Springen naar inhoud

vaste stoffen

• Log in om te kunnen reageren

higgins

higgins

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2006 - 15:59

Kan iemand mij helpen? Ik ben op zoek naar een vaste stof die ik kan laten branden, daarna blussen met water en nadien weer kan herontsteken ?

het moet een vaste stof zijn die niet verbrand alleen maar de verschijnselen laat zien

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2006 - 16:04

Je wilt dus als ik het goed begrijp een vaste stof hebben die lijkt te verbranden maar eigenlijk zelf niet brand?

Het enige wat ik mij in dat geval voor kan stellen is een vast absorberend voorwerk (spons achtig) dat volgezogen is met bijv ethanol. De ethanol brand terwijl het voorwerp zelf niet verbrand. Na blussen met water zul je het dus wel even droog moeten maken.

Zoek je zoiets?

cipherIX

cipherIX

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2006 - 16:47

helaas, vaste stoffen branden niet ... nemen we als voorbeeld de kaars: door de hitte van de vlam smelt het vet, het vet kruipt door/langs de lont naar boven in de vlam (waar de temperatuur natuurlijk nog hoger is), het vloeibare vet verdampt daar tot 'gas' - en het gas brandt ...
om iets te laten branden is nodig: "brandstof" (gasvormig;- vaste en vloeibare stoffen worden meestal door de aanwezige vlam / hitte verdampt), "zuurstof" (als oxidator), en zoals reed vermeldt "energie" (de zeer warme vlam, die de reactie lopende houdt) ...

met de door Bas voorgestelde methode kun je het wel "optisch" laten lijken of een vast voorwerp brandt.
(flamberen - neem gewoon (room-)ijs, giet er iets rum over, en steek het aan - bedek het dan met een doek, zodat de vlam uitgaat - en onsteek het voor een 2de maal ...)

Gegroet,
Martin

PS:
-)) neem niet te dure rum en laat het ook niet te lang branden - 8-[ - da's ja zonder;
-)) doof de vlam / het vuur met een niet-brandbare doek (stof), want iets dat nat is brand niet meer zo snel -en- je ijs smaakt alleen nog naar water

OK, ik weet als chemicus, daar zijn vele en gevaarlijke uitzonderingen - sommige verbindingen branden ja wanneer ze in kontakt komen met water :oops:

Veranderd door cipherIX, 24 augustus 2006 - 16:49

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures