Rookproductie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Rookproductie

Ik stel deze vraag namens mijn neef, die aan me vroeg welke (niet gevaarlijke) stoffen ze bijeen zouden kunnen mengen op scoutcamp om zo rook ontwikkeling te krijgen. Ik zelf had voorgestel om vast Na aan water toe te voegen (mits enige controle), maar hij kan niet aan vast Na geraken. Dan had iemand anders ook al geopperd om vast CO2 toe te voegen aan water, maar hier geld weer hetzelfde probleem als hierboven + het vervoer ervan

Mijn vraag aan jullie is dus: Weet iemand welke 2 stoffen (niet gevaarlijke) die je kan samenkappen waarbij (veel)rook word gevormd, en deze stoffen moeten makkelijk te verkrijgen zijn (lees: niet uit het labo ofzo :oops: )

Dank bij voorbaat!

Berichten: 915

Re: Rookproductie

Vast Na is zeker geen oplossing, Droogijs is het meeste geschikt voor zo'n evenementen.

Wat ze het beste kunnen doen is even investeren in enkele rookmachines, verkrijgbaar vanaf ongeveer 50 euro. Rookvloeistof kost ongeveer 5 euro per liter, wat omgerekend veel goedkoper uitvalt dan een koppel verbrande handjes.

Berichten: 59

Re: Rookproductie

Wat veel makkelijker is (en goedkoper), is een PVC-buisje (+/- 20 cm) volstoppen met sterretjes. Je moet er dan voor zorgen dat alle sterretjes volledig in het buisje zitten op een na (diend als lont). Verder moet je de onderkant van het buisje dichtstoppen met watten. Het is een oud recept, maar succes verzekerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Rookproductie

Lekker hoor als dat PVC-buisje mee gaat branden dat dus allerlei chloorverbindingende lucht in blaast :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Rookproductie

En dat doet het :oops: , plus veel zwarte rook, wat er ook niet uitziet en niet gezond is. Deze oplossing zou ik dus laten liggen.

Ik denk dat je het beste de oplossing van epiphonix kan gebruiken, als je dit niet ziet zitten zou ik elders zoeken naar "recepten" voor een rookpot. (ze zijn er genoeg te vinden op internet).

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Rookproductie

Gewoon natte takken op je kampvuur gooien, het zijn toch scouts?

Of zijn het verkapte explosievenfreaks?

Berichten: 165

Re: Rookproductie

Iemand met chemlevel 7 die vast Na aanbeveelt aan scouts ???? Afbeelding

Graag je correcte level invullen, aub ! :oops:

Inderdaad, een rookmachine is veel beter geschikt als je alleen maar rook nodig hebt. Zeker voor scouts, die toch de reputatie hebben niet zo verantwoordelijk met dingen om te springen als hun koepelorganisatie voorschrijft ...

Berichten: 127

Re: Rookproductie

Er was geloof ik nog een receptje met buskruit (C en S) met een overmaat KNO3 gemengd met suiker. Als je dit mengsel niet op een te grote hoop gooit en los legt, smeult het weg onder de vorming van een witte rook. Ik weet alleen de verhoudingen niet meer.

Over witte rook gesproken: Bij het bekendmaken van een nieuwe paus wordt voor witte rook, nat stro op een gewoon vuur gebruikt. Stro moet wel aan te komen zijn, ook leuk op een kampvuur :oops:

Jdeketel

Berichten: 165

Re: Rookproductie

Komaan mensen !! Het gaat hier om scouts !! Lees: er zijn kinderen in de omtrek die naar de rook kunnen lopen ...

Waar is de verantwoordelijkheidszin van sommige mensen hier op het forum ?

Ik zie het al in de krant staan: "Jongen van 9 loopt brandwonden op na tip op chemieforum" .

Berichten: 127

Re: Rookproductie

kadeka schreef:Komaan mensen !! Het gaat hier om scouts !! Lees: er zijn kinderen in de omtrek die naar de rook kunnen lopen ...
Tja, ze kunnen ook naar het kampvuur lopen. Ze zouden in de keuken aan het gasstel kunnen komen. Misschien doen ze zelf wel eens aan fikie stoken.

Ik mag toch aannemen dat er begeleiding bij is. Een rookmachine kan ook heet worden, en dan zie je het niet eens. Het mooie van rook is dat het een afschikende werking heeft. Het stinkt (zoder dat het gevaarlijk hoeft te zijn) en je ziet niets meer. Ik moet toegeven dat sterretjes in een PVC buisje niet echt gezond is. Maar rook uit een rookmachine is net zo schadelijk als rook van nat stro. Geen rook is veiliger. Maar dat was de vraag niet. Ik probeer alleen wat tips te geven. De scoutingleiding heeft zelf ook nog wat verantwoordelijkheid geloof ik.

En niet in eerste instantie het chemieforum.

Het is vaak lastig antwoorden als ik me ook moet buigen over de ethische kant en veiligheidsaspecten van elke post. Het is niet voor niets een forum. Natuurlijk zijn er grenzen maar we moeten niet overdrijven.

Bovenstaande is mijn mening. Ik beschuldig niemand. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Als bovenstaande niet in overeenstemming is met de regels van het forum hoor ik dat graag van een moderator.

Jdeketel

Berichten: 2.399

Re: Rookproductie

Ja nat stro of nat hout rookt enorm, je moet er natuurlijk niet teveel van op het vuur gooien. Ik heb eens een keer een natte stronk op het vuur gegooit, zo van dat droogt wel. Het resultaat was dat we onder een witte deken zaten voor enige tijd :oops: .

Berichten: 1.122

Re: Rookproductie

Kortom gezegd. Ik vind dat je in dit geval (aangezien het om (jonge?) scouts gaat) het moet houden bij een rookmachine of natte takken op het kampvuur. Tipgeving over buskruit, kaliumnitraat, vast natrium en rokende PVC vind ik hier eerlijk gezegd niet tussen horen....

Berichten: 165

Re: Rookproductie

Geloof me maar als ik zeg dat kinderen zich NIET laten afschrikken door rook. Ik heb zelf 10 jaar leiding gegeven en 4 jaar een kinderanimatieteam gehad (o.a. met een rookmachine in een van onze activiteiten).

De nieuwsgierigheid van een kind is onbegrensd en het is moeilijk voor leiding om alles in de gaten te houden. Zelfs al ben je nog zo verantwoordelijk (wat niet altijd het geval is, vermits heel wat leiding rond de 18 jaar oud is) ,dan lijkt het mij toch geen goed idee om via ons forum tips te geven ivm vuur en het maken van buskruit ...

Berichten: 915

Re: Rookproductie

Zeker voor scouts, die toch de reputatie hebben niet zo verantwoordelijk met dingen om te springen als hun koepelorganisatie voorschrijft ...
Dat raakt dus wel mijn scoutszieltje he! :oops:

Voorstander van nat stro en hout!

Berichten: 2

Re: Rookproductie

tnx voor de vele reacties, ik hoop dat ie er iets aan heeft..

en 7 is wel degelijk men juiste level (nuja, ik ga naar men laatste jaar (2e licentie aan de KUL))

en aangezien ik vrij snel een oplossing moest vinden voor zijn probleem was Na het eerste dat me te binnenschoot (let op de 'gecontroleerd' :oops: )

Reageer