Klei

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 278

Klei

Hallo,

zit hier op me werk en mag, denk van de firewall, bepaalde sites niet bezoeken. Beetje bizar want ik zoek op 'klei' .....

Sites via google en bijvoorbeeld wikipedia zijn not allowed.....

Ik was op zoek naar de hoofdbestandsdelen van klei, iemand idee? Heb ook dat ik hier links niet kan lezen, dus graag copy paste als het kan

Berichten: 1.122

Re: Klei

Klei is een grondsoort die bestaat uit kleine, platige deeltjes.

Kleideeltjes zijn kleiner dan 0,002 mm. Klei bestaat uit kleimineralen, waarvan vele soorten bestaan. Kleigronden zijn, vergeleken met zand, slecht waterdoorlatend. In droge tijden houden ze veel langer water vast, maar in natte tijden verdrinken gewassen eerder. Ook hebben kleigronden minder last van uitspoeling dan zandgronden. Hierdoor houden ze beter voedselstoffen voor planten vast en zijn ze over het algemeen voedselrijk. Pogingen om in het kader van natuurbeheer kleigronden te verschralen zijn nutteloos of moeten zeer lange tijd worden volgehouden.

Klei komt in Nederland met name voor in de kuststreken (zeeklei) en langs de rivieren (rivierklei). Kleigronden die ontwaterd worden, komen lager te liggen, doordat het water dat zorgde voor meer ruimte tussen de kleideeltjes verdwenen is en de kleideeltjes dichter op elkaar komen te zitten. Dit verschijnsel wordt bodemdaling of inklinking genoemd.

Sommige kleisoorten, zoals potklei, worden gebruikt voor aardewerk, keramiek of baksteen. In de dijkenbouw en andere civieltechnische constructies wordt zowel klei als keileem gebruikt.

Klei die een zekere hoeveelheid water bevat, kan men kneden in elke gewenste vorm. Laat men de klei hierna opdrogen, dan wordt deze hard. Door wateropname kan de klei echter dan nog weer zacht worden. Als klei echter gebakken wordt in een voldoende hete oven bij een temperatuur van 950 graden of hoger, wordt hij hard omdat de kleideeltjes aan elkaar sinteren. Dit is een onomkeerbaar proces: de gebakken klei wordt niet meer zacht, ook niet als er weer water aan wordt toegevoegd.

Door andere materialen aan klei toe te voegen, kan men speciale eigenschappen bekomen, zoals bvb. bij papierklei of vlasklei.
van Wikipedia

Berichten: 1.122

Re: Klei

En wat zijn dan kleimineralen:
Kleimineralen zijn gesteentevormende mineralen van klei en schalie

De individuele kleimineralen hebben een aantal overeenkomstige, maar ook verschillende eigenschappen; het zijn allen lichte (laag soortelijk gewicht) fylosilicaten en derhalve platig en schilferige mineralen die de structuur van klei en schalie (kleisteen) bepalen. Klei kan bestaan uit verschillende kleimineralen, afhankelijk van afzettingsmilieu, temperatuur en druk. Een nadere beschrijving van de individuele kleimineralen wordt gegeven onder de specifieke mineralen. In bepaalde categorisaties worden de chlorieten bij de kleimineralen gerekend, en soms wordt illiet bij de mica's ingedeeld. Beide zijn overgangsmineralen, maar illiet is een van de belangrijkste kleimineralen en wordt derhalve hier genoemd. Chloriet komt voornamelijk voor in metamorf gesteente en niet in schalies of klei.

[bewerk]

Kleimineralen

Illiet - (K,H3O)(Al,Mg,Fe2+)2(Si,Al)4O10[(OH)2,(H2O)]

Smectiet

Montmorilloniet - (Na,Ca)0,3(Al,Mg)2Si4O10(OH)2·n(H2O)

Talk - Mg3Si4O10(OH)2

Sauconiet - Na0.3Zn3Si3AlO10(OH)2·4(H2O)

Vermiculiet - (Mg,Fe2+,Al)3(Al,Si)4O10(OH)2·4(H2O)2

Pyrofylliet - Al2Si4O10(OH)2

Nontroniet - Na0.3Fe3+2Si3AlO10(OH)2·4(H2O)

Saponiet - (Ca,Na)0,2Mg2Fe2+Si3AlO10(OH)2·4(H2O)

Kaoliniet - Al2Si2O5(OH)4

Dickiet - Al2Si2O5(OH)4

Nacriet - Al2Si2O5(OH)4

Halloysiet - Al2Si2O5(OH)4

Odiniet - (Fe3+,Mg,Al,Fe2+,Ti,Mn)2,5(Si,Al)2O5(OH)4
Als je het niet erg vindt dan ga ik niet alles in de sub-script zetten..... :oops:

Hier moet je wel genoeg aan hebben toch?

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Klei

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt!
"Wikipedia Klei" schreef:Klei is een grondsoort die bestaat uit kleine, platige deeltjes.

Kleideeltjes zijn kleiner dan 0,002 mm. Klei bestaat uit kleimineralen, waarvan vele soorten bestaan. Kleigronden zijn, vergeleken met zand, slecht waterdoorlatend. In droge tijden houden ze veel langer water vast, maar in natte tijden verdrinken gewassen eerder. Ook hebben kleigronden minder last van uitspoeling dan zandgronden. Hierdoor houden ze beter voedselstoffen voor planten vast en zijn ze over het algemeen voedselrijk. Pogingen om in het kader van natuurbeheer kleigronden te verschralen zijn nutteloos of moeten zeer lange tijd worden volgehouden.

Klei komt in Nederland met name voor in de kuststreken (zeeklei) en langs de rivieren (rivierklei). Kleigronden die ontwaterd worden, komen lager te liggen, doordat het water dat zorgde voor meer ruimte tussen de kleideeltjes verdwenen is en de kleideeltjes dichter op elkaar komen te zitten. Dit verschijnsel wordt bodemdaling of inklinking genoemd.

Sommige kleisoorten, zoals potklei, worden gebruikt voor aardewerk, keramiek of baksteen. In de dijkenbouw en andere civieltechnische constructies wordt zowel klei als keileem gebruikt.

Klei die een zekere hoeveelheid water bevat, kan men kneden in elke gewenste vorm. Laat men de klei hierna opdrogen, dan wordt deze hard. Door wateropname kan de klei echter dan nog weer zacht worden. Als klei echter gebakken wordt in een voldoende hete oven bij een temperatuur van 950 graden of hoger, wordt hij hard omdat de kleideeltjes aan elkaar sinteren. Dit is een onomkeerbaar proces: de gebakken klei wordt niet meer zacht, ook niet als er weer water aan wordt toegevoegd.

Door andere materialen aan klei toe te voegen, kan men speciale eigenschappen bekomen, zoals bvb. bij papierklei of vlasklei.
En:
"Wikipedia Kleimineraal" schreef:Kleimineralen zijn gesteentevormende mineralen van klei en schalie.

Eigenschappen

De individuele kleimineralen hebben een aantal overeenkomstige, maar ook verschillende eigenschappen; het zijn allen lichte (laag soortelijk gewicht) fylosilicaten en derhalve platig en schilferige mineralen die de structuur van klei en schalie (kleisteen) bepalen. Klei kan bestaan uit verschillende kleimineralen, afhankelijk van afzettingsmilieu, temperatuur en druk. Een nadere beschrijving van de individuele kleimineralen wordt gegeven onder de specifieke mineralen. In bepaalde categorisaties worden de chlorieten bij de kleimineralen gerekend, en soms wordt illiet bij de mica's ingedeeld. Beide zijn overgangsmineralen, maar illiet is een van de belangrijkste kleimineralen en wordt derhalve hier genoemd. Chloriet komt voornamelijk voor in metamorf gesteente en niet in schalies of klei.

Kleimineralen

    * Illiet - (K,H3O)(Al,Mg,Fe2+)2(Si,Al)4O10[(OH)2,(H2O)]

    * Smectiet

          o Montmorilloniet - (Na,Ca)0,3(Al,Mg)2Si4O10(OH)2·n(H2O)

          o Talk - Mg3Si4O10(OH)2

          o Sauconiet - Na0.3Zn3Si3AlO10(OH)2·4(H2O)

          o Vermiculiet - (Mg,Fe2+,Al)3(Al,Si)4O10(OH)2·4(H2O)2

          o Pyrofylliet - Al2Si4O10(OH)2

          o Nontroniet - Na0.3Fe3+2Si3AlO10(OH)2·4(H2O)

          o Saponiet - (Ca,Na)0,2Mg2Fe2+Si3AlO10(OH)2·4(H2O)

    * Kaoliniet - Al2Si2O5(OH)4

          o Dickiet - Al2Si2O5(OH)4

          o Nacriet - Al2Si2O5(OH)4

          o Halloysiet - Al2Si2O5(OH)4

          o Odiniet - (Fe3+,Mg,Al,Fe2+,Ti,Mn)2,5(Si,Al)2O5(OH)4

Voorkomen

Kleimineralen komen voor in klei en in de gesteentevariant van klei, schalie. Het zijn zeer fijne mineralen met een platige structuur waardoor ze in sedimentaire gesteenten in rustige afzettingsmilieus worden afgezet. De kleimineralen ontstaan voornamelijk bij de verwering van mica's en bevatten daardoor erg veel water (hydraat).
Pfff, veel sub- en sup aangepast! Hoop dat ze goed staan.

[edit]

Bas! Al mijn werk voor nikkes! :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: Klei

O mijn god Beryllium! Al die sub en superscriptjes. Verwijder alsjeblieft mijn posts! :oops:

Berichten: 2.035

Re: Klei

Hoe zat dat ook alweer met "kijken of er al iemand aan het antwoorden is" Bas? :oops: 8-[

Berichten: 278

Re: Klei

Heej mannen,

Bedankt weer. Hier heb ik wel genoeg aan ja.

Hier kan je er nog 1 doen berrylium: H2O

lol

Berichten: 1.122

Re: Klei

Hoe zat dat ook alweer met "kijken of er al iemand aan het antwoorden is" Bas? 8-[ ;)
oeps...... :oops:

Maar er zat maar 7 minuten tussen de vraag en mijn antwoord, wie verwacht nou dat in die korte tijd iemand anders een antwoord typt.....?!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Klei

Maar er zat maar 7 minuten tussen de vraag en mijn antwoord, wie verwacht nou dat in die korte tijd iemand anders een antwoord typt.....?!
Nou eh, jij was ook zo snel... :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: Klei

Aan de tijden te zien was Bas als eerste bezig.... hoewel.... 30 sub- en superscriptjes maken.... :oops:

Berichten: 278

Re: Klei

Het duurt bij me nieuwe topic toch wat langer hoor herman........

Berichten: 2.035

Re: Klei

Welke nieuwe topic? :oops:

Berichten: 278

Re: Klei

van mij 'spaans'

Spaans

Die bedoel ik

Berichten: 2.035

Re: Klei

Ah je bedoelt hoe lang het duurt voor er antwoord komt! Ik had je topic wel gezien, maar zag er weinig super- en subscriptjes staan :oops:

Berichten: 278

Re: Klei

ow ok

Reageer