Ontstopper

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Ontstopper

Ik zit met een verstopte regenbuis door de naalden van een boom. De buis zelf is van PVC, wat zou een goede stof zijn er doorheen te gooien zodat de naalden oplossen en het PVC onbeschadigd blijft?

Re: Ontstopper

Een verstopte regenpijp? Er zit dan zoveel troep in dat ik het maar met een mechanische oplossing zou proberen, maar weet je zeker dat het de pijp is en niet een bezinkput die mogelijk aanwezig is?

Berichten: 2.035

Re: Ontstopper

PVC is een totaal inert polymeer, je kan dus heel veel stoffen proberen zonder dat er iets met je regenpijp gebeurt....

Ik zou beginnen met commercieel verkrijgbare ontstoppers op basis van zuren of bases, eerst verdund proberen, een tijdje laten "intrekken", en als dat niets oplevert wat geconcentreerder gaan werken. Ik neem wel aan dat de pijp aan de onderkant open is zodat je daadwerkelijk kan zien of er iets "gebeurt", anders is het werken in het donker :oops:

Berichten: 127

Re: Ontstopper

The Herminator schreef: PVC is een totaal inert polymeer, je kan dus heel veel stoffen proberen zonder dat er iets met je regenpijp gebeurt....
Het enige waar PVC niet tegen kan is een te hoge temperatuur. Boven de 70 graden C wordt PVC week en kan het vervormen. Dus ook bepaalde stoffen die reactiewarmte produceren zou ik even laten staan.

Ik ben trouwens ook voor een mechanische oplossing. Tenzij je er niet bij kunt natuurlijk :oops:

Succes ermee

Jdeketel

Berichten: 181

Re: Ontstopper

Hallo,

Ik sluit me bij anderen hier aan: probeer het eerst mechanisch en dan met veel (warm) water naspoelen, want - wanneer je chemische middelen gaat gebruiken, belanden die in het riool / grondwater - zo weten we dan allemaal snel uit de krant waar je woont en zet het de chemie weer in een kwaad daglicht ... :oops:

Gegroet,

Martin

Berichten: 2.035

Re: Ontstopper

cipherIX schreef:wanneer je chemische middelen gaat gebruiken, belanden die in het riool / grondwater - zo weten we dan allemaal snel uit de krant waar je woont en zet het de chemie weer in een kwaad daglicht ...  :oops:
Dit is onzin: Nederlandse huisvrouwen gieten per dag liters en liters zwaar-chemische gootsteenontstoppers (gec. NaOH e.d.) door hun putjes en afvoeren, en ik heb nog nooit iets in de krant gelezen over een door hun veroorzaakt milieuschandaal ;)

Voorzichtigheid ok, maar vraagsteller schiet niets op met het ophoesten van nergens op gebaseerde doemscenario's 8-[

Er werd bovendien ook nog eens voorgesteld om eerst met verdunde oplossingen te beginnen....

Berichten: 915

Re: Ontstopper

En zolang er geen vloeibare explosieven worden gebruikt, zal het wel veilig gehouden worden, daarbij komt nog eens een hoge chemlevel van de vraagsteller... :oops:

Mss kan je met een verzwaard touwtje de diepte van het obstakel meten?

Berichten: 2

Re: Ontstopper

Ik heb het 'mechanisch' opgelost, doorgezaagd dus :oops:

Berichten: 2.035

Re: Ontstopper

Breken wij daar onze (chemische) hersens voor? :oops:

Berichten: 915

Re: Ontstopper

Ik heb het 'mechanisch' opgelost, doorgezaagd dus :oops:
Breken wij daar onze (chemische) hersens voor? 8-[


Tja, doorzagen hé! ;)

Re: Ontstopper

Breken wij daar onze (chemische) hersens voor? 


Tja , chemici zoeken vaak binnen hun eigen vak, maar er valt in deze wereld meer te beleven. :oops:

Het andere deel van je hersens geeft ook wel goede antwoorden, gelukkig maar anders wordt het wel erg chemisch. Afbeelding

Reageer