Springen naar inhoud

Glas oplossen

• Log in om te kunnen reageren

fanta_CF

fanta_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 18:09

Ik ben nog maar een beginner.
Ik heb gehoord dat je glas als het ware kan "oplossen".
Klopt dit, en wat moet ik hiervoor toepassen?

Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

AvdMost

AvdMost

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 18:29

Ik denk dat het op zijn plaats is om hier even een waarschuwing te plaatsen [!]

Als je glas wilt oplossen dan gebeurd dat dmv geconsentreerde oplossingen die niet in handen mag komen van ongetrainde chemisten, wees dus gewaarschuwd.

de vraag hierbij is dan ook gelijk wat je ermee van plan bent, aangezien dit ook een "vreemde" vraag is.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 18:42

Glas lost toch alleen maar op in HF?
Maar de waarschuwing is echt wel nodig. Deze stof is zeer gevaarlijk en kan dodelijk zijn bij verkeerd gebruikt. Ik heb gehoord (gehoord jah) dat als je HF over je handen krijgt dat je al kan sterven.

Groentje

Groentje

• >100 berichten
  • 205 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 19:16

hehe, het is niet verstandig om met HF te werken als je vrijwel geen ervaring hebt met enige handeling met gevaarlijke stoffen.

op school gebruikten we HF om ons glas werk vet vrij te maken... maar zelfs in die 0.5% HF zijn al redelijk wat pipeten opgelost :oops:

overegens zal dit waarschijnlijk ook gebuiren met je hand als het er overheen heen krijgt, en dan heb je natuurlijk altijd nog de brandplekken en de helse pijn... niet aan te raden.

volgens mij lost glas ook op in konings water... maar dat weet ik niet meer zeker, en ook dat lijkt me geen goede stof om mee te werken, je kan beter naar andere opties zoeken dan oplossen 8-[

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 19:55

Glas lost niet op in koningswater. Het lost wel op in HF of een oplossing daarvan in water. En zoals de anderen al aangaven, HF is EXTREEM gevaarlijk. Zuren als zwavelzuur, zoutzuur en salpeterzuur zijn kinderspeelgoed vergeleken met HF. Gezien het chemlevel dat je aangaf is werken met HF voor jou dus geen optie (als je er al aan kunt komen :oops: ). HF is in de handen van een onervaren persoon 'instant death in a bottle'. En dit is iets dat ik niet gauw van chemicalien zal zeggen, ik ben de laatste om iemand onnodig bang te maken voor chemische stoffen, maar hier is deze waarschuwing toch echt wel op zijn plaats.

Glas is ook (zij het heel langzaam en moeizaam) op te lossen in hete geconcentreerde oplossingen van natrium hydroxide. Ook dat is niet bepaald kinderachtig spul. Het is zeer corrosief en zal binnen seconden je huid wegvreten (vooral omdat het heet moet zijn). Ook hier vraag ik me af of je hier mee moet werken, maar het gevaar is wel van een heel andere orde dan bij gebruik van HF. Als je oplossingen van natriumhydroxide wilt gebruiken, zorg dan in ieder geval voor een goede veiligheidsbril, dikke loogbestendige handschoenen en zorg dat je stromend water en een licht zure oplossing (bijv. azijn) bij de hand hebt om eventuele gemorste rommel op te ruimen (zeker als het op je lichaam komt, zo snel als mogelijk afspoelen met koud water en dan neutraliseren met wat verdund zuur).

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2006 - 19:59

Een geconcentreerde NaOH-oplossing tast glas ook langzaam aan, en alle geconcentreerde zuren trouwens ook, als ze maar de tijd krijgen!

edit: Grrrrr Wilco :oops:

Veranderd door The Herminator, 17 juli 2006 - 20:00

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 juli 2006 - 21:07

Wat is de definitie van oplossen?

Dit is duidelijk oplossen A(s) + solvent ----> A(solvate)

Maar dit: A(s) + liquid ----> B(solvate) :oops:

Dit tweede wordt soms ook oplossen genoemd, maar in feite speelt hier een (vaak niet-reversibele) chemische reactie een rol. Ik zou het meer opeten of aantasten noemen.

edit: laat ik toevoegen dat de glasoplosmiddelen dus tot het tweede type behoren.

Veranderd door rwwh, 17 juli 2006 - 21:08

Bas_CF

Bas_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 09:14

HF is denk ik ook wel het vreselijkste zuur wat er is, toch werken we er regelmatig mee, inderdaad veelal om glas aan te tasten. Je bent verplicht ook calciumgluconaat in huis te hebben bij eventuele aanraking. Je gaat overigens heus niet direct dood van HF, maar het zuur dringt wel door tot het bot. Je hebt het geeneens in de gaten als het je huid raakt (jeukt als een licht zuur), maar op het moment dat het je bot nadert gaat het zich wegvreten, wat een ongelofelijke pijn oplevert. Dat betekent een nachtje niet kunnen slapen, dus pas er enorm mee op!

Inademing van de dampen, dat is nog gevaarlijker. HF is best vluchtig... Inderdaad absoluut niet aan te raden voor wat gewone experimentjes.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 09:58

Je hebt het geeneens in de gaten als het je huid raakt (jeukt als een licht zuur), maar op het moment dat het je bot nadert gaat het zich wegvreten, wat een ongelofelijke pijn oplevert. Dat betekent een nachtje niet kunnen slapen, dus pas er enorm mee op!

Ervaringsdeskundige? :oops:

Bas_CF

Bas_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 11:42

Ik heb er geen ongelukken mee gehad, maar een directe collega wel... Daar bleek het onder de nagel terecht te zijn gekomen, waar ze geen enkele weet van had in eerste instantie. Dat is dan ook juist het gevaarlijke ervan...

Veranderd door Bas, 18 juli 2006 - 11:44

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juli 2006 - 12:51

Wat doet calciumglucomaat? Als ik het zo lees is dit een zout van calcium en glucose. Ik gok dat je dit moet opeten?

Heimwee

Heimwee

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 13:01

op school gebruikten we HF om ons glas werk vet vrij te maken... maar zelfs in die 0.5% HF zijn al redelijk wat pipeten opgelost

Als HF zo extreem gevaarlijk is, hoe kan jullie school dat dan gebruiken als schoonmaakmiddel? Ik zou e.e.a. in verband met veiligheid en de bijbehorende aansprakelijkheid niet aandurven.

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 13:17

Ik denk dat er hier een vergissing wordt begaan. Er bestaat een schoonmaak keten met de naam HF. Die vooral industriele schoonmaakmiddelen maakt. Geen hiervan bevat echter de stof HF. (gelukkig)

Dus denk ik dat op die schoon gewoon bleekloog van HF wordt gebruikt voor de WC's enzo.

Justus

Justus

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 13:26

Wat doet calciumglucomaat? Als ik het zo lees is dit een zout van calcium en glucose. Ik gok dat je dit moet opeten?

Nee, je krijgt een injectie van calciumgluconaatgel, maar waarom en wat het doet weet ik niet.
Een andere stof die glas behoorlijk aantast is polyfosforzuur, wat je krijgt door 85% fosforzuur sterk te verhitten. Het heeft de algemene formule HPO3 en is zo hygroscopisch dat het zelf water aan geconcentreed zwavelzuur kan onttrekken waarbij weer "gewoon" fosforzuur en SO3 ontstaat. Dat het glas zo sterk aantast heb ik geweten, het heeft mij een NS-14/23 thermometer gekost :oops: Je moet overigens ook behoorlijk met het spul oppassen omdat het heel exotherm met water (en tal van andere stoffen) reageert!

edit: volgens mij reageert het calcium gewoon met het HF waarbij o.a. onoplosbaar en redelijk onschadelijk CaF2 ontstaat

Veranderd door Justus, 18 juli 2006 - 13:29

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2006 - 13:44

Ik denk dat er hier een vergissing wordt begaan. Er bestaat een schoonmaak keten met de naam HF. Die vooral industriele schoonmaakmiddelen maakt. Geen hiervan bevat echter de stof HF. (gelukkig)

Dus denk ik dat op die schoon gewoon bleekloog van HF wordt gebruikt voor de WC's enzo.

Lijkt me sterk..... hij zegt dat ze het gebruiken om glaswerk vetvrij te maken (wat overdreven maar goed), en dat er al veel pipetten in zijn opgelost.... klinkt toch alsof hij daadwerkelijk over HF praat (waar lossen pipetten anders in op??) 8-[

Dat ze het uberhaupt op een school gebruiken is een ander verhaal... net als Heimwee kon ik het ook nauwelijks geloven toen ik het las..... maar ja, zie bovenstaand verhaal, dus het zal, hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, toch wel waar zijn :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures