Metablokjes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Metablokjes

Hallo,

Door additie kan je ethanol polymeriseren, met een anorganisch zuur als katalysator kan je dan een tetrameer maken dat als brandstof gebruikt wordt=> de zogenaamde metablokjes.(vast)

Nu was mijn vraag wat de structuur ervan is als de vier moleculen een ringstructuur vormen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Metablokjes

Het kan aan mij liggen, maar substitueer je de ethanol niet gewoon met je anorganisch zuur?

Berichten: 857

Re: Metablokjes

is een tetrameer een polymeer?

Een polymeer is, zoals ik het geleerd heb, een molecuul opgebouwd uit tenmiste 10 monomeer eenheden. Anders hebben de functionele groepen op het einde nog te veel invloed op de polymeer eigenschap.

Berichten: 3.145

Re: Metablokjes

Zijn die meta blokjes echt een polymeer van ethanol? Zelf heb ik ook van die vaste brandstof voor kookstelletjes en dergelijke. Het gaat om de stof hexamine, ook wel atropine genoemd. Dit wordt gemaakt door ammoniak met formaldehyde te laten reageren en wordt in de vorm van harde witte tabletten aangeboden.

Berichten: 2.035

Re: Metablokjes

JeffreyButer schreef:is een tetrameer een polymeer?

Een polymeer is, zoals ik het geleerd heb, een molecuul opgebouwd uit tenmiste 10 monomeer eenheden. Anders hebben de functionele groepen op het einde nog te veel invloed op de polymeer eigenschap.
Kwestie van definitie.... een tetrameer wordt meestal aangeduid met "oligomeer", om het te onderscheiden van "polymeer", al gaan de eigenschappen natuurlijk langzaam in elkaar over! :oops:

@David:

Dit is de structuur:

Afbeelding

Andere namen: metaldehyde, metacetaldehyde; meta

@Wilco: "hexamine" en "atropine" zijn verschillende stoffen..... het eerste is een geneesmiddel EN een brandstof, het tweede uitsluitend een geneesmiddel!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Metablokjes

Wilco bedoelt natuurlijk urotropine, dat is wel hetzelfde als hexamine. (zeker te lang in de zon gezeten :oops: )

Berichten: 3.145

Re: Metablokjes

KF, je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde urotropine.
(zeker te lang in de zon gezeten )
Zo heel ver zat je er niet van af. Het begon net iets af te koelen toen ik dit postte en in mijn gedachten zat ik al lekker in de achtertuin, met bijpassende versnapering, bevattende monomeer ethanol :oops:

Reageer