Energieniveau van elektron

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 72

Energieniveau van elektron

De kwantumgetallen geven informatie over het energieniveau van een elektron. Het hoofdkwantumgetal n bepaalt het energieniveau, zo staat het in mijn cursus.

Nu, bepaalt het nevenkwantumgetal eigenlijk niet het energieniveau? Ik bedoel, binnen een hoofdschil kunnen er toch nog gradaties zijn in energie. Is de energie-inhoud van een 2s niet lager dan van een 2p?

In mijn cursus staat over het magnetisch kwantumgetal: "alle orbitalen met hetzelfde magnetisch kwantumgetal hebben dezelfde energie buiten een magneetveld."

Dat vind ik al helemaal straf, wil dat dan zeggen dat een 2p(x) dezelfde energie heeft als een 3p(x)?

Met andere woorden, kan iemand mij duidelijk uitleggen wat juist de drie eerste kwantumgetallen met de energie van het elektron te maken hebben?

Heel erg bedankt!

Rik

Berichten: 74

Re: Energieniveau van elektron

Het hoofdkwantumgetal is het enige kwantumgetal dat de energie bepaald in een 1 elektron systeem, wanneer er meerdere elektronen zijn krijg je ook nog effecten van de repulsie tussen deze elektronen en splitsen orbitalen met zelfde n kwantumgetal maar verschillend l kwantumgetal op in verschillende energieniveaus, in een dergelijk systeem is de energie van 2s verschillend van die van 2p. Maar niet bijvoorbeeld bij waterstof.

Dit klopt niet :

"alle orbitalen met hetzelfde magnetisch kwantumgetal hebben dezelfde energie buiten een magneetveld."
orbitalen met verschillend n kwantumgetal en zelfde m quantumgetal verschillen we degelijk in energie.

Dus even samengevat:

-alleen het hoofdkwantumgetal (n) bepaald de energie in 1-elktron systeem

-het orbitaalkwantumgetal (l) bepaald mede de energie in een meer elekton systeem doordat verschillende orbitalen verschillende repulsie van andere ondervinden

-Het spin kwantumgetal (m) heeft buiten een magneetveld geen invloed op de energie (bij benadering althans, maar in de context van de vraag zeker een te verantwoorden benadering)

Berichten: 72

Re: Energieniveau van elektron

Wat dat magnetisch kwantumgetal betreft: daarover zegt de monitor van chemie het volgende:

"Bij aanwezigheid van een veld kan een orbitaal zich in bepaalde richting oriënteren.

Bij afwezigheid niet, dus voor bv p-orb heb je voor alle 3 de orb dezelfde energie en

wanneer geen magn veld aanwezig, kunnen ze zich niet in x,y,z richting oriënteren.

Het staat er misschien een beetje moeilijk geformuleerd, geef ik toe."

Berichten: 74

Re: Energieniveau van elektron

Dat is wel bijzonder vreemd geformuleerd. Eerst en vooral opmerken dat dit allemaal maar kwalitatieve manieren zijn om het te beschrijven.

Het eenvoudigste is toch zeggen denk ik dat het magnetisch kwantumgetal de spin van het elektron weergeeft, als de spin paralel is aan het mangeetveld is de energie lager dan als de spin tegengesteld is.

Misschien kun je als je het niet de uitleg in de cursus van prof clays niet zo goed begrijpt het even nalezen bij atkins in the quest for insight, of wordt dat boek niet meer aangeraden bij dat vak?

Berichten: 72

Re: Energieniveau van elektron

Hoe weet gij dat ik chemie heb van clays? :oops:

Berichten: 74

Re: Energieniveau van elektron

Zijn de quantumgetallen je nu duidelijk?

(zit ook in leuven en weet dat prof clays chemie geeft in eerste bach biologie, biochemie, chemie, geo...)

Berichten: 72

Re: Energieniveau van elektron

Ja, ik denk wel dat ze me duidelijk zijn, maar hou je vooral niet in als je zin hebt om er meer uitleg over te geven :oops: .

Dat boek dat je aanraadt, is dat vlotjes te vinden? Misschien moet ik dat toch eens raadplegen...

Nuja, als ik nu op elk kwantumgetal enkele kernwoorden moest plakken zou ik het als volgt doen:

Hoofd: Energieniveau voor 1- elektronsyteem en aantal nodale vlakken

Neven: Subschillen, kleinere onderverdeling van energieniveau binnen Hoofdschil voor meer elektronsystemen.

Magnetisch: ruimtelijke orientatie van orbitalen.

Spin: jah, spin

Berichten: 74

Re: Energieniveau van elektron

Ik merk net op dat ik zelf een beetje in de fout gegaan ben, ms en ml een beetje door elkaar gehaald.

Nog even verduidelijken wat ik zei over interactie met het magneetveld was dus voor het spinquantumgetal.

En voor het magnetisch quantumgetal kun je het inderdaad best zien in de richting van de oriëntatie van het orbitaal die verschillende interactie met het mangeetveld oplevert.

Sorry voor de verwarring, en succes bij clays, doe hem mijn groeten :oops:

Reageer