vragen over atoom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 95

vragen over atoom

Hey

Op school volg ik de richting Handel. Omdat ik het zo saai vind vond ik dat ik een zelfstudie voor chemie wil doen. Ik ben net begonnen met chemie (ben een bezoekje gana brengen naar het bibliotheek en leesvoer op internet) en op het begin wat het vrij simpel tot ik aan de atoom kwam. hier mijn vragen:

1) Wat is een Alfa (en Beta) deeltje en door wat en wie word die uitgestraald?

2) orbitalen zijn de wegen waarin de elektronen zich voortbewegen. Maar wat zijn dan s,p orbitalen? ik geraak er hier niet aan uit.

3) Wat zorgt voor een reactie tussen bepaalde elementen? zijn het de protonen? neutronen? elektronen? of allemaal?

Bedankt voor alles!!
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vragen over atoom

Hallo Galileo, leuk dat je je weg hebt gevonden naar het Chemieforum!

Je vragen zijn op zich heel algemeen, maar (zeker 2 en 3) ook weer heel complex te maken. Ik zal proberen het eenvoudig uit te leggen.

1:

Een alfadeeltje is een kern van Helium-4, dus alleen een kern van 2 protonen en 2 neutronen, zonder elektronen. Een alfadeeltje wordt soms uitgezonden bij radioactief verval van een element. Alfadeeltjes hebben de eigenschap dat ze een zeer laag doordringend vermogen hebben (in het algemeen is een vel papier voldoende om alfastraling volledig tegen te houden).

Een betadeeltje bestaat in 2 vormen, b+ en b-. Het b--deeltje is gewoon een elektron, een b+-deeltje is een positron. Ook deze zijn vormen van radioactief verval. Betadeeltjes hebben een groter doordringend vermogen dan alfadeeltjes.

2:

De 's' en 'p' orbitalen zijn bepaalde vormen van orbitalen. Misschien heb je wat aan dit topic om verder te komen. Of zoek eens op het forum naar 'orbitalen'.

3:

Elektronen zijn in feite de "deeltjes" die zorgen voor de chemische eigenschappen van een element. Hoewel je zou verwachten dat de kern veel belangrijker zou zijn gezien het feit dat deze in feite alle massa van het atoom vertegenwoordigt, is het zo dat interacties tussen elektronen de reactiviteit van, met en tussen stoffen bepaalt.

Ik hoop dat je hier al wat verder mee komt!

edit typo:

"vertegenwoordigd" derde persoon enkelvoud is met een t Maarten, leer het nou eens in 1 keer goed te doen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: vragen over atoom

Ook goede orbitaal-topic -> klik :oops:

Toevoeging vraag 3: het zijn de valentie-electronen die verantwoordelijk zijn voor de reactiviteit....

Berichten: 165

Re: vragen over atoom

Toevoeging bij Herman:

valentie-electronen zijn de electronen op het buitenste orbitaal :oops:

Berichten: 2.035

Re: vragen over atoom

Toevoeging bij Kadeka:

Helaas niet correct: de buitenste orbitalen zijn de lege niet- en anti-bindende orbitalen.... de valentie-electronen zitten in de buitenste gevulde orbitalen! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: vragen over atoom

Mag ik ook meedoen?

Toevoeging bij Herman:

Gevuld wil hier niet zeggen 'helemaal vol', maar dat de orbitaal niet 'leeg' is.

Berichten: 2.035

Re: vragen over atoom

Die vat ik niet..... meer dan 2 electronen (dat is "helemaal vol") passen er echt niet in een orbitaal. :oops:

Radicalen (het enige geval waarin je een niet-lege, maar ook niet volledig gevulde orbitaal hebt) zijn een apart geval, maar zover strekte de vraag van Galileo niet! 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: vragen over atoom

Die vat ik niet..... meer dan 2 electronen (dat is "helemaal vol") passen er echt niet in een orbitaal.


Ik doelde op bijv. Na met electronverdeling 1s22s22p63s1. Hier is de 3s-orbitaal niet helemaal vol, maar ook niet leeg.

Berichten: 2.035

Re: vragen over atoom

Kijk, dat is duidelijker taal! :oops:

Berichten: 95

Re: vragen over atoom

Hey,

Allereerst bedankt voor alle reacties.

Nu ik toch wat hulp krijg van enkele leden kan ik best de boek "Scheikunde voor Dummies" terug lenen van de bib nadat ik de moeite had opgegeven. Want even was het heel ingewikkeld door die atomen en alfadeeltjes.

Kan er iemand een voorbeeld geven wat er gebeurt met de atoomkern, elektronen, neutronen en protonen tussen 2 bepaalde stoffen.

Bijvoorbeeld tussen Koolstof en Stikstof. Of als er in deze voorbeeld geen werking treed neem dan andere elementen.

Ja sorry, ben geen crack in Chemie maar het interesseert me zo erg! Ik denk dat ik iets beter zal begrijpen aan de hand van voorbeelden.

Dank voor je moeite!!
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vragen over atoom

Laten we eens kijken wat er gebeurt tussen H (waterstof) en O (zuurstof) in water (H2O). Let op, dit gaat om atomen, niet om de stoffen waterstof en zuurstof.

H heeft 1 proton en 1 elektron.

O heeft 8 protonen, 8 elektronen en 8 neutronen (simpele voorstelling van zaken).

Nu komen er 2 H bij 1 O terecht.

Er gebeurt helemaal niks met de protonen en de neutronen, maar wel met de elektronen.

Het zuurstofatoom "wil" heel graag 2 extra elektronen méér om zich heen hebben dan hij van zichzelf heeft (waarom doet maar even niet ter zake). Dus deelt hij er 1 van beide H-atomen.

Waterstof wil zelf ook wel 1 elektron méér dan hij als atoom heeft. Dus gaat hij er 1 delen met zuurstof.

Op die manier heeft elke H dus eigenlijk 2 elektronen om zich heen (1 van zichzelf, en 1 die hij deelt met O) en O heeft 10 elektronen om zich heen (8 van zichzelf en 2 die hij die hij van beide H heeft gedeeld).

Op die manier wordt er een stabiel molecuul gevormd (water) door elektronen uit te wisselen en te delen.

Het is heel simpel weergegeven, er is natuurlijk nog veel meer aan de hand, maar als je dit al kan volgen kunnen we verder.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: vragen over atoom

Jij moet docent worden, Beryllium. Zelfs ik snap het nu :oops:

Berichten: 95

Re: vragen over atoom

Hey,

Aaaaaaaaaaaaaaaah zo :oops:

Daarom staat er die "2" tussen H2O. Die "2" zijn de elektronen die zuurstof gekregen heeft.

Merci [!]
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Berichten: 2.035

Re: vragen over atoom

Toch net niet helemaal goed begrepen: die "2" staat voor het aantal waterstof-atomen dat aan het zuurstof-atoom gebonden is!

H-O-H

en getekend met electronen:

H:O:H

Berichten: 95

Re: vragen over atoom

The Herminator schreef: Toch net niet helemaal goed begrepen: die "2" staat voor het aantal waterstof-atomen dat aan het zuurstof-atoom gebonden is!

H-O-H

en getekend met electronen:

H:O:H
Ahzo,

Als dan H2O water is wat is dan HO? (dus zonder die "2")
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Reageer