Vloei poeder

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 311

Vloei poeder

Goeiedag!

Op m'n werk wordt de vloei van de geproduceerde poeders bepaald.

Dit is noodzakelijk omdat het poeder, wanneer deze door een buis glijdt, een minimumsnelheid moet hebben, wanneer deze in zakken uitgevuld wordt. Dit opdat de zak volledig gevuld moet zijn nadat de buis een x aantal seconden geopend wordt.

De vloei wordt bepaald door een verticale holle buis met het poeder te vullen, en na openen van de onderste klep, de tijd te meten dat het poeder nodig heeft om uit de buis te vloeien. Helaas vinden we geen goeie variantiecoëfficient, soms 100% fout.

De diameter van de glazen buis is ongeveer 2cm, de hoogte zo'n 8dm.

Waarschijnlijk laten deze afmetingen geen correcte meting toe.

Heeft iemand van jullie ooit al eens de vloei van een poeder gemeten, of weet iemand hoe een kwantitatieve uitvulmachine eruit ziet? We zouden graag betrouwbare resultaten verkrijgen!! :oops:

Heel erg bedankt!!

Afbeelding
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vloei poeder

Ik heb niet zozeer een direct antwoord op je vraag, maar ben wel benieuwd wat je bedoelt met je "variantiecoëfficient" en hoe je de fout bepaalt! Misschien kunnen we er dan toch meer mee.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: Vloei poeder

Het ligt buiten mijn vakgebied, maar ik weet dat bijvoorbeeld melkpoeder wordt afgevuld op gewicht en dat de klep gesloten wordt als de zak op weeginstalatie een bepaald gewicht bereikt met een kleine variatiecoefficient.

Berichten: 2.035

Re: Vloei poeder

Het vergroten van de diameter van de buis (indien mogelijk) lijkt me een snelle en eenvoudige manier om de consistentie van de uitvulsnelheid te verhogen...... afhankelijk van de structuur van het poeder zal er nl. een grenswaarde voor die diameter zijn waarboven het poeder er zeer snel doorheen valt! :oops:

Berichten: 161

Re: Vloei poeder

Poeders en granulaten hebben een neiging tot brugvorming, de uitstroom is daardoor zelden constant. Brugvorming is zover ik kan beoordelen geen simpel iets, treedt ook op bij significant grotere afmetingen (dus Herminator ik kan het niet met je eens zijn dit keer <grijns>) zoals de uitlopen van opslagtanks.

Hoe er afgevuld wordt is afhankelijk van de installatie, dat op zijn beurt wordt door de grootte van de zakken (in hoge mate mede) bepaald. Voor palletzakken hebben we waar ik werk net nieuwe systemen in gebruik genomen, zal als je wilt daar wat gegevens over verzamelen, en die werken op gewicht (auto tarrerend) met een amusant iets in het ontwerp van het systeem; naval metend (de hoeveelheid die nog in de zak komt nadat de klep is gesloten).

Palletzakken zijn er in verschillende maten, tot ongeveer twee kuub. Industriele verpakkingen zijn - meest gangbare maat - zakken met een capaciteit van rond de 25 kilo (die hebben wij ook, gaan op gewicht via een soort vul-pijp (conisch) in de speciale ingebouwde "slurf" van die zak). Als je het over een vloeisnelheid hebt veronderstel ik dat die poeders bij YOU in kleinverpakkingen afgevuld worden?

Van Nelle in Rotterdam (is niet meer, helaas) gebruikte voor de koffiepakken een systeem dat eerst een voor-vulling deed en dan een behoorlijk preciese navulling verderop in de verpakkingslijn (en daarna vacuum trekken in een molen van kunststof "bellen").

Heb je het over kwantitatieve uitvulling dan hangt het er dus sterk van af wat voor type / grootte verkpakkingen er worden gebruikt.

Berichten: 127

Re: Vloei poeder

De vloeisnelheid is bij poeders erg lastig te bepalen. De vloei kan wel worden bevorderd. Poeders reageren als vloeistoffen als de afzonderlijke deeltjes in beweging blijven. Als je lucht met een bepaalde snelheid door de buis voert zal het poeder stromen en treedt geen brugvorming op. De stroomrichting van de lucht is dan tegengesteld aan de stroomrichting van je poeder.

De luchtsnelheid zal wel constant moeten zijn bij je verschillende metingen natuurlijk.

Het makkelijkst is de methode te realiseren met een vacuum aan de bovenzijde van de buis. Zodoende heeft je poeder een vrije uitstroom onderaan de buis.

Jdeketel

Reageer