Springen naar inhoud

Reactiemechanisme in de glycolyse

• Log in om te kunnen reageren

Rik uit Arendonk

Rik uit Arendonk

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 16:57

Hi Everybody

Bij het blokken van mijn biochemie kom ik vast te zitten op een stapje in de glycolyse. Wanneer je begint met het glyceraldehyde-3-fosfaat ga je via een fosforylering over naar 3-fosfo-glycerinezuur.

van een H-C=O via een O=C-OPO3H2 naar een O=C-OH

(nu lijkt het alsof ik driewaardige koolstoffen teken, beeld je gewoon een binding in onderaan het koolstofatoom naar de rest van het molecule.)

Ik begrijp niet goed hoe je van de waterstof die rechtstreeks op de koolstof gebonden staat afgeraakt. Het lijkt me geen alfa-waterstof, ik heb moeten leren dat die voorkomen op koolstoffen carbonylgroepen, en de situatie is anders. Weet iemand hoe dit juist werkt?

Heel erg bedankt alvast!

Rikske

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 19:38

Een carbonyl-waterstof is heel erg zuur!

De C=O binding is zwaar gepolariseerd, C is partieel positief geladen en O is partieel negatief geladen. Hierdoor "trekt" de C hard aan de bindingselectronen tussen C en H, verzwakt daarmee de binding, en hierdoor kan de H er heel makkelijk (door een relatief zwakke base) afgehaald worden.....

sfiew

sfiew

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2008 - 14:41

Hallo,

Ik had ook nog een vraag omtrent deze reactie (GAP naar 1,3, bifosfoglyceraat), er worden bij deze stap 2 NADH's gegenereerd maar ook nog 2 H+ en mijn vraag is nu van waar komen deze 2 H+ ? want als je kijkt naar de structuurformules is er toch maar 1 H/ GAP weg en deze wordt gelinkt aan NAD+...

alvast bedankt!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 december 2008 - 17:09

Volgens mij ontstaat er maar 1-tje en die is afkomstig van de aldehyde H. Zolang als het lijkt dat een koolstof niet genoeg substituenten heeft, moet je er altijd genoeg H's bij denken, in dit geval het aldehyde, dat dus 1 H telt. De aldehyde wordt eerst geoxideerd tot een carbonzuur, waarna het een fosfaat ester maakt met Pi.

Zie ook: http://en.wikipedia....hosphoglycerate en let erop dat je het eerste molecuul 180 draait. Als je dat doet, is het vanzelf correct de OH met een vette streep te tekenen zoals je in het 2e molecuul ziet.

Veranderd door FsWd, 21 december 2008 - 17:12

sfiew

sfiew

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2008 - 20:54

ik dacht ook dat er maar 1 H vrijkomt per GAP maar overal in de boeken staat er in de algemene reactie van de glycolyse dat er 2 H zijn (1 op NADH en 1H) per GAP...

Veranderd door sfiew, 22 december 2008 - 09:15

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2008 - 00:08

De boeken hebben dan ook gelijk. In jou eerste vraag zouden er in totaal 4 H's vrijkomen: 2 van de oxidatie van het aldehyde tot het carbonzuur, waarvoor dus NAD+ nodig is, en 2 H+ die van Pi afkomstig zouden zijn.

Er wordt maar 1 aldehyde geoxideerd en er wordt maar 1 Pi geaddeerd. De H+ is van Pi afkomstig, dat hier dus monowaterstoffosfaat is.

Misschien een aanzet dat de biochemici eens chemisch correct moet leren schrijven. zo voorkomen ze dit soort verwarringen.

Veranderd door FsWd, 22 december 2008 - 00:09

sfiew

sfiew

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2008 - 09:17

aja het zal inderdaad van Pi zijn..
bedankt!

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2008 - 10:27

Een carbonyl-waterstof is heel erg zuur!

De C=O binding is zwaar gepolariseerd, C is partieel positief geladen en O is partieel negatief geladen. Hierdoor "trekt" de C hard aan de bindingselectronen tussen C en H, verzwakt daarmee de binding, en hierdoor kan de H er heel makkelijk (door een relatief zwakke base) afgehaald worden.....

Pardon? Een aldehyde C-H zuur? Zeker niet, en deze verklaring snijdt ook geen hout!
Bovendien speelt dit geen rol in deze oxidatie.

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2008 - 10:37

Dus de nettoreactie is:

R-CHO + NAD+ + H2O --> R-COOH + NADH + H+

waarbij natuurlijk aangetekend moet worden dat bij fysiologische pH het ontstane carbonzuur gedeprotoneerd is en dus nog een H+ aan de oplossing afstaat. Wellicht is dit de bron van de verwarring?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 22 december 2008 - 11:29

Je bent je bewust dat je nu reageert op een post uit augustus 2006...? ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2008 - 15:46

Ahum, even niet gekeken.... :oops:
Ik zag een actieve topic en heb niet naar eerdere data gekeken. Vond toch dat zo'n uitspraak even rechtgezet moest worden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures