[scheikunde] Rekenen in de chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] Rekenen in de chemie

Ik kreeg dus een vakantietaak van chemie in m'n 5de jaar TWE. IK ben een tijdje ziek geweest in het jaar en heb toen een hele hoop gemist van leerstof. Nu heb ik van dat stuk een vakantietaak...

Ik heb een reeks oefeningen , ze zijn niet echt héél moeilijk denk ik & ik denk dat je ze allemaal hetzelfde oplost, maar ik weet gewoon niet hoe te beginnen. In m'n cursus staat dus niets van uitleg. Met de uitleg om gestart te geraken ben ik al héél blij, ik ben nu al 3 uur aan het kloten geweest en heb uiteindelijk nog niets! Ik verwacht géén volledige oplossingen ofzo hé; iemand die me op gang helpen kan ben ik al serieus dankbaar.

Ik heb een vermoeden dat het met stoichiometrie op te lossen valt, maar ik weet totaal niet meer hoe dat in z'n werk gaat ( iets met verhoudingen denk ik?)

1. Bereken het volume lucht (no) dat verbruikt wordt bij volledige verbranding van 1.00liter benzine (C7H16, & Rho 0.72kg/l) Welke massa CO2 word hier gevormd.

2. Men leidt 890ml (no) dichloor in op oplossing met een overmaat KI. Hoeveel gram dijood wordt hierbij gevormd?

3. Men laat 25ml koolstofdisulfide (rho = 1.26*10³kg/m³) verbranden tot CO2 en SO2. Welk volume dizuurstof is hiervoor nodig? Berken eveneens de volumes van beide gasvormige reactieproducten.

Als iemand me kan zegggen hoe ik eraan moet beginnen, kan ik de andere 7 oefeningen ook maken & laat ik jullie wel weten hoe ik ze heb proberen op te lossen...

Thx, tim

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

Je begint met voor alledrie de reactievergelijking op te schrijven.

Dan is het belangrijk om te weten hoeveel mol uitgangsstof er is. Hieruit kun je berekenen hoeveel mol product er ontstaat.

Er staan gegevens om de uitgangshoeveelheid (bijv. 25 ml koolstofdisulfide) om te rekenen naar mol. Anders mag je gebruik maken van ´standaard´gegevens, bijv. 1 mol ideaal gas is zoveel liter.

Kun je hier mee verder?

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

Euhm, ik denk dat ik daar vast zit, hoe weet ik nu adh van mijn uitgangsstof hoeveel mol er reactiestof is?

bv bij die eerste; C7H16 + 11O2 --> 8H2O + 7CO2

Ik weet dat er 1liter C7H16 is met massadichtheid 0.720gram/liter en de Mr[ C7H16 ]=100 dus is er 7.2mol C7H16. Om nu die hoeveelheid O2 te berekenen wat moet ik dan doen? De massa CO2 had ik gevonden door die 7.2mol * 7 te doen (coefficient van CO2) en dat vermenigfuldigt met de molmassa van CO2. Dat gaf dus:

7.2 * 7 = 50.4

50.4mol * 44g/mol = 2218g CO2 en die waarde klopte.

Maar om nu te berekenen hoeveel O2 er verbrand is zit ik vast...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

C7H16 + O2 --> 8H2O + 7CO2


Je moet de reactrievergelijking kloppend maken. Links van de pijl heb je 1 molecuul O2 staan, rechts zijn er 8 + 14 = 22 O-atomen.

Dus er moets nog iets voor de O2 en daarmee kun je berekenen hoeveel mol zuurstof nodig is voor de verbranding van 1 mol benzine.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

Oeps, vergeten te typen, dat is vanzelfsprekend 11.

Dus er is 11mol zuurstofgas nodig om 7.2mol benzine te verbranden?! Dat maakt 1.53mol zuurstofgas per mol benzine.

Maakt dat 11mol zuurstofgas * 22.4liter/mol = 264.4liter gas.

Klopt dit? Want in m'n oplossingenboek staat 8.85m³ lucht.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

1 molecuul benzine reageert met 11 moleculen zuurstof.

Dus 1 mol benzine reageert met ...

Zo staat het ook in je reactievergelijking.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

C7H16 + 11O2 --> 8H2O + 7CO2

Maakt dat 11mol zuurstofgas per mol benzine?

Er is dus 7,2mol benzine dus 79,2mol O2 nodig.

79,2mol * 22,4liter/mol = 1774liter?!

Int opl boek staat: 8.85m³ lucht.

Ik denk dat ik helemaaaal verkeerd zit te denken =/

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

Je antwoord is correct :oops:

Maar je vergeet dat lucht voor maar 21 % uit zuurstof bestaat. Als je dat met die 1774 liter zuurstof verrekent, dan is het helemaal goed.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

Thx, ik ga nu m'n nek ff breken over de volgende vragen, als ik vragen heb, post ik ze hier wel. Merci alvast hé! [!]

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

Euhm, nog mss iets, bij die 2de ben ik hetzelfde tewerk gaan. 0,89liter Cl2 = 0,04mol Cl2

Cl2 + 2KI --> 2KCl + I2

Dan deed ik dit:

per deeltje Cl2 werd er 1 deeltje I2 gevormd dus:

0,04mol * Mr(I2) = 0,04mol * 126,90g/mol = 5,07gram

maar int opl boek staat 10,10gram, het dubbele dus van wat ik uitkom... Wat zie ik over t hoofd? ( ik voel me echt stom met al m'n vragen =/)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

Probeer iets nauwkeuriger te werken.

Je redenering is goed, maar op het allerlaatst ga je de fout in.

Wat is de molmassa van I2? Let wel: Itwee?

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

Ach jah! Soms is het zo simpel & zie ik de fout gewoon niet.. *Schaaam*

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

Ik heb nog een vraagje bij deze oefening:

Om het gehalte (m%) van geconcentreerde zwavelzuuroplossing te bepalen wordt 49gram ervan met water aangelengd tot 1.00liter. 10,0ml van deze oplossing word precies geneutraliseerd door 9.7ml van een 1molaire NaOH oplossing. Welke massaprocent H2SO4 bevatte het onderzochte zuur?µ

Ik heb het volgende gedaan:

H2SO4 + 2NaOH --> Na2SO4 + 2H2O

Per deeltje zwavelzuur 2 deeltjes 2natriumhydroxide dacht ik dus

9.7ml - 1molaire NaOH geeft 0.0097mol NaOH

1 mol H2SO4 heeft 2mol NaOH nodig dus

0.0097mol NaOH is goed voor 0.00485mol H2SO4 die in die 10ml zit.

Als dat in 10ml zit, zit er in 1.00liter 0.485mol. En nu heb ik de concentratie van die H2SO4 (verdund) =0.485mol/l

Daarin zat 49gram van die geconcentreerde oplossing, maar dan zit ik vast...

Wat nu?

tim

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

In 1.00liter zat dus 0.485mol zwavelzuur. De 0.485mol zwavelzuur is afkomstig uit je monster van 49gram.

Als je het aantal molen zwavelzuur omrekent naar gram weet je dus hoeveel gram zwavelzuur er in je monster zat.

Daaruit kun je het massapercentage zwavelzuur berekenen.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Rekenen in de chemie

thx, ik heb al m'n oefeningen van chemisch rekenen op kunnen lossen, bedankt, nu nog een paar oefeningen over orgaische chemie maken...

Reageer