kaliumpermanganaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

kaliumpermanganaat

Afbeelding ik zou graag kaliumpermanganaat willen kopen om mijn koi's te ontsmetten maar kan het niet meer krijgen bij de apotheek. waar kan ik het nu kopen en hoe schadelijk is het eigenlijk voor de koi's want de een zegt dat het niet schadelijk is en de ander en de ander zegt dat de koi's er sneller door dood gaan????

m.v.g. Ton derix

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: kaliumpermanganaat

Volgens de International Chemical Safety Card is kaliumpermanganaat "very toxic to aquatic organisms".

Het gebruiken van kaliumpermangaat bij koi's is niet zo'n slim plan volgens deze kaart.

Berichten: 2.399

Re: kaliumpermanganaat

Bij de solvay hadden ze eens een keer een goudvis in een glazen pot gestopt, waar permangnaat ingezeten had. De pot was naar mijn mening goed schoon, maar de vis werd binnen enkele dagen een wetenschappelijk experiment. Gezwellen etc, naar de oorzaak kunnen we alleen maar gissen, de vis deugde misschien niet, of de pot was niet afdoende schoon.

Mja misschien heb je wat aan deze link

click

Berichten: 2.035

Re: kaliumpermanganaat

Permanganaat is een sterke oxidator, dus het is "slecht" voor elk levend organisme! :oops:

Berichten: 3.145

Re: kaliumpermanganaat

Ik heb me er wel eens over verbaasd, maar permanganaat wordt toch echt wel gebruikt voor koi. Ik kwam dit tegen, toen ik een keer op zoek was naar een online bron voor kalium permanganaat.

http://www.hobbyfish.net/index.php?prodID=nt00229

Dit is wel een heel dure bron. Het is veel goedkoper te krijgen in vaste vorm.

Ton, als jij een plek wilt weten, waar je als particulier kalium permanganaat kunt kopen in Nederland (online te bestellen), stuur dan een email. Ik post het niet hier, omdat het een stof is, die ook heel goed misbruikt kan worden door kewls, je weet wel, van die irritante jochies die kN4LLûH willen.

Als je kalium permanganaat wilt gebruiken voor je vissen, wees dan wel heel voorzichtig hiermee, dat heb ik wel begrepen uit de diverse verhalen hierover. Ik zou niet graag mee willen werken aan de totale uitroeiing van jouw beestenboel :oops: .

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: kaliumpermanganaat

Een collega van mij is een keer met zijn Koi naar de dierenarts gegaan ( :oops: ) en daar werd ook kaliumpermanganaat voorgeschreven. Zijn hele vijver heeft twee weken roestbruin gezien!! Maar hoe hij aan die kaliumpermanganaat is gekomen, weet ik niet. Volgens mij gewoon van de dierenarts meegekregen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 165

Re: kaliumpermanganaat

Gewoon ter info:

Kaliumpermanganaat wordt ook gebruikt in ontsmettingstabs voor water als je gaat wildkamperen. Dus ja, het is gevaarlijk voor elk levend wezen, maar als je het in (heel) verdunde concentratie gebruikt en zorgt dat het volledig of bijna volledig reageert met de bacteriën kan het dus helemaal geen kwaad.

Berichten: 127

Re: kaliumpermanganaat

Als je kalium permanganaat wilt gebruiken voor je vissen, wees dan wel heel voorzichtig hiermee, dat heb ik wel begrepen uit de diverse verhalen hierover. Ik zou niet graag mee willen werken aan de totale uitroeiing van jouw beestenboel :oops: .
Daar sluit ik me bij aan. Er wordt 10 ppm KMnO4 voor een half uur of 1 ppm in de vijver voorgeschreven. 3 ppm in de vijver is al schadelijk voor de vissen. Ben voorzichtig en nauwkeurig. De vissen zijn te mooi en te duur om uit te roeien.

Succes.

Jdeketel

Edit: Ik zie nu chemlvl 1

1 ppm is 1 gram per 1000 ltr water of 1 mg per liter water.

Berichten: 740

Re: kaliumpermanganaat

Mijn oom gebruikt het ook regelmatig om de vijver te verschonen, het werkt in kleine hoeveelheden erg goed.

Het wordt alleen dus niet zomaar verkocht doordat er je ook andere dingen mee kan doen: zie deze website

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...ineoxidatie.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: kaliumpermanganaat

Ik werk liever met waterstofperoxide in mijn aquarium, omdat je dan geen last hebt van het resterende mangaan.

Tijdens de zeer hete julimaand had ik wat last van blauwalg. Geen mooi gezicht, de planten lijden eronder en het water riekt onaangenaam. Met waterstofperoxide is dat meestal wel te onderdrukken: twee maanden elke dag 5 ml van een 3%-oplossing per 100 l aquariumwater (geeft 1,5 mg/l).

Maar goed, inmiddels is het hier bijna een aquariumforum. Dit bericht is alleen bedoeld om te laten zien dat er inderdaad heftig oxiderende middelen worden gebruikt in aquaria en vijvers.

Berichten: 2.035

Re: kaliumpermanganaat

Bij ppm-hoeveelheden zijn het dan ook niet meer echt "heftige oxidatoren"..... reactiviteit is een combinatie van chemische instabiliteit en concentratie! :oops:

Berichten: 43

Re: kaliumpermanganaat

Permanganaat is een sterke oxidator, dus het is "slecht" voor elk levend organisme!  :oops:
Wijze spreuken Herman, maar wel een beetje kort door de bocht. 8-[

Dat KMnO4 giftig is voor waterorganismen heeft betrekking tot andere organische stoffen die in-combinatie-met kunnen leiden tot toxische eigenschappen. Zo zal er in een rivier als de Rijn veel giftig spul vrijkomen als je KMnO4 toevoegt, omdat er allerlei metalen en fosfaten in zitten. Als je kijkt naar viskwekerijen is dit natuurlijk niet het geval, en spreek je van zeer lage concentraties die je overhoudt. Dit geldt ook voor die koivijvers. Ook in ziekenhuizen gebruiken ze KMnO4 voor ontsmettingsprogramma's bij patienten.... Als stof opzich moet je de gevaren niet overschatten, zijn oxiderende eigenschappen kunnen schadelijk zijn maar bekijk het wel in de juiste relatie. Zolang je kennis van zaken hebt kun je dit goed toepassen in koivijvers. Val niet in de verkeerde context als je voorschriften als Chemiekaarten erbij pakt... Nogmaals: Je moet wel weten waar je mee bezig bent!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.035

Re: kaliumpermanganaat

The Herminator schreef: Permanganaat is een sterke oxidator, dus het is "slecht" voor elk levend organisme!  :oops:
Wijze spreuken Herman, maar wel een beetje kort door de bocht. 8-[
Misschien even de laatste post in de topic lezen:
Bij ppm-hoeveelheden zijn het dan ook niet meer echt "heftige oxidatoren"..... reactiviteit is een combinatie van chemische instabiliteit en concentratie!  ;)
"Kort door de bocht" is iets alleen als je het als zodanig wil interpreteren! ;)

Berichten: 6

Re: kaliumpermanganaat

Hoi, inderdaad wordt kaliumpermagnaat gebruikt als ontsmetting bij siervissen.

Je moet het echter gebruiken volgens strikte doseringen.

Gebruik 3 gr/1000 l waterinhoud, gedurende 3 dagen, want pas op dag 3 zullen girodactillus sterven. na 3 dagen het water beginnen verversen.

Gedurende de gehele behandeling dien je wel flink te beluchten. Deze behandeling zeket niet gebruiken bij steuren en winden.

groeten,

Berichten: 61

Re: kaliumpermanganaat

Wij gebruiken het ooksoms bij koi, het is volgens mij bij elke koidealer wel te krijgen hoor.

Zodra het water bruin kleurt is de werking van kaliumpermagnaat over.

Reageer