[scheikunde] zoutbrug

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 120

[scheikunde] zoutbrug

Waarvoor dient een zoutbrug in een galvanisch element?

Ik heb ondertussen het antwoord zelf al gevonden: om de elektroneutraliteit te bewaren.

Nu is er een nieuwe vraag bij mij ontstaan. Kan ik dit onderwerp niet verwijderen omdat ik het gemaakt heb en omdat er nog niemand op gereageerd heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] zoutbrug

Dat moet je een moderator vragen. Maar waarom zou je je bericht verwijderen? Misschien komt er over een maand wel iemand op dit forum met dezelfde vraag. Even zoeken mbv de zoekmachine, en voila; jouw topic komt bovendrijven. Het zou een nogal leeg forum worden als alle beantwoorde topics verwijderd worden. 8-[

Edit: En bij deze heeft er iemand gereageerd :oops:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 120

Re: [scheikunde] zoutbrug

Raspoetin: je hebt volkomen gelijk!!

Ik zit ondertussen nog te broeden op iets anders :oops:

Als bij een halfreactie geen metaal dat in deze reactie voorkomt als elektrode optreedt, gebruikt men een geleider uit een onaantastbaar metaal (bv Pt).

Hoe weet je nu wanneer het metaal optreedt als elektrode of niet? Is hier een regel voor?

Berichten: 915

Re: [scheikunde] zoutbrug

Omdat je bv. van Cu naar Cu2+ gaat (één van de 2 halfreacties).

Dan kan je een koperen staaf in de oplossing hangen als elektrode, omdat het Cu dan toch wegreageert.

Stel in een waterstofcel:

H2 --> H+ en O2-->O2-

(ik hoop dat het allemaal zo 'n beetje klopt)

Dan heb je géén metaal in de reacties en moet je gebruik maken van een "extra" elektrode, zoals bv platina.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] zoutbrug

lieve1232 schreef: Als bij een halfreactie geen metaal dat in deze reactie voorkomt als elektrode optreedt, gebruikt men een geleider uit een onaantastbaar metaal (bv Pt).

Hoe weet je nu wanneer het metaal optreedt als elektrode of niet? Is hier een regel voor?
Dat kun je zien aan de oxidatiepotentialen van de metalen.

Òf water reageert aan de electrode:

2 H2O -> O2 + 4H+ +2e-

Òf het metaal reageert:

M -> Mn+ + ne-

In het algemeen kun je stellen dat een metaal wat een hogere oxidatiepotentiaal heeft dan water niet zal reageren (bijv. Au en Pt).

Hierbij moet je in de gaten houden dat de grootte van de oxidatiepotentiaal van water erg afhankelijk is van de pH.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] zoutbrug

Antwoord aan Lieve:

Een zoutbrug dient om twee van elkaar gescheiden electrolietoplossingen via een ionengeleider electrisch met elkaar te verbinden.

Om stroming via een hevelwerking te vermijden wordt de inhoud van de zoutbrug meestal ingedikt met een agar-agar oplossing.

Om een diffusiepotentiaal aan de beide einden van de brug zo klein mogelijk te maken kiest men daarvoor de (symmetrische) elektroliet KCl voor de inhoud van de brug, bijv. 10 % KCl.

Een zoutbrug wordt meestal gebruikt voor een (stroomloze) potentiaalmeting. Voor electrolyses en stroomleverende elementen of batterijen zijn ze ongeschikt vanwege de hoge electrische weerstand. Als er veel stroom doorheen moet kun je beter een diafragma of een membraan kiezen in plaats van een zoutbrug.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer