troebel verwijderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

troebel verwijderen

Hallo!

Ik heb een vraag:

Na het nemen van fracties tijdens een scheiding van een bepaald mengsel (weet zelf niet wat erin zit) moesten deze fracties afgedampt worden. Na afdamping van een bepaalde fractie, kreeg ik een troebele oplossing. Deze troebelheid werd dan verwijderd door KOH (loog) toe te voegen. Nu is mijn vraag waarom ik loog moest toevoegen om de troebelheid te doen verdwijnen.

(Tijdens de scheiding werd de volgende mobiele fase gebruikt: water, 100%acetonitrile, 1% azijnzuur)

Alvast bedankt!

Groetjes,

Annelies

Berichten: 2.399

Re: troebel verwijderen

Als je geen idee hebt van de samenstelling van je mengsel, kun je ook de identiteit van een troebele stof niet achterhalen, daarmee word het ook moeilijk te zeggen waarom je kaliloog moet toevoegen.

Was de achtergebleven fractie (de troebelige) de waterige?

Berichten: 8

Re: troebel verwijderen

Na afdampen van de fractie, werd hetgeen dat overbleef gemengd met water. Dit gaf een troebele oplossing.

Berichten: 2.399

Re: troebel verwijderen

Ik kan me indenken dat er een organisch zuur is overgebleven dat slecht wateroplosbaar geweest is. Door het toevoegen van een base heb je deze gedeprotoneerd en lost het door de verkregen lading op het molecuul wel goed op in water.

Edit: geprotoneerd moest natuurlijk gedeprotoneerd zijn 8-[ en mijn excuses bery :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: troebel verwijderen

Een gokje...

Wat ik me kan voorstellen, is dat je een zout hebt dat tijdens je scheiding werd geprotoneerd (door je azijnzuur) en dat daardoor een stond ontstond die slecht oplosbaar is. Door KOH toe te voegen deprotoneer je de stof weer, en kan deze misschien daardoor weer goed oplossen.

Het kan alleen daarmee nog steeds een heleboel zijn.

[edit]

Afbeelding GRMBL, Napoleon1981 was me net voor (maar wel met eenzelfde conclusie Afbeelding )
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: troebel verwijderen

Afbeelding GRMBL, Napoleon1981 was me net voor (maar wel met eenzelfde conclusie  Afbeelding )
Jullie zeggen niet helemaal hetzelfde, al heeft het wel hetzelfde chemische effect!

Napoleon: RCOOH (s) + OH- -> RCOO- (aq) + H2O

Beryllium: X-H+ (s)+ OH- -> X (aq) + H2O

Het eerste geval (onoplosbaar organisch zuur) is wel heel veel waarschijnlijker dan het tweede: een geladen verbinding zal meestal juist beter oplossen in water dan een neutrale! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: troebel verwijderen

Je hebt gelijk, ik bedoelden het anders dan ik het eigenlijk opschreef!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer