Mottenballen

Moderator: Astro

Berichten: 1.122

Mottenballen

LONDEN - In Frankrijk is een voor zover bekend nieuwe drugs ontdekt: mottenballen. In de balletjes zit de kennelijk verslavende stof paradichloorbenzeen, dat bedoeld is om mottenlarven te doden, meldde het medische tijdschrift New England Journal of Medicine woensdag.


Een Franse arts doet in het blad verslag van een 18-jarige vrouw die in zijn ziekenhuis werd opgenomen. Ze had een schilferige huid en was mentaal labiel en traag. Haar klachten verergerden en pas na een tijdje kwamen de artsen erachter was de oorzaak was.


In haar kamer had ze een zak met mottenballen verstopt, waar ze op onbewaakte momenten haar neus in stopte en inhaleerde. Ook kauwde ze op de balletjes van stof.


Ook haar tweelingzusje, die vergelijkbare maar minder erge symptomen vertoonde, bleek verslaafd aan de mottenballen. De zusjes verklaarden achteraf dat ze door hun klasgenootjes op het verkeerde pad waren gebracht.
Bron: NU.nl


Wat ook schijnt te werken: WC-blokjes eten en luchtverfrisser snuiven. Deze bevatten namelijk ook paradichloorbenzeen.... :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Mottenballen

Ik vulde paradichloorbenzeen eens in op acros.be om zo de MSDS data op te halen.. Dat snuif je toch niet vrijwillig!! Bijzonder slecht en ongezond.. Uberhaupt dat dat zo maar gebruikt mag worden.. Ik wist zelf ook niet dat motteballen tot het chemisch afval behoren..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Mottenballen

Ik snap de politie/instelling/school/ouders niet die de pers hierover inlichten. Nu weet iedereen het, en voor jongeren is er vaak niks mooiers dan wat te experimenteren. Denk aan lijmsnuiven, hoestdrank, stoeptegelgooien.


Als zulke dingen in de publiciteit komen, zijn er altijd naäpers (oude/nieuwe spelling:na-apers?)


typo
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 1.122

Re: Mottenballen

Ja, toch verwonder ik mij toch hoe mensen zover komen om hun neus in een zak mottenballen te steken in de hoop hier high van te worden.....

Maar ja, hoestdrank en lijm valt ook in die categorie.

Berichten: 3.145

Re: Mottenballen

Ik vulde paradichloorbenzeen eens in op acros.be om zo de MSDS data op te halen.. Dat snuif je toch niet vrijwillig!! Bijzonder slecht en ongezond.. Uberhaupt dat dat zo maar gebruikt mag worden.. Ik wist zelf ook niet dat motteballen tot het chemisch afval behoren..
Ach, zo ongezond is het nou ook weer niet, als je het gewoon gebruikt voor het doel waarvoor het gemaakt wordt. Iedere stof kun je misbruiken, zo heb je ook van die tolueen snuivers, die dat gebruiken als goedkope drugs. Lijmsnuivers doen dat volgens mij ook vanwege de tolueen die er in zit.

Dus, ik zie geen reden om deze stof te verbieden. Misbruik zal altijd blijven bestaan, van alles wat wordt gemaakt.....


Van die witte WC-blokjes, die je onder de rand kunt doen, bestaan inderdaad ook uit vrijwel zuiver p-dichloorbenzeen, dat is om de pot "fris" te houden. Het houdt inderdaad wel allerlei insecten en andere beestjes weg bij de pot.

Berichten: 2.035

Re: Mottenballen

Dat snuif je toch niet vrijwillig!! Bijzonder slecht en ongezond..
Euh.... dat vinden jij en ik, maar helaas denken de miljoenen die wereldwijd aan een scala aan chemicalien verslaafd zijn daar anders over 8-[


Ben het wel met Ras eens dat je zoiets misschien niet naar de pers moet lekken... dat is vragen om nog eens duizenden gelijksoortige probleem-gevallen :oops:


Een ding over p-dichloorbenzeen: het ruikt inderdaad lekker! ;)

Berichten: 2.399

Re: Mottenballen

The Herminator schreef: Ben het wel met Ras eens dat je zoiets misschien niet naar de pers moet lekken... dat is vragen om nog eens duizenden gelijksoortige probleem-gevallen :oops:
Je hebt een punt, maar je kunt het ook omkeren.


Het is goed dat het probleem naar buiten komt en daarmee ook erkent wordt. Als het orginele bericht 100% waar is, dan ging het dus kennelijk al in die groepen rond, zonder dat iemand anders er weet van had. Nu kunnen mensen misschien dingen sneller signaleren en oplossen.

Berichten: 3.145

Re: Mottenballen

Een ding over p-dichloorbenzeen: het ruikt inderdaad lekker! :oops:
Hier denk ik toch iets anders over. Ik associeer het vooral met smerige toiletten, waarvan de ergste stank en goorheid nog een beetje wordt gemaskeerd met die sterke geur van p-dichloorbenzeen. Die lucht is ook bijzonder sterk en je ruikt het al van verre. Ik kan me ECHT niet voorstellen dat iemand daar voor haar lol dagelijks de neus in steekt en er zelfs op kauwt. Dan ben je wel echt ziek.

Berichten: 915

Re: Mottenballen

Dan ben je wel echt ziek.
Nee nee, dan WORD je ziek... :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Mottenballen

Ik denk dat het goed is om dit in de aandacht te brengen. Behalve deze twee meiden zijn er in hun klas vast wel meer verslaafd. Ook zonder ruchtbaarheid wordt een nieuwe drug snel bekend. Zodra er bekendheid is kan er tenminste iets tegen worden gedaan.


Ik associeer het vooral met smerige toiletten, waarvan de ergste stank en goorheid nog een beetje wordt gemaskeerd met die sterke geur van p-dichloorbenzeen. Die lucht is ook bijzonder sterk en je ruikt het al van verre. Ik kan me ECHT niet voorstellen dat iemand daar voor haar lol dagelijks de neus in steekt en er zelfs op kauwt. Dan ben je wel echt ziek.
Ik moet hier tot mijn grote schaamte bekennen dat ook ik iemand ben die dagelijks zo´n 20-25 keer gore stinkende stoffen in mijn keel en longen steek. Die lucht is ook bijzonder sterk en je ruikt het al van verre. Maar ja.., ik kan me ECHT wel voorstellen dat iemand dit voor de lol in zijn longen stopt. Ik ben echt ziek. :oops:

Berichten: 1.122

Re: Mottenballen

Ik moet hier tot mijn grote schaamte bekennen dat ook ik iemand ben die dagelijks zo´n 20-25 keer gore stinkende stoffen in mijn keel en longen steek. Die lucht is ook bijzonder sterk en je ruikt het al van verre. Maar ja.., ik kan me ECHT wel voorstellen dat iemand dit voor de lol in zijn longen stopt. Ik ben echt ziek. :oops:
8-[ Je bent de eerste roker die ik ken die dat zo hardop eerlijk zegt!

Super! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Mottenballen

Thanks! Maar nu nog stoppen... :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Mottenballen

Ik zie in dit hele verhaal nog een heel klein lichtpuntje, die junks ruiken tenminste nog enigermate fris uit hun mond. :oops:

Berichten: 1.122

Re: Mottenballen

Bij het snuiven van luchtverfrisser misschien ja...... maar ik vraag mij af hoe aantrekkelijk ik gevonden word als ik uit mijn mond ruik naar mottenballen.. :oops:

Berichten: 857

Re: Mottenballen

woelen schreef: Ach, zo ongezond is het nou ook weer niet, als je het gewoon gebruikt voor het doel waarvoor het gemaakt wordt. Iedere stof kun je misbruiken, zo heb je ook van die tolueen snuivers, die dat gebruiken als goedkope drugs. Lijmsnuivers doen dat volgens mij ook vanwege de tolueen die er in zit.

Dus, ik zie geen reden om deze stof te verbieden.

Ik ben het hier helemaal mee-eens hoor. Ik werk zelf in de vakantie in een verffabriek en daar word veel met xyleen gewerkt (O/M/P dimethylbenzeen). Ik moest eens een uur lang met verf op xyleenbasis werken en was te lui om naar de afzuiger te lopen. Ik was behoorlijk high :oops: na een goed uurtje werk.

Als je er genoeg van snuift wordt je vanzelf high en ik denk dat dat voor zeer veel stoffen (vaak oplosmiddelen) geldt.


Raspoetin:
Ik snap de politie/instelling/school/ouders niet die de pers hierover inlichten. Nu weet iedereen het, en voor jongeren is er vaak niks mooiers dan wat te experimenteren. Denk aan lijmsnuiven, hoestdrank, stoeptegelgooien.

Ach wat maakt dat nog uit. De jongeren zijn echt wel op de hoogte waarvan je high wordt. Lijmsnuiven, nootmuskaat snuiven, hortensias roken enz.. dat weten de meeste jongeren wel. Laten we gewoon hopen dat de jongeren het niet uitproberen want drugs zijn echt BAD!!!

Reageer