[scheikunde] 15 isomeren zoeken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 2

[scheikunde] 15 isomeren zoeken

hoi,

Mijn chemie is dus niet zo schitterend en daarom heb ik voor deze vakantie een vakantietaak voor chemie, het zit nu zo, ik heb alle opdrachten kunnen oplossen buiten 1 opdracht :

zoek 15 isomeren van C5H10

nu ben ik al een hele tijd aan het zoeken en heb ook al hulp gezocht bij vrienden maar we vinden er maar 7 namelijk :

- 1 penteen

- 2 penteen

- 2 methyl 1 buteen

- 3 methyl 1 buteen

- cyclo pentaan

- 2 methyl 2 buteen

- 1 methylcyclobutaan

weten jullie er misschien nog meer ?

kben ten einde raad

groetjes

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

15 kan ik er ook niet vinden. Ik kan mij ook eerlijk gezegd niet voorstellen dat er zoveel zijn... :oops:

Ik vind er nog twee extra:

- ethyl-cyclopropaan

- dimethyl-cyclopropaan

Meer kan ik er niet bedenken. Je hebt er nu dus 9; nog 6 te gaan..... 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

Deze twee had ik ook na lang puzzelen tijdens de lunch. Ik kan er ook geen meer vinden en begin te denken dat Bas gelijk heeft alstie zegt dat er mogelijk geen 15 zijn.

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

Hmm. ik heb net even gekeken op Nist webbook

Daar staan er wel 15 tussen.... al zijn er wel een paar flauwe waar ik zelf niet op gekomen was.

1,1-dimethyl-cyclopropaan is wel nog een logische isomeer met 1,2-dimethyl-cyclopropaan.

Maar de trans en cis-vorm van 1,2-dimethyl-cyclopropaan zijn bijv ook isomeren.

Of (Z)-2-Pentene, en (E)-2-Pentene zijn ook isomeren.... :oops:

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

begrijpelijk.....

Maar dit gaat wel erg ver voor iemand die een taak krijgt voor een middelbare school.

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

Helemaal waar. Voor een middelbare school vind ik het erg ver gaan. Zeker omdat ik bijvoorbeeld op de middelbare school nog nooit gehoord had van "zusammen" en "entgegen" vormen van moleculen... :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

Inderdaad staan er twee isomeren van 1,2-dimethylcyclopropaan, die volgens mij overlappend zijn: nr. 14 en 9. Nr. 15 is een algemene vorm van nr. 8 en 9 en zou dus niet meegetled moeten worden. Er zouden dus 13 isomeren zijn.

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

Hmm, volgens mij zijn (nu ik het weer zo bekijk) er nog meer gelijk

4) (Z)-2-Penteen

5) (E)-2-Penteen

13) 2-Penteen

5 en 13 zijn dan gelijk volgens mij....

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk, is de vraagsteller op de hoogte van dit soort ruimtelijke molecuul bouw?

Edit: Volgens mij wordt met 2-penteen gewoon 4 en 5 bedoelt.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

hehe, goede vraag.

ik ga nu naar het laatste jaar middelbare school en volg STW

ik lees hier dingen waar ik nog nooit over gehoord heb, maar zou anders niet weten hoe ik aan 15 isomeren moet geraken. Kheb ondertussen half het 5de jaar stw ondervraagt en iedereen vind 15 isomeren wel enorm veel, ik weet niet of ik er wel ga geraken.

leuk dat jullie me zo willen helpen !

Berichten: 915

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

STW, ik weet dat de chemie daar zeker niet zo zwaar is dan in TWE, en ik heb pas in de hogeschool gehoord van de E en Z-vorm...

Wat ik denk is dat de leerkracht de site "Nist Webbook" ook heeft gekend, de formule heeft ingetikt en er dan maar een vraag van heeft gemaakt...

Die 7 formules zijn al ruim genoeg voor een 5de middelbaar... Chapeau!

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

Nog even een handig plaatje:

Afbeelding

Bij mij op de middelbare school vielen vragen als "zoek alle isomeren van..." altijd onder het 'blauwe deel' namelijk de 'structuurisomeren'.
Die 7 formules zijn al ruim genoeg voor een 5de middelbaar... Chapeau!
Dat vind ik ook! Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

Siele, je kunt er een sterk antwoord van maken.

Geef de gevonden (9 inmiddels dacht ik) en schrijf erbij: er zijn nog meer isomeren mogelijk maar dit gaat gepaard met theorie die ik nog niet heb gehad.

Dan toon je de docent dat je er behoorlijk werk in hebt gestoken.

Berichten: 915

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

Dan toon je de docent dat je er behoorlijk werk in hebt gestoken.
...en de docent zijn terrein niet goed heeft afgebakend

Berichten: 16

Re: [scheikunde] 15 isomeren zoeken

Aangezien ik ook bezig ben met m'n vakantietaak van chemie, heb ik ook ff geprobeert: Ik kwam uit op 9 isomeren. Ik heb van die andere ook nog niet gehoord... Ik heb nu mijn 5de jaar TWE af met een lerares die denkt dat ze op unief lesgeeft ofzo :oops:

Reageer