Springen naar inhoud

waterstofperoxide is een zwak zuur?

• Log in om te kunnen reageren

Rik uit Arendonk

Rik uit Arendonk

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2006 - 16:12

Zo staat in mijn cursus.. "Ook waterstofperoxide is een zwak zuur"
Ik heb het een beetje proberen uit te schrijven, maar als je een proton afsplitst van H2O2 dan krijg je HO2 wat me ook niet direct de stabielste verbinding lijkt?

Heb ik het volgende goed voor wat betreft de oxidatietrappen?

Water: H(I+)2O(II-)
Waterstofperoxide: H(I-)2O(I+)2

Ik vind dit een vreemde verbinding en ik zou graag weten vanwaar die eigenschappen (sterk oxidans, zwak zuur) komen. Iemand een duidelijke uitleg?

Alvast dikke merci!

Rik

Veranderd door Rik uit Arendonk, 07 augustus 2006 - 16:13

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 augustus 2006 - 16:20

Nou het heeft te maken dat de zuurstoffen nogal losjes aanelkaar zitten: H-O-O-H. Als ik hier vervolgens een H afknikker, kan de HOO- een resonantiestructuur vormen als in H-O-O- <-> H-O-=O.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 augustus 2006 - 16:48

Dat H2O2 een sterke oxidator is heeft te maken met het feit dat de valentie (´lading´) van de O-atomen -1 is, terwijl zuurstofatomen uit alle macht proberen -2 te krijgen.
Ze nemen dus graag elk een electron op van een andere reagens die hem graag wil afstaan. Dit proces van electron aftroggelen heet oxidatie.

Door deze reactie wordt H2O2 omgezet naar 2 aparte hydroxide OH- ionen. Daarin is de valentie van O gelijk aan -2.

Rik uit Arendonk

Rik uit Arendonk

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2006 - 17:27

H202 wordt gereduceerd tot twee OH- ionen maar is wel een zwak zuur? OH- ionen zijn toch het toppunt van basischiteit?

Veranderd door Rik uit Arendonk, 07 augustus 2006 - 17:29

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 augustus 2006 - 17:43

Dus zijn een heel erg zwak zuur :oops:

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 augustus 2006 - 20:43

Oxidatie-reductie is iets anders dan zuur-base-reacties.

H2O2 wordt gereduceerd tot 2 OH--ionen, maar dat is iets anders dan de zure reactie, waarbij uit H2O2 HO2- en een H+ ontstaat.

Bij reductie van H2O2 verandert de valentie van de zuurstofatomen van -1 naar -2. Maar bij de zuur-basereactie verandert die valentie niet.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2006 - 22:18

Marjanne, je gebruikt het begrip valentie, maar zou je niet beter kunnen spreken van oxidatietoestand of oxidatiegetal? Bij valentie denk ik aan het aantal bindingen en dat is zowel in H2O als in H2O2 gelijk aan 2 voor de zuurstof atomen.

H2O2 is inderdaad een zuur, zij het een zwak zuur. In sterke NaOH oplossing ontstaat inderdaad HO2-. Dit ion is een sterke oxidator en is ook tamelijk instabiel (instabieler dan H2O2). Dit is ook een belangrijke reden van het versnellen van de ontleding van H2O2 in basich milieu.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 augustus 2006 - 06:45

Nog een opmerking: het zuur zijn van een stof sluit het basisch zijn niet uit!

Zuur betekent: kan H+ afstaan.
Basisch betekent: kan H+ opnemen.

Sommige stoffen kunnen allebei. Zo bijvoorbeeld water, dat H+ kan afstaan onder vorming van OH-, of opnemen onder vorming van H3O+. Zelfs OH- is een zeer zwak zuur dat H+ afstaat onder vorming van de zeer sterke base O2-.

Rik uit Arendonk

Rik uit Arendonk

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2006 - 07:38

Jep, amfiprotische verbindingen, zoals ook amoniak en azijnzuur.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 augustus 2006 - 09:28

Marjanne, je gebruikt het begrip valentie, maar zou je niet beter kunnen spreken van oxidatietoestand of oxidatiegetal? Bij valentie denk ik aan het aantal bindingen en dat is zowel in H2O als in H2O2 gelijk aan 2 voor de zuurstof atomen.

Ik vind net op Wikipedia dat de term valentie niet meer gebruikt wordt en dat men tegenwoordig ´oxidatiegetal´ of ´oxidatietoestand´ hanteert.
Ach..., mijn TH-opleiding dateert ook uit eind jaren zeventig :oops: .

Ik troost me met het feit dat er geen opmerkingen waren over het verder beweerde in mijn post. Gelukkig is dat kennelijk nog steeds niet veranderd. 8-[

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2006 - 09:54

Jep, amfiprotische verbindingen, zoals ook amoniak en azijnzuur.

De meer gangbare uitdrukking hiervoor is "amfoteer" -> klik :oops:

De nederlandse versie van Wiki over "amfoteer" is een wat vreemd stukje over amfotere oxides (al eerder op dit forum bediscussieerd) 8-[

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures