scheikunde of scheikundige technologie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

scheikunde of scheikundige technologie

Hallo,

Ik vroeg mij af wat nou precies de verschillen zijn tussen scheikunde en scheikundige technologie (beiden aan de universiteit). En dan bedoel ik vooral de verschillen na de studie. Waar ga je werken, waarmee vind je makkelijker een baan, waarmee vind je een betere baan, wat voor werk doe je.

Ook zou ik graag horen wat de ervaringen zijn van mensen die één van deze beide studies hebben afgerond en waar die nu werken en wat voor werk dat is.

Dit zou mij heel goed kunnen helpen bij mijn studiekeuze.

Bij voorbaat dank.

Loek

Berichten: 74

Re: scheikunde of scheikundige technologie

België of Nederland?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: scheikunde of scheikundige technologie

Nou...

Ikzelf heb scheikunde gedaan aan de VU Amsterdam, en mijn broer heeft scheikundige technologie aan de TU Eindhoven, dus ik kan wel wat verschil uitleggen.

De scheikunde richt zich vooral op de oorzaken achter stofeigenschappen en hoe je die kan gebruiken om bijvoorbeeld bepaalde analyses te doen.

De sheikundige technologie is meer de chemie van de "grotere" processen zoals reactoren, petrochemie, en dan met een duidelijk technisch kantje. Uit de vergelijking is mij o.a. duidelijk geworden dat mijn broer meer wis- en natuurkunde kreeg en ik meer 'chemie'.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: scheikunde of scheikundige technologie

Mee eens, Beryllium, behalve dat je in Eindhoven (ook mijn studielocatie geweest) naast de grote fysische transport en -overdrachtchemierichting ook anorganische, organische, instrumentele en elektrochemie kon doen. Deze richtingen zijn duidelijk meer chemisch theoretisch en kleinschalig gericht en lijken volgens mij meer op de richting scheikunde dan echt scheik. technologie.

Ik heb elektrochemie gedaan als afstudeerrichting. Na mijn studie ben ik begonnen als hoofd-lab in een milieulaboratorium: grond en water analyseren. Daar werk ik nog steeds (met plezier). Met elektrochemie heb ik echter vrijwel niets meer te maken gehad.

Berichten: 2

Re: scheikunde of scheikundige technologie

In Nederland.

Reageer