Drukventielen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 33

Drukventielen

Binnenkort ga ik starten met een test met het GC-apparaat. Ik heb met enkele firma's contact gehad voor gassen. Kreeg ook te horen dat het handig was een dubbeltraps messing regelaar aan te schaffen (nodig voor een gestaballiseerde druk) en die prijzen zijn niet misselijk. Aangezien het nu alleen nog een test is, kijken of het apparaat functioneerd en of er mee gemeten kan worden, is mijn vraag of ik niet gewoon met de interne flowcontroles kan werken van het apparaat en op de gasflessen gebruik maak van eenvoudige regelventielen, die een flink stuk goedkoper zijn.

Berichten: 2.399

Re: Drukventielen

Die dubbeltraps heb je volgens mij gewoon nodig. Ten eerste, een enkele is nooit nauwkeurig in het druk gebied waarbij je gassen aan de GC moet aanbieden. 200 bar omlaag gooien naar een gebied tussen de 0-10 en dan daar nog nauwkeurig kunnen regelen is onmogelijk voor druk regelaars.

Ten tweede, als je ook maar even een klein foutje maakt, draai je de druk tehoog op, en blaas je het regel mechaniek van de GC naar de eeuwige jachtvelden.

Berichten: 873

Re: Drukventielen

Wij gebruiken hier een reduceerventiel op de cylinder. Dit geeft ca 8 bar op het leidingnet. Op elke instrumenten tafel, waar 4 - 6 GC-systemen op staan, zit een tweede reduceerventiel die de druk terugbrengt tot max 5 bar.

Met de regelventielen op de GC stel je o.a. de voordruk op de kolom in, de flow door je detector, etc. Deze komen voor capillaire GC vaak niet boven de 1 bar.

Als ik een beetje tussen jouw regeltjes doorlees heb jij een GC-systeem waarbij je de verschillende gas-flows met regelventielen moet instellen. Er zit geen electronisch flow-control systeem in?

Berichten: 33

Re: Drukventielen

Zover ik kan zien, zit er inderdaad geen electronisch flow gedeelte in. Er zit volgens mij wel een gedeelte in waarbij je de druk kunt instellen als het gas het apparaat binnenkomt en dan kun je ze nog eens apart instellen.

Berichten: 873

Re: Drukventielen

wat voor merk systeem is het, type en mogelijk leeftijd?

Berichten: 33

Re: Drukventielen

Het is een Chrompack CP9000. Het apparaat bezit een pressure control unit (aan de bovenkant) en een flow control unit. Hoe oud het apparaat is, kan ik niet zeggen, heb daa geen gegevens van gevonden.

Berichten: 873

Re: Drukventielen

Ik ben bang dat ik je niet verder kan helpen.

Ben het met napoleon1981 eens dat je voorzichtig moet zijn, voor je het weet blaas je de hele regel mechaniek van de GC naar de eeuwige jachtvelden

suc6 Afbeelding

Berichten: 2.399

Re: Drukventielen

Drune, jij hebt dus ook een dubbele reduceer al zit het dan niet in 1 unit (maargoed dat zeg je zelf min of meer al).

Elektronisch of niet geregeld maakt niet uit. Bij druk is het simpel, grote drukken reduceren, vereist grof en sterk materiaal wat dus inaccuraat is op kleine drukken. Kleine reduceren zijn veel lichter en fijner uitgevoerd en veel fragieler. Of iets elektronisch geregeld wordt of mechanisch maakt hierbij niet uit. Ik heb een paar maanden geleden nog iemand een massa spectrometer zien moeren die elektronisch geregeld werd. Gewoon de membranen kapot geblazen omdat de aangeboden druk te hoog was.

In weze heb je 3 reduceers nodig. 1 van hoog naar laag, een reduceer die de correcte (stabiele) druk aan het apparaat aanlevert. En een reduceer in het apparaat waar je niks van merkt, die de flow op de juiste snelheid brengt en houdt (al dan niet mechanisch of elektronisch).

Berichten: 873

Re: Drukventielen

helemaal mee eens, electronisch geregeld of niet, het kan allemaal kapot. En je hoeft soms helemaal niet zo gek te doen.

En ja, in weze heb je 3 reduceerders.

We beginnen het zo langzamerhand wel door te krijgen hoe het werkt.

Is dit de andere kant van theorie en praktijk samenvoegen?!?!?

Berichten: 33

Re: Drukventielen

Ik kreeg net een telefoontje van Varian Inc. Het apparaat blijkt al een "reduceer" ventiel ingebouwd te hebben. Wat ik nu alleen nog nodig heb is een reduceerventiel die pak weg 200 bar reduceerd tot 5 bar en dan wordt inwendig de druk van 5 bar gereduceerd tot de benodigde druk.

Het is dus allemaal heel simpel en hoeft dus minder duur te zijn, dan wat de gasleveranciers zeggen.

Reageer