Springen naar inhoud

Bloed

• Log in om te kunnen reageren

juuudith

juuudith

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 08:28

Koolstofdioxide komt in bloed voor als koolzuur (H2CO3, pK1 = 6,5 en pK2 = 10,5). Bloed is een goed gebufferd medium met een pH van 7,5. Beredeneer hoe groot de fracties ongeveer zullen zijn, voor de verschillende vormen waarin koolzuur kan voorkomen (H2CO3, HCO3-, CO3)

Kan iemand mij hiermee helpen???

# Moderatoropmerking
Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 14 augustus 2006 - 09:16

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rik uit Arendonk

Rik uit Arendonk

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 10:03

Bloed werkt inderdaad als een buffer, met een pH tussen 7,35 en 7,45. (normaal en optimaal op 7,4)

Wanneer je de componenten bekijkt die je bloed bufferen vind je H2PO4-/HPO42-, daarnaast zijn er aminozuren met hun -NH3+/-NH2 en -COOH/COO- groepen.
De belangrijkste bufferende component is inderdaad koolzuur. Wanneer je nu enkel naar het koolzuur gaat kijken zie je dus dat je drie vormen kan hebben in je bloed.

Volledig geprotoneerd: H2CO3
Een keer gedeprotoneerd: HCO3-
Volledig gedeprotoneerd: CO32-

Voor een biprotisch zuur kan je stellen dat de eerste dissociatie dus van diwaterstofcarbonaat naar waterstofbicarbonaat de tweede dissociatie zal terugdringen. (toepassing van het principe van Le Chatelier). Er zal altijd wel een geringe dissociatie zijn (ik denk dat de totale concentratie van de geconjugeerde base van de tweede stap gelijk is aan zijn Ka) maar die zal vermoed ik te verwaarlozen zijn tegenover de veel belangrijkere eerste dissociatie.

Wanneer je je nu niet te veel aantrekt van die aminozuren en je weet dat de pK van het koppel H2PO4-/HPO42- rond de 7,2 zit, plus dat die in lagere concentratie voorkomen. (dus daar moet je ook niet te veel rekening mee houden) dan kan je het koolzuur gaan invullen in de bufferformule.
Als je dat niet lukt zal ik dat ook wel uitleggen. Wat je dus moet weten is de pK van het koppel H2CO3/HCO3-. Die bedraagt 6,4. Nu heb je denk ik genoeg informatie om er te geraken!

Veel succes

Rik

Veranderd door Rik uit Arendonk, 14 augustus 2006 - 10:04

juuudith

juuudith

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 10:13

Zou je me het principe van le chatelier kunnen uitleggen dan?

Rik uit Arendonk

Rik uit Arendonk

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 10:26

Een systeem reageert altijd zodanig dat een invloed van buitenaf tegengewerkt wordt.

Je hebt een reactie: A+B-->C+D

De evenwichtsconstante K= ([C][D])/([A][B])

Wanneer je nu meer reagens toevoegt (A of B) dan zal het evenwicht naar links verschuiven, want K blijft dezelfde evenwichtsconstante. Wanneer je dus product toevoegt, zal het evenwicht van de reactie naar de kant van de reagentia verschuiven.
Dus wanneer je een zwak zuur hebt in oplossing en er zitten al veel protonen in die oplossing, dan zal dat zuur niet meer zo makkelijk gaan dissocieren omdat het eigenlijk wordt 'tegengehouden'.

Er zijn al veel protonen in oplossing door de dissociatie
H2CO3 + H2O --> HCO3- + H30+

Dus wordt volgende dissociatie teruggedreven:

HCO3-+H2O --> CO32- + H30+

juuudith

juuudith

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 10:33

dankjewel! ik begrijp het nu eindelijk :oops:! (zo hertentamen..)

Rik uit Arendonk

Rik uit Arendonk

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 10:37

No prob, ik heb ook herexamen en ik ben al blij dat ik is ne keer iets kan uitleggen ipv altijd uitleg te moeten krijgen :oops:
Veel succes anyway!

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 12:06

Koolstofdioxide komt in bloed voor als koolzuur (H2CO3, pK1 = 6,5 en pK2 = 10,5). Bloed is een goed gebufferd medium met een pH van 7,5. Beredeneer hoe groot de fracties ongeveer zullen zijn, voor de verschillende vormen waarin koolzuur kan voorkomen (H2CO3, HCO3-, CO3)

Kan iemand mij hiermee helpen???

je kan deze zelfs berekenen met de formule van Hendersson-Hasselbalch:

pH = pKa + log [A-]/[HA]

uitgaande van het eerste evenwicht met pKa = 6,5 is de verhouding [HCO3-]/[H2CO3] = 10/1

uitgaande van het tweede evenwicht met pKa = 10,5 is de verhouding [CO32-]/[HCO3-] = 1/1000

--> dus uitgaande van 1000 moleculen HCO3- zal de verhouding zijn:

90 CO2 :909 HCO3- : 1 CO32-

Veranderd door sdekivit, 14 augustus 2006 - 12:14

Rik uit Arendonk

Rik uit Arendonk

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 13:44

Mag je die diwaterstofcarbonaat ook gewoon schrijven als CO2? Ik dacht dat CO2 in oplossing in water altijd als H2CO3 voorkwam.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 13:56

Een klein deel komt inderdaad voor als CO2, zie bijv. deze topic -> klik :oops:

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 14:22

H2CO3 als zodanig in oplossing dissocieert in H2O en CO2. Het CO2 is voor een klein deel opgelost in bloed, maar voor het grootste gedeelte gebonden aan hemoglobine. Daarnaast bindt het zich ook nog aan aminozuren

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures