dna

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 71

dna

waarom "smelt" DNA over een klein temperatuursverschil ?

kan iemand me aub op weg helpen ?

Berichten: 2.035

Re: dna

"Smelt"? Het wegvallen van primaire, secundaire, tertiaire of quaternaire structuur?

Iets meer uitleg van de vraag graag!

Berichten: 181

Re: dna

:oops: "wil ik ook wel weten ..."

Maar - kun je echt bij DNA ( -wordt hier nu enkel- of dubbelstrengs DNA bedoeld- ) spreken van "smelten", want dan moet voordien "vast" gewezen zijn ( -kan men DNA dan ook kristalliseren ? 8-[ - ). Heb je een (literatuur-)bron, die dit "smelten" vermeldt, of ... "worden de H-bruggen tussen de beide DNA-ketens (dubbelstrengs DNA) reeds bij een kleine temperatuursverhoging verbroken ? ( - schuiven van de ketens - )" ...

Gegroet,

cipherIX

PS:- ik neem aan, je vraag is niet helemaal duidelijk voor een ieder ...

Berichten: 704

Re: dna

volgens 'Biochemistry' door Berg et al:

'The dissociation of the double helix is often called melting, because it occurs relatively abruptly at a certain temperature.'

Als verklaring voor dit fenomeen denk ik het volgende: tijdens het verhogen van de temperatuur de waterstofbruggen worden verborken. Als bij een bepaalde temperatuur zoveel waterstofbruggen zijn verbroken dat de overgebleven waterstofbruggen de twee DNA-strengen niet bij elkaar kunnen houden.

Verder word de smelttemperatuur TM gedefinieerd als de temperatuur waarbij de helft van de helixstructuur verloren is gegaan, aldus Berg et al.

Berichten: 2.035

Re: dna

Je redenatie klopt :oops:

Wat je inderdaad verbreekt zijn de waterstof-bruggen tussen de nucleotiden: de zogenaamde secundaire structuur van het molecuul.

Dat dit in een relatief klein temperatuur-gebied gebeurt komt door de aard van de twee soorten waterstof-bruggen; de bindings-energien zijn nagenoeg gelijk, dus ze worden ongeveer tegelijk verbroken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: dna

Nog een geluk ook, anders zou je meer dan 1 enzym nodig hebben om een DNA helix te splitsen :oops:

Berichten: 71

Re: dna

ik heb hier ook nog iets gevonden over cooperatieve overgangen dwz dat bij dna of rna de dubbele helix niet beetje per beetje kan smelten maar dat dat in een keer moet gebeure,n ;

het is een dynamisch proces, dus moet er voldoende temperatuursstijging zijn om alle bindingen tegelijekrtijd te verbreken. de hele structuur blijft aan elkaar hangen totdat men op een bepaald moment komt dat de bindingen in een keer kunnen verbroken worden

de "smelttemperatuur" van een polynucleotide hangt af van de verhouding van (G+C)/(A+T)

klopt dit ?

Berichten: 2.035

Re: dna

Ondanks dat het verschil in bindingsenergie (van de H-bruggen) tussen G/C en A/T relatief klein is, en dus in een eerste-orde benadering alles zo'n beetje tegelijk verbroken wordt (met als gevolg een klein "smelt"-traject), zal het verschil wel merkbaar worden als de verhouding tussen G/C en A/T-paren groot wordt.....

Houdt wel voor ogen dat vorming en verbreking van H-bruggen een reversibel (en dus dynamisch) proces is...... wil je de twee ketens van DNA van elkaar losmaken, dan zullen er dus inderdaad een heleboel H-bruggen tegelijk verbroken moeten worden! :oops:

Berichten: 71

Re: dna

oki dank je wel herminator !!! u heeft me eind op weg geholpen

Berichten: 71

Re: dna

ik hoop echt dat iemand me kan helpen , k heb deze vragen gehad op t examen , ik heb in mijn cursu( boek ) gezocht maar vind t niet

1) wat doet cholesterol met DPPC ( =longsurfactant ) , ik weet wat dppc is en hoe het eruit ziet maar ik weet niet wat het juist met cholesterol doet

2)interactie tussen (HPO4)2-/(H2PO4)- met een positief geladen eiwit uitleggen via principe van gibbs donnan evenwicht ?? we hebben hier te maken met een semi permeabel membraan , maar hoe zit t nog verder

3)interactie tss 2 ionen v glucuronzuur in water ?

ik dacht bij vraag drie dat t ging over vanderwaalskrachten en doordat in water waterstofbruggen , maar klopt dit ?

of zit ik er helemaal naast ?

k hoop dat iemand me snel kan helpen alvast bedankt !!!!

Dat heb je al gevraagd: zie hier

niet dubbel posten en het heeft ook niets met deze vraag te maken!

Berichten: 72

Re: dna

En wat heeft dit precies te maken met de smelttemperatuur van DNA?

Berichten: 71

Re: dna

niets ,ikweet dat het verkeerd staat maar als ik dat ergens anders post wil/kan niemand me helpen , dus probeer ik het hier

sorry :oops:

Reageer