeft hier niet mee heeft bedoeld dat je beter kunt kijken of iemand anders het al een uitgezocht heeft. Maar eerder dat je door doen in de praktijk een hoop theorie vanzelf leert. Anders zou het zijn: One minute of copying can save you hours in the library.

Maar eigenlijk was dit ook niet mijn vraag. Mijn vraag is eigenlijk in concreto dit: welke elementen mogen absoluut niet bij elkaar in een MES?

B.v. Ag + Cl i.v.m. neerslagsreacties onder invloed van licht e.d.

zoals Ba + SO4 hievoor geldt het zelfde.

Ik ga even die link doorspitten die ik gepost heb dan kom ik er ook wel uit denk ik.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Maurice

Veranderd door maurice, 18 juli 2006 - 08:03

Bas_CF

Bas_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 09:21

Oplossingen in de matrices kun je eenvoudig terugzoeken in het Handbook. Je kunt zo het halve periodiek systeem (de kationen hier) in een multi-elementen standaard kwijt. Laat de vista op meerdere lijnen meten en je leert gauw qua interferenties, maar je zult zien dat gevoelige lijnen een lage storing verwaarlozen. Kwestie van je achtergronden goed bekijken.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juli 2006 - 20:49

Ik denk trouwens dat degene die dit gezegd heeft hier niet mee heeft bedoeld dat je beter kunt kijken of iemand anders het al een uitgezocht heeft.

Ik denk het wel, dat was een ernstig ironische opmerking.... Hij bedoelde: an hour in the library can save a week of labwork.. Maar ik citeerde dit met de bedoeling: waarschijnlijk is jouw type monsters al eens eerder gemeten, zoek eens na of er geen goede methodebeschrijving voor is.

Ik denk dat wat jij zoekt te veel parameters heeft om een algemene oplossing te hebben. Als die algemene oplossing er was, dan was dit een standaardprogramma van je ICP....

Stel je voor dat je een Cu lijn hebt waar Ni 10% op stoort. Dan is het dus geen probleem als je monster normaal gesproken 100ppm Cu is en 1ppm Ni. Als de Ni lijn daarentegen slechts 0.1% storing door Cu heeft, dan is dat voor hetzelfde type monster al erg vervelend. Het gaat dus niet alleen om de parallele meting, maar ook om de te verwachten concentratieverhoudingen.

Overigens kun je multi-element standaarden voor ICP kopen. Deze zijn vreselijk duur heb ik me laten vertellen, en ze komen in specifieke groepen in één oplossing. Uit de samenstelling van deze standaarden zou je kunnen leren wat er bij elkaar kan!

maurice_CF

maurice_CF

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2006 - 14:06

Ok dan dat is wel duidelijk. Ik ga zelf gewoon aan de slag daar leer je het meest van. In ieder geval bedankt voor de feedback!

Maurice

opajuup

opajuup

• >100 berichten
  • 204 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2006 - 23:04

Hoi Maurice, kijk ook eens hier
misschien heb je er iets aan. :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures