Brekingsindex

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Brekingsindex

ik heb de brekingsindex van een stof bepaald bij een temperatuur van 50 graden.

Is het mogenlijk met deze gegevens de concentratie van deze stof te bepalen.

Zo ja welke formule moet ik hiervoor gebruiken,

zo nee welke andere gegeven heb ik er nog meer voor nodig.

Berichten: 88

Re: Brekingsindex

Als je weet wat de stof is kan je proberen om de concentratie te achterhalen dmv een ijklijn. Ik weet niet zeker of dat mogelijk is maar het kwam als eerste in me op.

Berichten: 15

Re: Brekingsindex

kijk het zit zo: ik heb een microschaal destillatie uitgevoerd met een mengsel van 1 ml methanol en 1 ml buthanol. Ik heb verschillende fracties gekregen. Van deze fracties heb ik de brekingsindex bepaald dmv refractometer. en ik weet de temperaturen van de fracties. Volgens mij kan ik nu de concentratie berekenen.

of niet?

kan iemand mij verder helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Brekingsindex

Waarop zou je dat dan willen baseren? breking Y hoort bij concentratie X? Dan zul je eerst een ijklijn moeten maken tussen bijvoorbeeld 0 ml MeOH en 2 ml BuOH en en 2 ml MeOH en 0 ml BuOH

Berichten: 15

Re: Brekingsindex

dus dat ik eerst een concentratie maak en daarvan de brekingsindex bepaal?

Berichten: 88

Re: Brekingsindex

Precies, je maakt een grafiek waarin de brekingsindex is uitgezet tegen de concentratie. Met de brekingsindex die je bepaald hebt kan je dan aflezen wat de concentratie is...

Berichten: 15

Re: Brekingsindex

ja ok hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Brekingsindex

Lijkt me geen goed idee. Heb je al nagedacht over de gigantische fout die je maakt in je meting? Op het moment dat je een mengsel van methanol/butanol op het glazen plaatje plaatje druppelt v/d refractometer is al een gedeelte van het mengsel verdampt. Jij weet dus niet hoeveel % van methanol/butanol al verdampt is. En volgens mij kun je ook geen calibratielijn maken van verschillende concentraties methanol/butanol omdat bij verschillende concentraties de stoffen niet volgens een lineair model verdampen....als ik de vloeistof en gaswetten van thermo mag geloven. Je moet dus iets anders verzinnen.

Trouwens hoe wil je met de temperaturen van opgevangen fracties een concentratie bepalen?

Brekingsindex is een stof specifieke eigenschap en is daarom alleen bedoeld om v/e bepaalde verbinding na te gaan of je hem hebt (door te vergelijken met de theoretische waarde). Kleine afwijkingen van deze waarde wijzen op verontreinigingen. De enigste formule die mij bekend is bij brekingsindex is de temperatuurscorrectie. Hopelijk heb ik je hiermee verder geholpen, suc6 ermee.
Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal..



~Albert Einstein~

Berichten: 2.399

Re: Brekingsindex

Lijkt me geen goed idee. Heb je al nagedacht over de gigantische fout die je maakt in je meting?
Die vraag kan alleen de vraagsteller beantwoorden. Ik neem aan dat als het op deze manier gemeten wordt, hij genoegen neemt de bijbehorende fout.
Brekingsindex is een stof specifieke eigenschap en is daarom alleen bedoeld om v/e bepaalde verbinding na te gaan of je hem hebt (door te vergelijken met de theoretische waarde).
Er zijn wel degelijk kwantitatieve brekings index meters op de markt. Kijk maar de de HPLC markt.

Al heb ik het zelf nog nooit gebruikt.....

Re: Brekingsindex


Berichten: 6

Re: Brekingsindex

Misschien wel een heel rare opmerking maar is het wel mogelijk om aan de hand van een brekingsindex een ijklijn te maken.

Met andere woorden, is een beringsindex wel liniear

Berichten: 1.379

Re: Brekingsindex

Ik heb wel eens concentraties bepaald met behulp van een interferometer. Daarmee bepaal je van een oplossing in een cuvet de optische weglengte. (brekingsindex maal weglengte van de lichtbundel) Werken met een ijklijn ging heel goed. Je vindt steeds lineaire relaties tussen brekingsindex c.q. optische weglengte en concentraties. Voor heel uiteenlopende stoffen. Ik denk daarbij aan zouten als KCl en CaCl2.

Maar ook aan eiwitoplossingen. Het lukte zelfs om langs interferometrische weg de verhouding H2O / D2O te bepalen in met deuterium aangerijkt water na waterelectrolyse. Deze metingen zijn veel nauwkeuriger dan met een Abbe-refraktometer die met een dunne laag vloeistof werkt en daardoor met een heel korte optische weglengte.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Brekingsindex

jellevanbruggen schreef: Misschien wel een heel rare opmerking maar is het wel mogelijk om aan de hand van een brekingsindex een ijklijn te maken.

Met andere woorden, is een beringsindex wel liniear
Zelfs als de relatie tussen brekingsindex en concentratie niet lineair zou zijn, kun je nog steeds een ijklijn opstellen... in feite kan je een titratiecurve van een zuur ook een ijklijn noemen, maar de relatie tussen pH en zuurconcentratie is allesbehalve lineair!

Bij een ijklijn gaat het er dan ook meer om dat je voldoende punten hebt om het gedrag van de stof te beschrijven, het gaat er niet zozeer om wat voor gedrag dat is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer