Springen naar inhoud

Endcapping versus non endcapping

• Log in om te kunnen reageren

emeulman

emeulman

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2006 - 14:41

Beste lezers,

Na veel zoeken op het internet om het verschil tussen ge-endcapte en niet ge-endcapte kolommen te vinden en wat het voordeel van de een ten opzichte van de ander is, stel ik de vraag hier maar.
ge-endcapte kolommen hebben natuurlijk het voordeel dat de silanol groepen verdwenen zijn en je hierdoor minder last hebt van tailing, slechte piekvorm met bepaalde componenten. Wat is nu een voordeel van een niet ge-endcapte kolom?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2006 - 15:00

goedkoper

emeulman

emeulman

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2006 - 18:07

Is dat het enige verschil.

Veranderd door emeulman, 31 juli 2006 - 18:07

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 juli 2006 - 18:53

Ik neem aan dat je dat met een vraagteken bedoelt? :oops:

Volgens mij wel. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je vrije silanol groepen in een RP-LC kolom wilt hebben. Je wilt een zo uniform mogelijke kolom LC hebben. Als je een C18 kolom maakt wil je dus aan alle silanol groepen een C18 groep vast zetten. In normal phase laat je de silica juist ongereageerd. Wanneer je de silica derivatiseerd blijven er ook een groot aantal groepen over die niet gereageerd hebben. Dit is dus het uitgangspunt van iedere RP-kolom. Daarna kun je als additionele stap de boel end-cappen of zelfs dubbel end-cappen wat ook nog wel gebeurd, zeker in de proteomics. Deze stappen komen er dus gewoon boven op en verhogen de kostprijs.

Veranderd door Napoleon1981, 31 juli 2006 - 18:56

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2006 - 09:25

Inderdaad goedkoper is een van de redenen (de hoofdreden)

Verder worden niet ge-endcap te kolommen vaker in SPE gebruikt dan in LC. Omdat SPE kolommetjes vaak een-keer-te-gebruiken zijn, moeten ze goedkoop zijn. Je zult alleen wat meer adsorptie hebben op de niet ge-endcapte dingen. Ik gebruik zelf liever ge-endcap, zodat je weet wat je materiaal doet. En je weet dat je dan zo min mogelijk secundaire adsorptie hebt.

emeulman

emeulman

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2006 - 11:01

Wij gebruiken op ons lab ook alleen maar ge-endcapte kolommen. Er werd mij gewoon een vraag gesteld wat nu precies het verschil was. Soms zijn die dingen een beetje moeilijk uit te leggen aan bepaalde personen. :oops: In ieder geval bedankt voor jullie uitleg.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures