Springen naar inhoud

[scheikunde] zuur-base titratie

• Log in om te kunnen reageren

Royal

Royal

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2006 - 14:00

wat is een zuur-base titratie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2006 - 14:17

Zoek eens op google...

Een zuur-base titratie is een nauwkeurige manier om de concentratie van een zuur of base te bepalen.
Om een concentratie zoutzuur te bepalen druppelt men langzaam natronloog van een bekende concentratie toe aan het zoutzuur. In het zoutzuur zit ook een indicator (zelf toevoegen) die een kleuromslag geeft wanneer deze geneutraliseerd is. Je weet nu hoeveel ml van een x M NaOH oplossing je hebt toegevoegt om al het zuur te neutraliseren. Nu kan je de concentratie zuur bepalen.

Royal

Royal

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2006 - 14:24

ik heb gezocht op google maar ik vind alleen maar voorbeelden van titraties.
ik heb voor mijn gip nodig wat het principe is van een zuur-base titratie

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2006 - 14:27

het principe is het bepalen van een concentratie zuur/base door deze te neutraliseren met een nauwkeurig bekende concentratie base/zuur

Rik uit Arendonk

Rik uit Arendonk

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2006 - 15:46

"kwantitatieve analyse van een hoeveelheid zuur (of base) in oplossing door het toevoegen van base (of zuur) tot aan het equivalentiepunt. De hoeveelheid toegevoegde base (of zuur) wordt bepaald m.b.v de kleuromslag van een pH-indicator (of door het volgen van de pH d.m.v. een pH elektrode)."

Da's de definitie uit mijn cursus :oops:

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2006 - 19:49

Een titratie of bepaling van een hoeveelheid opgeloste stof steunt op een plotselinge, meetbare verandering die er plaatsvindt, zoals bv kleuromslag of potentiaalverschil (maar dat laatste laat je maar achterwege met chemlevel 1, dat is enkel handig om te weten hoe machines omgaan met een zuur-base reactie.)

Adriaan_CF

Adriaan_CF

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2006 - 23:59

Probleem is natuurlijk dat je wel moet weten wat de concentratie is van het gebruikte loog en wlk zuur je eigenlijk hebt (op zoutzuur, HCl, is de verhouding 1:1 met natronloog, NaOH, met zwavelzuur, H2SO4, 2:1).

Veranderd door Adriaan, 16 augustus 2006 - 00:04

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures