Springen naar inhoud

[scheikunde] Overmaat berekenen.

• Log in om te kunnen reageren

Clark3

Clark3

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 09:37

Hoi,

de 24e heb ik mijn herexamen Chemie in het 5e jaar. Nu wil ik er koste wat kost door zijn, daarom probeer ik zoveel mogelijk oefeningen op te lossen. Nu kom ik aan een gedeelte waar ik zo goed als niets van begrijp: Overmaat! Nu weet ik wel wat ze bedoelen met overmaat: de hoeveelheid van een reagerende stof die nog overblijft nadat het maximaal is weggereageerd. Maar als ze vragen om het te berekenen loop ik helemaal vast :oops:.

Neem nu deze oefening:
Voor de reactie van 50 ml Calciumhydroxide-opl. met 100 ml 0,20M fosforzuur-opl. blijkt er 0,0050 Calciumfosfaat gevormd te zijn. Hoeveel mol overmaat werdt er gevormd?

Nu kom ik hier niet verder dan het berekenen van enkele andere gegevens:

Geplaatste afbeelding

Hopelijk kan iemand mij de goede weg uitzenden!

Grtz, Ruben

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kadeka

kadeka

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 09:59

Geef eerst eens alle eenheden juist op. Wat is die 0,0050 Calciumfosfaat ? Appelen, peren, mol, gram, ... ??

Een overmaat vorm je niet, die is 'aanwezig'. De vraagstelling lijkt mij dus ook al niet helemaal kosjer te zijn.

Voor de rest kan je berekenen hoeveel mol calciumfosfaat er gevormd is (ik vermoed dat die 0,0050 dus inderdaad gram is ipv mol ...) , anders hoef je het niet te berekenen, want dan is er gewoon 0,0050 mol gevormd. Je weet ook hoeveel mol fosforzuur je voor de reactie hebt ...

Er staan volgens mij heel wat gegevens in die je niet nodig hebt.

Nog een tip: bij berekenen van overmaat, of stoechiometrie algemeen vertrek je altijd best van aantal mol. Eventueel kan je het op het einde omrekenen naar de gewenste eenheid.

Clark3

Clark3

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 10:06

Oei, excuseer. Het was toch 0,0050 mol Calciumfosfaat. Dat betekent dus dat je gewoon de neerslag moet berekenen (aantal mol) als ze vragen om de overmaat?

Bedankt, kadeka! :oops:

Veranderd door Clark3, 16 augustus 2006 - 10:13

kadeka

kadeka

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 10:57

met de overmaat bedoelen ze een van de twee uitgangsstoffen die overblijft na de reactie. Dus niet enkel de neerslag berekenen. Die is trouwens gegeven, want dat is die calciumfosfaat ...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures