Springen naar inhoud

[Natuurkunde] vraagje elektriciteit : multimeter

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 15 november 2005 - 20:47

Je wil met een multimeter de spanning van een stopcontact nameten. Je hebt per toeval de meter ingesteld als ampèremeter. Wat gebeurt er en waarom?

thanks

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2005 - 20:51

Als het meevalt poefje in de zekeringkast

als het tegenvalt poef in je amperemeter.... :roll:

EDIT: schiet me net iets moois te binnen

op deze schitterende applet het inwendige van een multimeter:

http://www.phy.ntnu....ex.php?topic=28

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

• Gast

Geplaatst op 15 november 2005 - 21:01

Kan je hier ook een 'deskundige' uitleg voor geven.

Het is enige tijd geleden dat ik in de schoolbanken gezeten heb, ik dacht eerst dat door de kleine inwendige weerstand van deze multimeter (indien als ampèremeter gebruikt) je een zeer hoge I waarde krijgt als uitlezing.
Maar blijkbaar zit ik helemaal verkeerd.
En dus niet dat ik het toestel zou naar de ... helpen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2005 - 21:11

een zeer hoge I waarde krijgt als uitlezing

Dit onderstreepte woordje is theoretisch goed, en in een praktisch apparaat fout. Het wordt voor een practische (huis-tuin-en keuken of schoolpracticum-multimeter) een TE hoge waarde.

Je zit dus niet echt verkeerd. En in een goed gezekerd toestel hoef je alleen maar de zekering te vervangen, en dat is allicht minder slordig dan de hele meter al rokende in de vuilnisbak gooien......
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 november 2005 - 23:39

Ik ben ervaringsdeskundige :roll:
Lang, heel lang geleden, toen ik nog op de middelbare school zat was ik eens in een huisinstallatie aan het meten en zag dat er tussen de nul en de aarde ongeveer 1V spanning stond. Omdat ik niet snapte hoe dat kon heb ik de meter op mA bereik gezet (hoogste bereik, 250mA) om eens te zien hoeveel stroom er zou lopen als ik dat zou kortsluiten.
Resultaat: de wijzer sloeg met een klap tegen de rechtse stuit en er kwam rook uit de aansluitbus.

Dat leek het einde van de meter. Maar het was een degelijk exemplaar waar een schema bij was van het inwendige. Na inspectie bleek er een laagohmige weerstand zwartgeblakerd te zijn. Die heb ik vervangen door een ander exemplaar. Die meter heb ik nu nog steeds en hij doet het ook nog, 40 jaar later.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2005 - 23:49

Op school gebruiken wij multimeters met een speciale aansluiting voor een 20 A bereik......
De sufkop die de spanning in het stopcontact van het practicumlokaal moest meten, had zijn apparaat toevallig (en suf en in tegenspraak met de opdracht en niet oplettend en oliekoekedom) op dit bereik geschakeld. Hij trok een schitterende vonk, van een meetpen was een stukje van de punt gesmolten en zwartgeblakerd, en de stop in de zekeringkast lag eruit. Het apparaat werkt nog.... Met twee nieuwe meetpennen.....
De sufkop ook nog....... :roll:

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 00:46

Op school gebruiken wij multimeters met een speciale aansluiting voor een 20 A bereik......
De sufkop die de spanning in het stopcontact van het practicumlokaal moest meten, had zijn apparaat toevallig (en suf en in tegenspraak met de opdracht en niet oplettend en oliekoekedom) op dit bereik geschakeld. Hij trok een schitterende vonk, van een meetpen was een stukje van de punt gesmolten en zwartgeblakerd, en de stop in de zekeringkast lag eruit. Het apparaat werkt nog.... Met twee nieuwe meetpennen.....
De sufkop ook nog.......  :roll:

heb zelf het identieke voorgehad, kende er nog niets van, maar wou gewoon eens de stroom meten (wist ik veel wat dat was), en eigenlijk achteraf bekeken, toch wel een mooi vuurwerkje :P

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2005 - 00:55

(zonder dat als een reflectie op Holycow's gedrag :roll: te bedoelen), dat soort apparaten en installaties dat ondanks stommiteiten geen ernstige ongevallen of schade veroorzaakt, heet bij ons klootzak- :P -bestendig. Maar hou één ding in de gaten: elk beveiligingssysteem heeft toch zijn lekken...

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2005 - 09:57

Uiteraard heb ik ook ooit eens een multimeter in het stopcontact gestoken, en mijn multimeter kon het toevallig aan. Dus het hangt volgens mij een beetje af van je multimeter. Vuistregel met electriciteit is: Als je het niet zeker weet...

DOE HET DAN NIET!!!!
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Balthazar

Balthazar

• >100 berichten
  • 176 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 10:18

Geplaatst: Wo 16 Nov 05, 9:57    Onderwerp:  

--------------------------------------------------------------------------------

Uiteraard heb ik ook ooit eens een multimeter in het stopcontact gestoken, en mijn multimeter kon het toevallig aan. Dus het hangt volgens mij een beetje af van je multimeter. Vuistregel met electriciteit is: Als je het niet zeker weet...  

DOE HET DAN NIET!!!!

hierin kan ik wel meegaan want 220 doet pijn geloof maar van een ervaringsdeskundige

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2005 - 23:05

check. 220 zuigt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 21:56

Een ampèremeter wordt normaalgezien in serie geschakeld met een
weerstand.

Geplaatste afbeelding

Kan het zijn dat mijn multimeter een interne weerstand heeft waar-
langs de stroom gaat als ik hem als ampèremeter inschakel? Op mijn
multimeter staat immers dat ik hem op een kring mag plaatsen, maar
in het bereik 20A maximum 10 seconden.

Zo heb ik ooit eens deze meter als ampèremeter-gelijkstroom inge-
steld en de pennen aangesloten op de klemmen van een batterijlader
(12V-10A) en ik constateerde dat de multimeter die geleverde 10A "vroeg"
aan de batterijlader (en deze stroom ook kreeg).

Wat moet ik hier onder verstaan?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 november 2005 - 22:22

Zo heb ik ooit eens deze meter als ampèremeter-gelijkstroom inge-  
steld en de pennen aangesloten op de klemmen van een batterijlader  
(12V-10A) en ik constateerde dat de multimeter die geleverde 10A "vroeg"  
aan de batterijlader (en deze stroom ook kreeg).

Zou het niet eerder zo kunnen zijn dat je batterijlader begrensd is op 10 A?

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2005 - 18:09

Zou het niet eerder zo kunnen zijn dat je batterijlader begrensd is op 10 A?

Kan best. Maar dat geeft me toch nog altijd geen antwoord op m'n vraag
hoe het komt dat , als ik mijn multimeter, ingesteld als ampèremeter, in
een kring zet zonder zichtbare weerstand, deze multimeter gewoon de
aanwezige ampère-waarde aangeeft. Er gaan maar zoveel ampères door
een kring richting weerstand als er gevraagd worden, toch? Dus, als ik
m'n multimeter instel op "gelijkstroom - 10A", dan doet dit mij vermoeden
dat die multimeter zelf uitgerust is met een regelbare weerstand.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2005 - 19:09

Een multimeter bevat in een ampere-modus in zoverre weerstanden dei nodig zijn om verschillende meetbereiken aan te schakelen. Een ideale amperemeter heeft weerstand nul ohm. De meter beduvelt je eigenlijk, want parallel aan het meetapparaat (met zeer hoge weerstand) staat een veel kleinere weerstand. De stroomsterkte wordt gemeten via de zeer hoge weerstand, en door grapjes op de schaalverdeling omgerekend naar de werkelijke stroomsterkte.

speel maar eens met die applet uit mijn post van afgelopen dinsdag, en kijk wat er gebeurt (inschakelen van parallelweerstanden) als je de meetbereiken verandert.

EDIT, maar dat was je vraag niet helemaal. Een multimeter bevat geen regelbare weerstanden. Hoogstens zit je aan het maximum van je schaalverdeling. Bedenk ook dat elke spanningsbron zelf inwendige weerstand heeft.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures