[scheikunde] Vraagstuk vertalen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 2.589

[scheikunde] Vraagstuk vertalen.

Hallo,

hoe kanik uit volgend vraagstuk afleiden dat de eerste reactie plaats vindt en niet de tweede? of om het nog anders te stellen hoe weet ik dat de eerste plaats vindt?

Afbeelding

Afbeelding

Wie kan mij hier bij helpen? Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

Wat worden dan de tegenionen voor cadmium? :oops:

Berichten: 2.589

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

welke regel?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

welke regel?
De laatste uit de gegeven reactievergelijking, aangezien er geen negatieve ionen meer overzijn :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

Wat worden dan de tegenionen voor cadmium?
Je bedoelt natrium, denk ik.

Maar de tweede reactie naar S2O3I2 heb ik nog nooit gezien.

De eerste reactie bestaat wel; dit is een bekende reactie om I2 te titreren.

Correct geschreven is de vergelijking:

I2 + 2S2O32- ---> 2I- + S4O62-

Berichten: 2.589

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

ja maar in ben geen ervaren rot in het vak en ken dus niet een hoop reacties hoe kan je dit dan zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

Het is ervaring die me zegt dat de stof S2O3I2 niet bestaat. In deze stof zouden de I-atomen een lading +1 hebben en dat komt niet voor.

Dat de eerste reactie (naar S4O62-) gebeurt kun je uit tabellenboeken halen.

Maar omdat ik in het verleden deze reactie wel eens in het lab heb gedaan, weet ik dat hij bestaat.

Heb je de tweede reactie zelf verzonnen? Of is het een deel van de opgave om uit te leggen waarom niet deze optreed, maar de eerste?

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

thiosulfaat is een oertiterstof en wordt heel vaak gebruikt in titraties :oops:

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

Marjanne schreef:In deze stof zouden de I-atomen een lading +1 hebben en dat komt niet voor.
Ze komen niet vaak voor, maar er bestaan stabiele organische verbindingen van het type R-I-R (en R-Cl-R) waarin de halogeen-atomen wel degelijk een lading van +1 hebben! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

Je hebt gelijk, Herman (hoe was je vakantie??)

Ik heb te snel uitspraken gedaan. In hypochloriet, chloriet, chloraat en perchloraat heeft Cl een oxidatietoestand van resp. +1, +3, +5 en zelfs +7. Ik neem aan dat deze verbindingen ook bestaan voor jood.

Maar goed, een verbinding als S2O3I2 lijkt mij (toch de ervaring die me dat influistert) wat vreemd.

sulfoxojodiet?

Berichten: 2.589

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

nee ik probeer gewoon uit het vraagstuk af te leiden wat het zou moeten zijn maar dat lukt me niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

Tis dus deze reactie:

Correct geschreven is de vergelijking:

I2 + 2S2O32- ---> 2I- + S4O62-

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

Marjanne schreef: Je hebt gelijk, Herman (hoe was je vakantie??)

Ik heb te snel uitspraken gedaan. In hypochloriet, chloriet, chloraat en perchloraat heeft Cl een oxidatietoestand van resp. +1, +3, +5 en zelfs +7. Ik neem aan dat deze verbindingen ook bestaan voor jood.

Maar goed, een verbinding als S2O3I2 lijkt mij (toch de ervaring die me dat influistert) wat vreemd.

sulfoxojodiet?
Vakantie (Portugal) was fantastisch 8-[

Ik ben met je eens dat S2O3I2 onwaarschijnlijk lijkt, maar ik heb geleerd nooit "nooit" te zeggen in de chemie! :oops:

Berichten: 2.589

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

idd het zal die reactie moeten zijn kan mij iemand in twee woorden vertellen hoe die honderdprocent zeker is na het lezen van dat vraagstuk?

Berichten: 2.589

Re: [scheikunde] Vraagstuk vertalen.

ik denk het te weten: toen ik in de week mijn PS aan het bestuderen was zag ik dat de elementen zwavel en zuurstof zich vlak ondereen bevinden en dus ongeveer dezelfde buiten schil elektronenen configuratie hebben dus lijkt het me onwaarschijnelijk dat het een zich zouw gedragen als een metaal en het ander als niet metaal.

Kan ik het zo zien? maar is er dan echt verschil tussen I en I- omdat men zegt we werken I op verander het dan in kleur of zoiets?

Groeten.

Reageer