Springen naar inhoud

- - - - -

China

• Log in om te kunnen reageren

McSnarf

McSnarf

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2006 - 09:59

Om een vast topic van te maken...

24/8
Weggelekte chemische stoffen hebben in China opnieuw de drinkwatervoorziening van miljoenen mensen bedreigd. Door nog onbekende oorzaak kwamen er giftige stoffen in een zijarm van de Songhua-rivier in de provincie Jilin terecht. De Chinese autoriteiten zouden het verontreinigde water inmiddels met succes hebben ingedamd, meldden staatsmedia donderdag.

Meer dan duizend militairen en brandweerlieden moesten er aan te pas komen om het roodgekleurde borrelende giftige water tegen te houden. De uiterst giftige stof xylidine kwam van een lokale chemische fabriek.

Xylidine = Geplaatste afbeelding

= a-relaxte meuk... CAS=87-62-7 (2,6-Dimethylaniline)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

cipherIX

cipherIX

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2006 - 10:49

[!] (in mijn antwoord / reactie handelt het zich om mijn persoonlijke mening - om misverstanden te voorkomen)

Zulke berichten bereiken ons toch aan de lopende band:- wťťr een chemische veronreiniging; een (chemische of vuurwerks-) fabriek ontploft; de zoveelste kolenmijn zakt in elkaar; ... Misschien moeten we ons vragen 'waarom' ?
Zijn nu al de kosten om 'ons' industrie-afval in de 3de wereld te transporteren zo hoog, dat we daarom de fabrieken daar bouwen. De (milieu-) wetten daar minder streng, zodat wanneer er iets gebeurd en men erop gewezen wordt, weer antwoorden kan: "foutje - bedankt !". De mensen (werknemers) aldaar zonder of met weinig opleiding dankbaar voor het werk zijn en zo gewoon een stuk goedkoper en langer werken; niet wetende wat ze daar precies in de handen hebben ...

Over enkele generaties, wanneer 'wij' er niet meer zijn, komen de rekeningen! Wat 'nu' hier gevaarlijk is, is dan daar ook gevaarlijk, want de levensomstandigheden zullen zich daar vanwege deze "industriŽle revolutie" toch iets (langzaam) verbeteren. Mogen wij de pensioenen van onze ouders betalen, zo mogen onze kinderen onze pensioenen en 'het opruimen van onze troep' in de 3de wereld betalen ...
Misschien zie ik alles door een te naive bril, maar - "de mens(-heid) leeft van dag naar dag als een grote egoist". (FALCO: "... ich bin ein großer Egoist und die Welt dreht sich nur um mich ..."). Een verbetering verwacht ik niet in korte tijd, maar wel een vergelijkbaar bericht (uit China) ...

Gegroet,
Martin

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 augustus 2006 - 12:25

Vooropgesteld dat ik me zeker niet kan vinden in dit soort chemische lozingen, zijn het niet 'wij' het die die fabrieken bouwen, maar de chinezen zelf. Natuurlijk deels om aan vraag vanuit het westen te voldoen, maar ook voor de snel groeiende interne markten. De meeste chemische bedrijven in china zijn dus gewoon chinees. China is druk bezig zich te industrialiseren, en hierbij worden nogal eens fouten gemaakt, maar China lijkt mij tegenwoordig zeker niet meer een 3e wereldland.
Het grote probleem in China (en ook India) is dat wet en regelgeving (en handhaving hiervan) op het gebied van milieu ver achterloopt op de industriŽle ontwikkelingen. Ik denk dat je de schuld voor dergelijke incidenten niet simpelweg 'in het westen' bij 'ons' kan leggen.

Hiernaast denk ik ook dat je het opleidingsniveau van de chemici in China behoorlijk onderschat. Jaarlijks studeren daar meer chemici af (tienduizenden) dan het aantal chemici wat Nederland in totaal heeft en deze vinden niet alleen maar werk buiten China.

McSnarf

McSnarf

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2006 - 12:38

In Shanghai alleen studeren jaarlijks meer mensen af dan in heel Nederland..

(met als resultaat onder andere dat er steeds meer wetenschappijke artikelen komen die geen westerling kan lezen, want ze publiceren veel in 't chinees..)

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2006 - 12:41

Het grote probleem in China (en ook India) is dat wet en regelgeving (en handhaving hiervan) op het gebied van milieu ver achterloopt op de industriŽle ontwikkelingen. Ik denk dat je de schuld voor dergelijke incidenten niet simpelweg 'in het westen' bij 'ons' kan leggen.

Heel erg waar. Omdat regelgeving in China geschiedt via een corrupt systeem (C&EN van enkele maanden geleden) zullen zulke ongelukken voorlopig nog wel even blijven gebeuren, zonder dat het westen daar enige invloed op kan uitoefenen.....

kadeka

kadeka

• >100 berichten
  • 165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2006 - 12:56

Je mag trouwens al van een succes spreken dat er een officiŽle berichtgeving is. De Partij is nogal geneigd om ongelukken 'intern' op te lossen zonder dat de internationale gemeenschap er iets vanaf weet en bijgevolg zich ook niet komt moeien.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2006 - 13:03

Het is typisch nederlands met een verwijtend vingertje te wijzen. We kunnen zelf ook een hartig woordje mee spreken

Philips Duphar, die de Volgermeer polder gigantisch heeft vervuild (kwam pas veel later aan het licht, over verzwijgen gesproken)
Enschede waar mensen rond een vuurwerk fabriek midden in een stad woonden zonder er ook maar iets weet van te hebben.

Dat er dan in China, een land dat ontelbaar veel groter is ook dingen misgaan en misschien nog wel op een grotere schaal is niet meer dan logisch toch?

Het is jammer dat ze op dezelfde manier tewerk gaan als wij in het verleden, en dus de zelfde fouten in het proces van ontwikkeling aan het maken zijn als wij dat gedaan hebben......

Veranderd door Napoleon1981, 24 augustus 2006 - 13:04

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures