Springen naar inhoud

duurzaam biologisch verhogen van de ph in water

• Log in om te kunnen reageren

cor mastwijk

cor mastwijk

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 01:14

Hallo, Mijn naam is Cor Mastwijk en houdt mij bij wijze van hobby bezig met het kweken van Zuid Amerikaanse dwergcycliden. Een belangrijke factor in het wel of niet succesvol kweken van deze visjes is de Ph waarde van het water. Ik ben op zoek naar een (biologische) methode die garant staat voor een redelijk lange periode van stabiliteit van de ph-waarde in mijn kweekbakken.
De ideale watersamenstelling is:
Afhankelijk van de soort:
Gh tussen 2 en 4
Kh tussen 2 en 4
Deze waarden heb ik nodig als buffer voor de Ph om sterke wisselingen van de ph waarden te voorkomen. De Gh en de Kh waarden bereik ik makkelijk door een combinatie van osmose/regenwater en leidingwater.
De na te streven Ph waarden liggen ook weer afhankelijk van de soort tussen de Ph 4 (zeer zeldzaam), maar vooral tussen de 5.5. en 6.0..
Tot op heden heb ik door zelfgemaakt turfextract de zuurgraad van het water proberen te verbeteren. Echter het water wordt zeker bij het bereiken van een hoge Ph waarde erg donker en onndoorzichtig.
Is bijvoorbeeld natuurazijn een optie?
Door het wekelijks verversen van 10 tot 20% van het kweekwater moet ik over een redelijk te controleren methodiek beschikken die ook nog eens op langere termijn geen schade aan de vissen toebrengt.
Wie kan mij helpen een klein beetje lijn te krijgen in deze materie. Alsvast hartelijk bedankt.
met vriendelijke groet Cor Mastwijk

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rik uit Arendonk

Rik uit Arendonk

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 08:22

Ik weet dat men in grote viskwekerijen humuszuren gebruikt. Die kan je kopen in de winkel. Humuszuur is niet bepaald ťťn enkele verbinding. Het zijn enkele organische zuren die ontstaan bij het afbreken van organische verbindingen in zuurstafarm milieu. Ze zijn afbreekbaar in uw water en ik denk niet dat ze giftig zijn voor vissen, anders zouden ze wel niet in die viskwekerijen gebruikt worden.

kadeka

kadeka

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 08:30

lijkt mij alleszins beter dan azijn te gebruiken

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 10:35

In mijn aquarium gebruik ik CO2-dosering om de pH laag te houden (rond 7,0). Maar goed, ik heb geen cichliden, maar gewone huis-, tuin- en keuken tropische visjes, die tegen een pH-stootje kunnen.
Verder is de KH door de CO2-dosering hoger: meestal 7.
De GH is ook hoger: rond de 11.

Humuszuur is zeker een optie. Maar het is hetzelfde zuur dat je in het water brengt als wanneer je over turf filtreert. Humuszuur (of iets dergelijks) is tegenwoordig via de chemicalienhandel te verkrijgen (weet niet of een particulier hier kan kopen), maar het is ook bruin en zal je water eveneens kleuren.

Vroeger op de TH waar ik studeerde, stond ook een aquarium met zachtwaterminnende visjes. Daar gebruikten we een citroenzuur/natriumcitraatbuffer om de pH laag te houden. Deze buffer werd in het lab zelf afgewogen. Lang ging dat goed, totdat per abuis een keer een factor 10 teveel citroenzuur werd afgewogen. Binnen een dag alle vis bovenin.
Het kan wel, maar je moet erg zorgvuldig zijn.
Ik weet de hoeveelheden niet meer, maar dat is uit te rekenen mocht je belangstelling hebben.

Tot op heden heb ik door zelfgemaakt turfextract de zuurgraad van het water proberen te verbeteren. Echter het water wordt zeker bij het bereiken van een hoge Ph waarde erg donker en onndoorzichtig.

Bedoel je hier niet: lage pH-waarde? Je wilt het water toch iets zuurder maken, neem ik aan? Dus naar een lagere pH-waarde?

Veranderd door Marjanne, 18 augustus 2006 - 10:39

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures