Springen naar inhoud

verzilveren gegraveerde ijzeren plaat


  • Log in om te kunnen reageren

#1

rafael25

    rafael25


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2006 - 20:51

Ik ben lid van een romeinse reconstructiegroep. Wij trachten al onze voorwerpen zelf te maken. Momenteel tracht ik een nagemaakte ijzeren (staal 37) dolkschedeplaat van 32 x 5 cm met graveerwerk in te leggen met zilver (in de groeven). Dit lukt onvoldoende, ondanks het volgende proces: ijzeren plaat met 0.2 mm groeven, ontvetten met vitriool, groeven injecteren met spuit bestaande uit borax en zilversoldeer (smelttemp 650 graden) van bedrijf Alma Findings)), gelijkmatig verhitten met grote vlam waarna zilver smelt en uitloopt. Oxidatie verwijderen met zuur, schuren en polijsten. Het zilver wil echter niet in alle groeven hechten, na herhaling van het procede is het zilver in de reeds verzilverde groeven deels beschadigd (weglopen zilver, ontstaan graten, verbanden?) en het borax is nauwelijks weg te krijgen.

Mijn vraag is nu, wat is de beste oplossing: schoonmaken met zuur, opnieuw aanbrengen van borax en zilver uit spuit en dan in een oven (plusminus 700 graden: dus gecontroleerde hitte (ik heb zelf geen oven), of na het schoonmaken borax en zilversoldeer met een lagere smelttemp dan 650 graden gebruiken (bestaat dat?) of de gehele plaat professioneel verzilveren (kan dit tot een dikte van plusminus 0.15/0,2 mm?) en daarna overtollige zilver aan oppervlak wegschuren, waardoor verzilverde patroon in groeven weer bovenkomt, of galvanische verzilveren of…….?

Het is de eerste keer dat ik zoiets probeer, maar ik hoop uiteindelijk een mooie dolkschede met zilverinleg voor de vereniging te kunnen maken. Het huidige resultaat (groeven deels vol met zilver, deels met gaten, deels geen zilver (ondanks dat er al 22 gram zilver verbruikt is, hetgeen ruim voldoende zou moeten zijn) is bedroevend.


Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een oplossing.

bij voorbaat dank,


Rafael

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2006 - 23:43

Ik geloof niet in de werkwijze die U beschrijft. U krijgt alleen een mooi resultaat als U de hulp inroept van een ervaren galvaniseur. De vraag is: Moet het wel verzilverd worden?
Profielen op staal kunnen het beste bedekt worden door "stroomloos nikkel"
Ook wel electroless nickel genoemd.
Dat is echter vakwerk, dat kunt U niet zelf. U moet zich daarbij ook laten adviseren over de voorbehandeling alvorens de nikkellaag wordt aangebracht.
Dit proces levert een corrosiebestendige nikkellaag op die precies de vormen van het staal 37 volgt. De profielen worden dus niet opgevuld maar gevolgd. Zo blijven ze behouden en blijven de letters en cijfers leesbaar. Voor een ervaren galvaniseur is dit niet zo moeilijk.
Electrolytisch verzilveren, na het aanbrengen van een dunne koperlaag, kan eventueel ook. Zo wordt verzilverd bestek behandeld. Maar dan verlies je wel wat van je profielen en worden cijfers en letters minder goed leesbaar.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#3

*_gast_Gerard_*

  • Gast

Geplaatst op 01 augustus 2006 - 09:26

Inleggen is niet het laten invloeien van vloeibaar zilver in groeven oid. maar het verwerken van plaat of draad in groeven.
Kijk eens op de volgende link mischien kom je daar verder mee.

http://www.knifemaki.../inhoudboek.php

#4

jdeketel

    jdeketel


  • >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2006 - 10:02

Zoals Hzeil al beschrijft, hecht zilver erg slecht op staal. In de galvano wordt dan gebruik gemaakt van een koper of nikkel tussenlaag. Ik heb ook het idee dat door de hoge temperatuur die je gebruikt, het staal harder krimpt dan het zilver, waardoor dit los gaat zitten.

Mocht je het toch volhouden, probeer dan eens schoon te maken met groene zeep. Daarna ontvetten met loog (of soda-oplossing) en daarna een minuutje in een 20% HCl oplossing. Na goed spoelen en drogen (niet meer aanraken) moet de hechting optimaal zijn. Maar let op hetgene dat ik hierboven al heb aangegeven.

Suc6
Jdeketel





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures