viscositeitsberekening.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

viscositeitsberekening.

goedendag iedereen, ik zal eerst even wat over mezelf vertellen.

Ik heb mijn middelbare school in belgie gedaan en daar heb ik TSO --- Technische wetenschappen gedaan.

Heb dus een Kleine chemische ondergrond.

Geheel toevallig heb ik sinds enkele maanden een nieuwe baan en daar ben ik bij toeval op de afdeling voor gietvloeren en coatings terecht gekomen.

Deze zijn allemaal in eige ontwikkeling geproduceert. Mijn nieuwe baas heeft mij gevraagt om te komen assisteren in het LAB wat ik natuurlijk niet afslaat en in oktober begin ik aan de eerste van in total drie cursussen.

Maar nu heb ik 1 probleem wat betreft viscositeit, namelijk willen wij op onze verpakkingen de viscositeit gaan vermelden van de stoffen onder kamertemperatuur. We hebben geen goeie apperatuur daarvoor behalve een DIN CUP no4. Je krijgt dan twee gegevens, namelijk volume en doorlooptijd in seconden.

Je meet dus eigenlijk de tijd die nodig is om 100 ml vloeistof door te laten lopen.

Hiermee zou je dus de kinetische viscositeit kunnen meten in CentiStokes en die kan ik dan omzetten naar M.Pas.

Maar ik weet geen formule en kan er op internet ook geen vinden om dus via die din cup oop CentiStokes te komen???

Wie weet hier meer van en kan mij de volledige werking van die DIN CUP uitleggen????

Alvast bedankt,

Greenyway

Berichten: 857

Re: viscositeitsberekening.

Ik zou geen Dincup nemen als ik jou was. Je wilt toch meten bij meerdere temperaturen? Hiervoor zou ik gaan werken met een Höppler viscosimeter (= kogelvalviscosimeter). Hierbij meet je bij een nauwkeurige temperatuur omdat je meet in een verwarmd bad.

Bij de Dincup doe je een onnauwkeurige meting aangezien je Dincup gewoon kamertemperatuur is terwijl je te meten vloeistof onder deze temperatuur zit. Je moet meten in een gecontrolleerde omgeving en dat gaat alleen met een kogelvalviscosimeter.

De formules + hoe te doen:

Volgensmij mag het niet op deze manier maar een andere manier is er niet.

De kinematische viscositeit = dynamische viscositeit/ dichtheid => v = η/ρ

De verhouding tussen de uitstroomtijd en de kinematische viscositeit is:

v1 = η11 = t1

v2 = η22 = t2

η = dynamische viscositeit in kg/m·s

ρ = dichtheid in kg/m3

t = uitstroomtijd in sec

v = kinematische viscositeit in m2/s

(het ziet er vaag uit maar het is een deelstreep!!!)

Wat je nu doet is met water van een bekende temperatuur de kinematische viscositeit van water bepalen. Je weet immers van je water de dynamische viscositeit en de dichtheid bij de bekende temperatuur (zie handbook of chemistry and physics).

Nu je de kinematische viscositeit en uitstroomtijd van water hebt kan je via een simpele som ook de kinematische viscositeit van de coating bepalen omdat je hiervaan ook de uitstroomtijd weet.

De kinematische viscositeit staat in de eenheid m2/s omdat dedynamische viscositeit (kg/m·s) / dichtheid (kg/m3.

schrijf dit om naar cm2/s en dan heb je het aantal Stokes

Zoals gezegt mag dit volgensmij niet omdat je dan meet met 2 geheel verschillende vloei-eigenschappen. Water is een Newtonse vloeistof maar verf daarentegen is een niet-Newtonse vloeistof. Aan een niet-Newtonse vloeistof kan je alleen maar een schijnbare viscositeit geven omdat de dynamische viscositeit afhankelijk is van de afschuifspanning. Dit is bij een Newtonse vloeistof niet het geval. Je maakt dus een verhouding die fout is.

Ook bij de kogelvalviscosimeter zal je het zo moeten doen dus een andere manier is er volgensmij ook niet.

Berichten: 3

Re: viscositeitsberekening.

dat weet ik , maar ik moet het VOORLOPIG doen met de spullen die we hebben, beetje bij beetje wil ik dat lab moderniseren, maar aangezien ik daar net zit hou ik me nog even gedeist

Berichten: 857

Re: viscositeitsberekening.

dat weet ik , maar ik moet het VOORLOPIG doen met de spullen die we hebben, beetje bij beetje wil ik dat lab moderniseren, maar aangezien ik daar net zit hou ik me nog even gedeist
Je gaat een onnauwkeurige bepaling doen en ik weet niet of dat de bedoeling is.

Een andere manier is het meten met een Rotothinner (of hoe je het ook schrijft). Vooral bij verffabrieken maken ze gebruik van dit aparaat aangezien het meteen de viscositeit weergeeft.

Dit aparaat heeft een spindel die met een constante snelheid draait. Deze laat je zakken in de verf/coating en je meet meteen de viscositeit.

Hou ook hier rekening met het temperatuursverschil tussen je rotothinner (de spindel is immers op kamertemperauur) en je te meten coating.

Als je het met de dincup gaat doen moet je het zo doen als ik beschreef in mijn eerste reactie!!

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: viscositeitsberekening.

Als je een conversie zoekt van centipoise naar Din cup 4 zag ik er een op internet...erg onnauwkeurig trouwens, maar dat wist je al.

Dit is de link. :oops:

Berichten: 1.379

Re: viscositeitsberekening.

Ja, dus eigenlijk is alleen bij een Newtonse vloeistof het begrip viscositeit goed gedefinieerd. Omdat dan de afschuifsnelheid recht evenredig is met de afschuifkracht.

Bij niet-Newtons gedrag ( zowel bij Bingham als bij thixotropie) zit er niets anders op dan het registreren van een experimentele relatie tussen beide experimentele grootheden. In plaats van een vermelding van een viscositeit komt er dan een klein grafiekje op het etiket.

Met de kogelvalmethode lijkt mij dat moeilijk uit te voeren. Je moet dan een assortiment hebben van verschillende kogels met verschillende gewichten en diameters. Bovendien meet je dan in een gradient van afschuifsnelheden langs de bol.

Ikzelf heb goede ervaringen met twee concentrische roterende cylinders met de vloeistof ertussen. De experimentele relatie volgt dan uit gelijktijdige metingen van toerental en koppel. Maar je moet wel opletten op het stromingspatroon. Dat moet laminair zijn. Bij dikkere pasta's is dat altijd wel het geval. Maar bij dunvloeibare stoffen als water kunnen er stromingscellen ontstaan en dan wordt het een foute meting vanwege een foutief stromingspatroon.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 92

Re: viscositeitsberekening.

Ik weet dat je nu met oude apparatuur werkt maar raad je aan dit soort metingen in de toekomst via de Brookfield methode te doen. Ik werk zelf op een lab en doe dagelijks viscociteitsmetingen via Brookfield.

Sluit een thermostaatbad aan (indien mogelijk) met water erin om de opstelling te koelen. Zo kan je de meettemperatuur beheersen wat de metingen in ieder geval een stuk betrouwbaarder maakt.

Reageer