Kinetisch vraagstuk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 72

Kinetisch vraagstuk

Hoi

Ik ben aan't blokken voor een herexamen chemie (I know, shame on me) en ik stoot hier op een oefening die ik niet opgelost krijg. De cursus is bij momenten vrij vaag en ik heb niet de indruk dat ik dit opgelost krijg met de informatie die ik heb. Kan iemand mij helpen?

Gegeven:

Een reactie A + 2B --> Product

3 verschillende initiele reactiesnelheden bij verschillende initiele concentraties:

[A]0: 0,60 mol/L

0: 0,30 mol/L

reactiesnelheid: 12,6 mol/Ls

[A]0: 0,20 mol/L

0: 0,30 mol/L

reactiesnelheid: 1,4 mol/Ls

[A]0: 0,60 mol/L

0: 0,10 mol/L

reactiesnelheid: 4,2 mol/Ls

Gevraagd:

a. Wat is de orde van de reactie ten opzichte van de reagentia en wat is de totale orde van de reactie?

b. Schrijf de snelheidsvergelijking voor deze reactie

c. Bepaal de waarde van de snelheidsconstante aan de hand van de data

d. Gebruik de data om de reactiesnelheid van experiment 4 te bepalen



experiment 4:

[A]0: 0,17 mol/L

0: 0,25 mol/L

reactiesnelheid: ? mol/Ls

Ik weet het, het is niet de bedoeling dat we hier gewoon klakkeloos vragen gaan posten, maar in dit onderdeel van de chemie ben ik echt gewoonweg slecht. Kinetica (en thermodynamica) hebben mij vorig examen genekt en ik ben niet van plan opnieuw te struikelen over dit onderdeel van de chemie..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kinetisch vraagstuk

Begin eens om de verhoudingen van snelheden en concentraties tussen de verschillende experimenten te vergelijken. Kun je daaruit iets leren?

Berichten: 72

Re: Kinetisch vraagstuk

Ja, nu mijn examen organische achter de rug is ben ik terug bezig met anorganische. Ik ben er uiteindelijk wel uitgeraakt, ik moet die avond wel heel moe geweest zijn want op zich is dit geen moeilijk oefeningetje.

Gewoon dus twee keer de concentratie van B gelijk, dus kan ik daar de orde van A uithalen, die is 2.

Voor A juist hetzelfde, die is ook twee keer hetzelfde, dus daaruit bereken ik dat B van de eerste orde is.

snelheidsvergelijking: v=k[A]2

nog even wat gegevens invullen, blijkt de snelheidsconstante k gelijk te zijn aan 116,67 of met het juiste aantal beduidende cijfers gelijk aan 12*101.

Met snelheidsvergelijking bedoelt men normaalgezien toch deze differentiele vorm en niet de integrale?

De totale orde, lijkt mij, is gewoon de twee ordes van de reagentia ten opzichte van de reactie optellen, dus de totale orde is gelijk aan drie.

Anyway, ik ga voortdoen, heb nog een dikke twee dagen om die cursus te herhalen, en dit moet echt de laatste keer zijn dat ik die blok, of ik mag een vak meepakken naar het volgende jaar en daar heeft deze jongen geen zin in.

De groenten

Rik

Reageer