Springen naar inhoud

Omrekeningsformule voor volumefracties

• Log in om te kunnen reageren

Devis

Devis

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2006 - 11:37

Ik zit met een probleem voor het oplossen van de volgende vraag:
Er wordt een vloeibare oplossing bereid met een aantal verschillende stoffen(geen volumecontractie). Van elke afzonderlijke stof is de molaliteit gekendm.
Nu moet er een omrekeningsformule opgesteld worden om de volumefractie (Volume van de opgeloste stof/totaal volume) van de opgeloste stoffen te kunnen berekenen. De formule mag enkel de gegeven molaliteiten en intensieve eigenschappen van de zuivere stoffen bevatten.

Nu heb ik dit opgelost door te vertrekken vanuit de formule voor molaliteit en zo een paar dingen op te rekenen met behulp van de molaire massa, concentratie (voor totaal volume weg te werken), massadichtheid,... Daarbij bekom ik deze formule:
vi = molaire massai * concentratiei/massadichtheid

Ik denk dat dit correct is, maar de molaliteit zit er niet in verwerkt. Iemand een idee hoe de molalitiet erin te verwerken is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jdeketel

jdeketel

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2006 - 12:56

Een molaliteit is natuurlijk ook een concentratie. Misschien dat je de concentratie in kunt vullen door om te rekenen naar een molaliteit.

Jdeketel

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 augustus 2006 - 17:03

Er is geen volumecontractie.

Dan geldt:

Formule (1): Volume van een stof i is massa stof i /soortelijke massa stof i.

Formule (2): Molaliteit stof i is aantal mol stof i / totale massa alle stoffen.
Omgeschreven: aantal mol stof i = Molaliteit stof i * totale massa alle stoffen.

Formule (3): massa stof i = aantal mol stof i * molmassa stof i

Vul de omgeschreven formule (2) in in formule (3).
Vul dan formule (3) in in formule (1).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures