Springen naar inhoud

[scheikunde] Percentage isotoop berekenen.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

cevain

    cevain


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2006 - 18:58

Vraag:
Het chemisch element chloor bestaat uit twee stabiele isotopen, namelijk "(Cl en 37Cl, die respectievelijk als relatieve atoommassa 34.968852 en 36.965903 hebben. Leid uit deze getallen en uit de relatieve atoommassa voor het element Cl (zie Tabel van Mendeljev) met welke percentages deze twee isotopen voorkomen.

Als ik naar de tabel van mendeljev kijk is de relatieve atoommassa van chloor 35,453.

Ik redeneer als volgt:

34.968852 * X + 36.965903 * Y = 35.453
X + Y = 1

Dan kom ik uit:

X=0.273
Y=0.727

De oplossing van de vergelijking klopt, het antwoord op de vraag echter moet zijn:

Fout! Het juiste antwoord is 75.8% en 24.2%.



Wat doe ik fout?

ps: deze vraag komt van www.kuleuven.be, het is een vraag van de basistoets voor chemie om te zien wat je allemaal al kan en wat nog niet zodat je nog dingen kunt bijschroeven voor het academiejaar begint.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Belgjm_CF

    Belgjm_CF


  • >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2006 - 19:32

Ik was een beetje te lui :oops: om het met de hand uit te rekenen , dus heb ik het even in maple gestopt. Zoals je ziet , zijn de gegeven oplossingen juist en zal je ergens een rekenfoutje moeten gemaakt hebben ...

Geplaatste afbeelding

x=0.7576 => 75.8%

#3

Napoleon1981

    Napoleon1981


  • >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2006 - 19:35

Er zit een redenerings fout in.

De vraagsteller werkt met 2 onafhankelijke variabelen. Terwijl dat niet zo is natuurlijk. Y moet zijn 1-X.

#4

The Herminator

    The Herminator


  • >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2006 - 19:44

Je redenatie lijkt me goed, al is de uitkomst fout. Ook het gegeven antwoord is om een of andere reden fout!

De chloor-isotopen verhouden zich als 75.53:24.47, dit kan je vinden in ieder leerboek.....

de verg. wordt dan:

(34.96885 u)(0.7553) + (36.96590 u)(0.2447) = 35.457 u :oops:

#5

Napoleon1981

    Napoleon1981


  • >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2006 - 20:00

@Herman Dat de isotoop verhouding zo is, bestrijd ik niet.

Hier worden alleen onterecht door de vraagsteller 2 variabelen nl. X en Y gebruikt. Wanneer het goed uitgerekend zou worden, moet hier trouwens evengoed het goede antwoord uitkomen, maar dit is een veel complexere berekening en hier is het ws fout gegaan.

Met mijn post ging ik dus in op de fout die Cevain maakt en Belgjm dus niet bij het invoeren van de vergelijking in zijn computer programma. De vraag was niet klopt het, maar wat doe ik fout....

Veranderd door Napoleon1981, 19 augustus 2006 - 20:05


#6

The Herminator

    The Herminator


  • >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2006 - 22:00

Misverstand: ik reageerde op de post van vraagsteller, niet op de jouwe (ik had die van jou en belgjm niet eens gezien) :oops:

Jullie waren sneller met antwoorden, dus ik was gewoon te laat......

#7

sdekivit

    sdekivit


  • >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 09:44

waarschijnlijk een fout met het oplossen van het stelsel van vergelijkingen. Ik kom namelijk met deze methode ook op de antwoorden uit het boek. Zie hier:

34,96885 * x + y * 36,96590 = 35,45
x + y = 1

--> y = 1-x

34,96885 * x + (1-x) * 36,96590 = 35,45

34,96885 * x + 36,96590 - 36,96590 * x = 35,45

1,99705 * x = 1,5159

--> x = 0,759 en dus y = 1-0,759 = 0,241

#8

The Herminator

    The Herminator


  • >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 10:14

Nou ben ik toch wel benieuwd...... in het boek van vraagsteller wordt het antwoord gegeven als 75.8% en 24.2%. In de meeste leerboeken worden de percentages gegeven als 75.53% en 24.47%......

Heeft het te maken met precisie van de berekening?

#9

kadeka

    kadeka


  • >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 10:34

Er zit een redenerings fout in.

De vraagsteller werkt met 2 onafhankelijke variabelen. Terwijl dat niet zo is natuurlijk. Y moet zijn 1-X.

Volgens mij zijn de variabelen niet onafhankelijk. Hij gebruikt toch ook de vergelijking x + y = 1 , en daaruit volgt automatisch dat y = 1 - x ...

Waarom toch altijd moeilijker maken dan het eigenlijk is ?

Ik bedoel maar: zulke posts zijn echt niet nuttig om het probleem op te lossen.

(en het zijn precies zulke posts die bedoeld worden in de thread van "het peertje")

edit: En ik besef ook wel dat mijn post er ook zo eentje is, maar ik wil maar even duidelijk maken dat bepaalde forumleden er een handje van weg hebben om zulke posts te maken die niets bijdragen met het oplossen van het probleem. En hoewel ze er regelmatig op gewezen worden, blijven ze volharden in hun zinloze posts ...

"Dat wilde ik nou ff kwijt" (B. De Rooij) :oops:

Veranderd door kadeka, 21 augustus 2006 - 10:38


#10

cevain

    cevain


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 13:48

Ok jongens nou geen ruzie beginnen maken 8-[ .
Jullie hebben me in ieder geval wel geholpen, mijn berekening klopte weer eens niet :oops: .

En misschien dat er bij verschillende handboeken een verschil zit op de uitkomsten omdat ze een relatieve atoommassa gebruiken die meer/minder afgerond is. 'T is maar een gokje, zoveel ken ik er ook niet van...

In ieder geval bedankt ;) .

Veranderd door Cevain, 21 augustus 2006 - 13:48






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures