Vloeistof laten koken.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

Vloeistof laten koken.

Wie kan mij helpen bij het uitleggen van dergerlijk fase diagram?

Waar voor staat het? wat wordt in welk kwadrant besproken?

Afbeelding

Het spijt me maar versta er echt geen moer van. Groeten.

Berichten: 127

Re: Vloeistof laten koken.

Het kwadrant rechtsboven zal het meest bekend zijn. Hierin wordt een kooktraject beschreven. De temperatuur staat uitgezet in de tijd. Het beschrijft dat je een vloeistof eerst verwarmt, dan verdampt en dan de damp weer verder opwarmt.

Het kwadrant rechtsonder geeft alleen het verband tussen rechtsboven en linksonder. OOk dat zal je niet ontgaan zijn.

Het kwadrant linksboven heeft de Temperatuur op de y-as en de verhouding van 2 vloeistoffen op de x-as. Helamaal links bevat het mengsel alleen component B en recht alleen component A. De onderste lijn van de ovaal geeft bij elke x het laagst kookpunt van het kooktraject van het mengsel en de bovenste lijn van de ovaal dan vanzelfsprekend de hoogste. Merk op dat helemaal links en recht in het diagram het kooktraject gereduceerd is tot een punt. Dat klopt ook want een zuivere stof heeft een kookpunt en alleen het mengsel heeft een kooktraject.

Merk op dat het kooktraject in het kwadrant rechtsboven overeenkomsten (qua temperatuur) heeft met het kwadrant linksboven.

Toepassing is oa destillatie. Bij destillatie van een mengsel van 2 vloeistoffen met een bepaalde verhouding op de x-as, kun je een lijn recht naar boven tekenen. Bij het snijpunt met de bovenste lijn van de ovaal ga je horizontaal naar rechts. Het punt waar je de onderste lijn van de ovaal snijdt is theoretisch het mengsel wat je verkrijgt als destilaat bij 1 traps destillatie. Van hieruit weer recht omhoog en naar rechts geeft de 2de trap enz.

Het laatste kwadrant (linksonder) geeft het concentratieverloop in 2 van deze trappen weer. Het mengsel met verhouding Y' (Veel B met ca 5% A) wordt gedestilleerd. Volg lijn naar boven en naar rechts tot punt Y. Wederom het destillaat destilleren gaat van punt Y omhoog naar punt Z' en weer naar rechts naar punt Z. Dus na 2 destillatietrappen heb je een product wat ca 98% A bevat in het destillaat. Merk op dat je bij een bepaald mengsel nooit in 1 trap een hogere zuiverheid bereikt dan de theoretische. Het gedeelte in het kwadrant linksonder laat zien dat langer destilleren geen nut heeft.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Het is lastige materie als je het voor het eerst ziet. Ik heb geprobeert het zo makkelijk mogelijk uit te leggen. Ik moet zeggen dat de figuur erg verwarrend werkt. Enkele (verschillende) assen overleppen elkaar. Hak het geheel in vier kwadranten en dan lukt het wel.

Succes Jdeketel

Berichten: 2.589

Re: Vloeistof laten koken.

oef dat wordt idd een heel pak duidelijker bednakt!! :oops:

Groeten.

Reageer