dampspanning verhogen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

dampspanning verhogen

Hallo,

Is het mogelijk bv. water sneller te verdampen door hierover verschillende gassen te laten stromen.

Stel ik heb een bak water bij kamertemperatuur en 1atm. Hierover wordt een gas gestroomd bv. zuurstof met een constant debiet maar de totaaldruk blijft 1atm.

Als ik nu een ander gas zou laten stromen bv. helium, zou dan het water aan dezelfde snelheid verdampen of niet? Zo niet, hoe valt dit theoretisch te verklaren en welk gas zou ik moeten gebruiken om het water zo snel mogelijk te verdampen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: dampspanning verhogen

Hoe sneller een gas stroomt, hoe lager de druk wordt (denk aan een vliegtuigvleugel). Door over een vloeistof gas te laten stromen wordt een onderdruk gecreërd boven het vloeistofoppervlak en zal er makkelijker verdamping plaats vinden van het water. Omdat dit alleen van de druk afhangt denk ik niet dat het type gas veel (relevante) invloed heeft op de verdampingssnelheid van het water. Je zou het gas eventueel kunnen drogen door het over een filter te leiden.

Misschien dat een ander forumlid hier meer van af weet, maar mijn eerste ingeving is dat het type gas zoals vermeld niet veel uitmaakt. De gasstroomsnelheid heeft denk ik meer invloed.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2

Re: dampspanning verhogen

Dat zou inderdaad een oplossing zijn maar ik vraag mij af wat de invloed van ENKEL het gas is. Dus voor eenzelfde debiet aan gas dat voorbij stroomt en eenzelfde druk.

Berichten: 127

Re: dampspanning verhogen

Ik ben het in grote lijnen met Raspoetin eens.

Ik ga alleen wel ervan uit dat de druk 1 atm blijft. Dat was namelijk de vraag.

Als dat zo is, maakt het niet uit welk gas er boven het water hangt, als het maar geen waterdamp is.

De partiele dampdruk van water is belangrijk. De overige dampdrukken niet.

Je kunt dus net zo goed droge lucht nemen ipv zuurstof of helium.

Het klopt wel dat de verdamping sneller zal gaan als de verversing van de lucht boven je water sneller is. Dit komt omdat je per tijdseenheid je droge lucht "nat" maakt. Hoe sneller je de lucht ververst, hoe minder nat je lucht zal worden. Dus zal de verdamping sneller gaan.

Succes Jdeketel

Reageer