Xyleen vervanger

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Xyleen vervanger

Hallo,

ik ben opzoek naar een vervanger voor xyleen, omdat xyleen niet meer te krijgen is (voor zover ik weet).

Het is de bedoeling dat ik xyleen toevoeg aan een oplossing van water en diverse alkaloïden, zodat ik twee lagen in m'n scheidingstrechter krijg (de onderste water, de bovenste xyleen met alkaloïden.

Ik denk dat cyclohexaan een alternatief kan zijn, maar dan is het nog de vraag of het in een 'normale' winkel te krijgen is.

Heeft iemand een tip?

Alvast bedankt

Groetjes! D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Xyleen vervanger

Ik zou eerder denken aan tolueen omdat dat maar een methylgroep verschilt van xyleen

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Xyleen vervanger

Aan tolueen kon de plaatselijke apotheek ook niet meer aankomen. Dat komt blijkbaar doordat alle nitromuskverbindingen uit de EU verbannen worden vanaf 2010 :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Xyleen vervanger

Xyleen is gewoon verkrijgbaar hoor.. (als je via acros gaat oid).. Een vervanger zou ook Tetrahydrofuran kunnen zijn.. Omdat je het over de apotheekhad: THF hoort in een zuurkast thuis, net als andere oplosmiddelen.. (en Dichloormethaan, is dat een idee? Herriner ik mij uit oude practica...)

Berichten: 1.379

Re: Xyleen vervanger

Wat is er tegen om het eens met terpentine uit de supermarkt te proberen? In welke context moet ik Uw werk plaatsen? Bent U aan het "basen" om een alkaloide uit zijn zout te isoleren? Vroeger deed ik dat met ether omdat dat zo gemakkelijk af te dampen was.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 165

Re: Xyleen vervanger

xyleen is inderdaad nog altijd te verkrijgen. Wij kopen het in technische vorm aan bij Brenntag (een mengsel van de 3 isomeren). Tolueen is sinds enkele jaren verdacht carcinogeen, vandaar dat het niet meer verkocht zal worden in de apotheek.

Maar op hobby-niveau (voor jou dus, denk ik) is het inderdaad moeilijk om aan zulke aromaten te geraken. Je kan inderdaad gewoon terpentijn of white spirit gebruiken als vervanging. Zolang je maar een heel apolaire vloeistof (of mengsel) bij je water doet. Daarom zal cyclohexaan, n-hexaan of ether ook geschikt zijn om alkaloiden te extraheren.

Berichten: 6

Re: Xyleen vervanger

Gebruik geen THF, dit is namelijk mengbaar met water.

White spirit, dichloormethaan (alhoewel dit ook geen "groene" reputatie heeft), cyclohexaan, n-hexaan, ether, ... zullen inderdaad wel werken. Maar je verliest wel solventkracht tov xyleen, dus lagere oplosbaarheden.

Berichten: 2.399

Re: Xyleen vervanger

Ja inderdaad THF is mengbaar met water, maar volgens mij kun je het wel uitzouten toch?

Berichten: 165

Re: Xyleen vervanger

Ja inderdaad THF is mengbaar met water, maar volgens mij kun je het wel uitzouten toch?


Waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan ?

Berichten: 2.399

Re: Xyleen vervanger

Ik had het niet over moeilijk doen....... :oops: (het is gewoon een leuk feit als ik het goed mocht hebben) Als je wilt antwoorden op mijn vraag doe dat, en ga zelf plz niet moeilijk lopen doen. Trouwens een schepzout er bij is makkelijker als achter een stof aangaan die je niet hebt, maar dat ter zijde.

Berichten: 162

Re: Xyleen vervanger

Hallo, mag ik ook vragen welke alkaloïden dat zijn ? Categorie verdachte vragen ? Aangezien in een laboratorium xyleen, tolueen en cyclohexaan ruim voor handen moet zijn......

Berichten: 857

Re: Xyleen vervanger

Xyleen kan je gewoon bij een verfboer/verfservice center halen toch?

Kijk anders op www.blekochemie.nl daar kan je xyleen kopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Xyleen vervanger

Xyleen is gewoon verkrijgbaar hoor.. als je via acros gaat


Dat kan ik eens proberen. Ik heb het op een andere site geprobeerd, maar die leverden niet aan particulieren.
Wat is er tegen om het eens met terpentine uit de supermarkt te proberen? In welke context moet ik Uw werk plaatsen? Bent U aan het "basen" om een alkaloide uit zijn zout te isoleren? Vroeger deed ik dat met ether omdat dat zo gemakkelijk af te dampen was.
Terpentine verdampt zo traag en heeft niet zoveel "solventkracht". Ik heb hier een plant vermalen en gekookt in een zuurbadje (citroenzuur) en nu wil ik de "olie-achtigen" die in de bladeren zitten extraheren, dus... Ether kan ik ook niet aankomen...
Maar op hobby-niveau (voor jou dus, denk ik) is het inderdaad moeilijk om aan zulke aromaten te geraken. Je kan inderdaad gewoon terpentijn of white spirit gebruiken als vervanging. Zolang je maar een heel apolaire vloeistof bij je water doet.
Inderdaad, ik heb hier thuis in m'n bescheiden labje geen zuurkast met gevaarlijke stoffen (jah oké, zoutzuur, aceton enz...) uit welke stoffen bestaan wasbenzine/white spirit/terpentine eigenlijk?
Ja inderdaad THF is mengbaar met water, maar volgens mij kun je het wel uitzouten toch?
Wat is dat, uitzouten? Ik heb meer verstand van polymerisatieprocessen...
Hallo, mag ik ook vragen welke alkaloïden dat zijn ? Categorie verdachte vragen ? Aangezien in een laboratorium xyleen, tolueen en cyclohexaan ruim voor handen moet zijn......
Geen gekke dingen, en nee, ik ben ook niet met een wietplant bezig ofzo (dat schiet trouwens ook niet op aangezien er koffieshops bestaan :oops: Op het werk heb ik wel tolueen, maar dat kan ik niet mee jatten ofzo, dat kost me m'n baan Afbeelding

De verfboer had het ook niet. Hij dacht dat ik thinner met tolueen eens moest proberen, maar ik weet niet ofdat dat verstandig is

Bedankt voor de vele reacties trouwens!!

Berichten: 857

Re: Xyleen vervanger

De thinner bij bleko chemie bevat xyleen...

Berichten: 2.746

Re: Xyleen vervanger

ether moet echt wel lukken bij de apotheek

Reageer