[scheikunde] reactievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] reactievergelijkingen

hallo, ik heb momenteel heel veel last met volgende reactievergelijkingen, zou iemand me kunnen helpen?

- C4H8 + H2 -> ...

- C3H8 + I2 ->...

- CH3-CH2-CH2-OH + O2 -> ...

- ... -> CH2 (dubbele binding ertussen) CH2 + H2O

het probleem is dat ik simpelweg niet zie wat bij wat hoort, momenteel heb ik bij de 2 eerste een toonbare oplossing

- C4H9 + H ?

- C3H8 + 5I2 -> 3CI2 + 4H2I

hmm maar ik betwijfel ten zeerste dat dit juist is!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 857

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

kameleon schreef: hallo, ik heb momenteel heel veel last met volgende reactievergelijkingen, zou iemand me kunnen helpen?

- C4H8 + H2    -> ...

- C3H8 + I2    ->...

- CH3-CH2-CH2-OH + O2 ->  ...

- ... -> CH2 (dubbele binding ertussen) CH2 + H2O

het probleem is dat ik simpelweg niet zie wat bij wat hoort, momenteel heb ik bij de 2 eerste een toonbare oplossing

- C4H9 + H  ?

- C3H8  + 5I2 -> 3CI2 + 4H2I

hmm maar ik betwijfel ten zeerste dat dit juist is!
- C4H8 is buteen. Deze stof bevat een dubbele binding. Wat zou er met de dubbele binding gebeuren als je het laat reageren met H2? Welk product krijg je dan?

De oplossing is niet C4H9 + H.

- C3H8 + I2 is een redelijk pittige reactie hoor voor iemand met chemlevel 1. Bij deze reactie heb je propaan wat net als de andere alkanen niet reactief is. De reactie hierbij moet dan ook onder "ruige" omstandigheden gebeuren. Dat doen ze door je Jood te splitsen in zo genaamde radicalen. Deze radicalen zijn zeer reactief en in staat om een H van je alkaan af te plukken. Bij deze reactie wordt slechts 1 H geruild met 1 I radicaal. Welke producten krijg je dan?

C3H8 + 5I2 -> 3CI2 + 4H2I klopt daarom ook niet...

- CH3-CH2-CH2-OH + O2 dit is de verbranding van propanol. Wat weet je van verbrandingen van alcoholen?

- De eindproducten zijn bij een reactie etheen (H2C=CH2) en water. Voor de rest zijn er geen andere producten aanwezig dus moet het hier gaan om een dehydratie reactie. Dit is een reactie waarbij water wordt afgesplitst. Combineer water en etheen eens tot een logisch begin product..

Reageer