Testosteron, Landis, van buiten toegediend

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Testosteron, Landis, van buiten toegediend

Hi,

Volgens de geruchten vandaag (2 aug 2006) is Landis ook bij de contra-expertise positief bevonden cq het haasje verklaard. Volgens The New York Times kwam men tot de conclusie dat er een synthetische hoeveelheid testesteron was toegediend. Ondermeer op basis van IRMS. Waarbij, naar ik aanneemIR staat voor Infrarood en MS voor MassaSpectografie

Edoch, wat mij is ontgaan cq niet duidelijk is het volgende.

In hoeverre wijkt synthetisch testosteron af van natuurlijk testosteron ?

Wat is igv Testosteron het voorschrift voor IRMS bepalingen.

Ik heb zoveel verschillende meningen gehoord, waardoor ik momenteel door de bomen het bos niet meer zie.

Iedere steekhoudende suggestie is meegenomen

Bij voorbaat mijn dank

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Testosteron, Landis, van buiten toegediend

IRMS staat voor "isotoop ratio massa spectrometrie". Hiermee kan worden nagegaan hoeveel van de C atomen 13C zijn, en hoeveel van de H atomen eigenlijk D zijn.

Normaal gesproken is 1.1% van alle C atomen op elke positie in het molecuul 13C, en 0.015% van de H atomen D.

Het "kinetisch isotoopeffect" zorgt ervoor dat een zwaarder isotoop langzamer reageert. Als een stof via twee verschillende processen kan worden gesynthetiseerd, zullen er daardoor kleine verschillen in de isotoopratios kunnen optreden. Aangezien bij een ingewikkelde stof als testosteron een heleboel reactiestappen nodig zijn, stapelen deze effecten zich mogelijk op.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...9&dopt=Citation

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Testosteron, Landis, van buiten toegediend

rwwh schreef: IRMS staat voor "isotoop ratio massa spectrometrie". Hiermee kan worden nagegaan hoeveel van de C atomen 13C zijn, en hoeveel van de H atomen eigenlijk D zijn.

Normaal gesproken is 1.1% van alle C atomen op elke positie in het molecuul 13C, en 0.015% van de H atomen D.

Het "kinetisch isotoopeffect" zorgt ervoor dat een zwaarder isotoop langzamer reageert. Als een stof via twee verschillende processen kan worden gesynthetiseerd, zullen er daardoor kleine verschillen in de isotoopratios kunnen optreden. Aangezien bij een ingewikkelde stof als testosteron een heleboel reactiestappen nodig zijn, stapelen deze effecten zich mogelijk op.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...9&dopt=Citation
Thanx,

Klinkt zeer logisch.

Vraagje: Ben je bezig met wetenschappelijk onderzoek aangaande deze materie ? Of is het "slechts" :oops: algemene kennis cq interesse ?

Maar mijn complimenten.

Mvg

Berichten: 72

Re: Testosteron, Landis, van buiten toegediend

Inderdaad erg interessant. Is het dan echt zo dat de synthetisch aangemaakte testosteron qua structuur geheel gelijk is aan de testosteron die door het lichaam is aangemaakt?

Een veel gebruikte methode om snel het toedienen van extra testosteron aan het bloed op te sporen is trouwens het uitdrukken van de verhouding testosteron/epitestosteron (epitestosteron is een fysiologisch inactief isomeer van testosteron). Normaalgezien maakt het lichaam voor elk deel testosteron een deel epitestosteron aan. De verhouding die gemeten wordt is dan om en bij de 1/1 (andere bronnen zeggen 2/1). Synthetisch testosteron is echter 100% hetzelfde isomeer, zonder de epi-vorm, waardoor de verhouding na toediening verhoogt. De grens werd vastgelegd op 4/1, boven die verhouding wordt je verdacht van dopinggebruik. Als ik het mij goed herinner had landis 11/1.

hier nog een artikeltje over de mogelijke invloed van alcoholgebruik op de verhouding testosteron/epitestosteron

http://www.ad.nl/sport/article514940.ece

Berichten: 2.399

Re: Testosteron, Landis, van buiten toegediend

Het gebruik van isotopen en ratio`s etc is op het moment zeer hot. In de proteomics schieten testen waarbij stabiele isotopen gebruikt worden op het moment als paddenstoelen uit de grond.

Maar ik blijf toch met een vraag zitten. Zelfs als de synthese pathways verschillend zijn en er treedt een verschil op door het resultaat van het kinetisch isotope effect, dan hoeft dit nog geen probleem te zijn. Een beetje een slimme doping producent kan door het gebruik van stabiel isotoop arm en isotope verrijkte uitgangs stoffen de boel gewoon stellen in mijn ogen. CDN isotopes etc verkoopt bijna alles wat je hartje begeert op dit gebied. Als ze het niet hebben kunnen kun je het wel laten maken. Goed het kost wat, maar als ik de kranten artikelen moet geloven is de markt groot genoeg (doping budget van meneer Ulrich lag op 35.000 euro per jaar). Afbeelding

Reageer