Springen naar inhoud

Ozon

• Log in om te kunnen reageren

diode

diode

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2006 - 16:33

Zoals de titel al zegt vraag ik mij af wat ozon doet met verschillende stoffen.
Ik weet dat Nitriet (NO2) wordt omgezet naar Nitraat (NO3).
Maar wat gebeurt er bijvoorbeeld met Ammoniak/Ammonia, stikstof, eiwitten en dergelijke?
Zijn er ook manieren waar ik mee kan berekenen wat er met een stof gebeurt als het in aanraking komt met ozon?
Mijn chemie kennis is erg laag dus het kan zijn dat ik wat moeilijkheden heb om het te begrijpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mr.stijntje

mr.stijntje

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2006 - 20:01

Dat is wel te doen..
Ozon is O3. En bij een reactie ergens mee reduceert het tot O2

Bijvoorbeeld:
NaNO2 + O3 --> NaNO3 + O2
Dit is dus Natriumnitriet dat door Ozon wordt omgezet naar Natriumnitraat.

Zo staat het gewoon zijn derde zuurstof af aan hetgene waarmee het reageert.
(En wordt datgene dus geoxideert! :oops: )

Op deze manier kun je vast zelf wel voorspellen wat er gebeurt bij andere situaties.

Veranderd door mr.stijntje, 06 augustus 2006 - 20:06

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 augustus 2006 - 21:22

Ozon zit verwerkt in een opeenvolging van reacties zoals met chloor, afkomstig uit CFK's:
Dit is het ontstaan van het ozongat! Dus niet specifiek een toepassing van ozon..

Cl2 + O3 → ClO* + O2 + Cl*

Cl* + O3 → ClO* + O2

ClO* + O* → Cl* + O2

Waarbij even de vermelding moet gemaakt worden dat de verbindingen met een sterretje: * ENKEL voorkomen bij deze specifieke reacties, ze zijn uiterst reactief en worden moeilijk gevormd, maar dit speelt zich dan ook af in de ozonlaag waar er heel wat energetische straling voorkomt...

Hopelijk heb je'r wat aan..

diode

diode

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2006 - 18:01

Zoals ik al zij ben ik slecht in chemie, die vergelijking van MR stijntje kan ik nog wel volgen.
Maar die van epiphonix kan ik niet helemaal volgen.
Stel ik heb NH3 ,dat is ammoniak dacht ik.
Wat doet ozon daarmee? krijg ik dan NHO2+O2+NH ?

mr.stijntje

mr.stijntje

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2006 - 19:45

Nee, absoluut niet.
Ammoniak heeft geen oxide. (En zal dus waarschijnlijk ook niet reageren met Ozon)

Die reactievergelijking van Epi is inderdaad ook niet makkelijk als je weinig kennis van chemie hebt.
Het gaat dan ook over de uitzonderingen daar bovenin de dampkring.

Maar het is dus hoe het gat in de ozonlaag ontstaat.

Bij normale omstandigheden kun je er gewoon van uitgaan dat een reactie met Ozon een oxide of verder geoxideerd product oplevert.

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 11:03

Maar die van epiphonix kan ik niet helemaal volgen.

Ik verduidelijkte even, a.d.h. van een reactie, hoe reactief ozon kan zijn. Als je'r iets mee kan doen, met de vergelijkingen dan is dat uitstekend, zo niet is het enkel overbodige informatie :oops:. Maar als iemand anders m.b.v. de zoekfunctie op dit topic zou komen, kan die er misschien mee verder.

Meer weet ik niet over Ozon, tenzij dat het een specifieke geur heeft en dat je het kan maken/ruiken m.b.v. een "plasmalamp".Geplaatste afbeelding

geomario

geomario

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 14:33

Meer weet ik niet over Ozon, tenzij dat het een specifieke geur heeft en dat je het kan maken/ruiken m.b.v. een "plasmalamp".

KopiŽerapparaten en onweersbuien zijn ook goed in het produceren van ozon en de daarmee gepaarde typische geur. :oops:

diode

diode

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 14:47

Hoe je het kan maken weet ik, ben ook wat aan het experimenteren met een zelfbouw ozongenerator.
En er komt inderdaad een typisch luchtje af.
Helaas zijn die reactie vergelijkingen voor mij een ver van mijn bed show, en het zal mij dan ook niet lukken om deze zelf op te stellen.

Toch bedankt voor de hulp en als iemand nog aanvullingen heeft hoor ik het graag.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures