DMSO in microwave reactions

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 181

DMSO in microwave reactions

Beste Collega's,

Ik voer de laatste tijd reacties door in een 'microwave reactor' (magnetron) en gebruik DMSO als oplosmiddel (reactie condities: 15min, 160°C). Na het openen van de gesloten reactie-vial ruik ik een onaangename geur ... :oops: ...

Van mijn collega's hoor ik dan wel: "DMSO ontleedt bij hogere temp. (ca.>140°C)", maar - helaas blijven zijn me een reactie-mechanisme schuldig. Ook ik heb niet zeer succesvol naar het mechanisme gezocht - wie kent het mechanisme, zo het product van deze 'ontleding' ?

Gegroet,

Martin

Berichten: 2.035

Re: DMSO in microwave reactions

DMSO ontleedt boven de 189°C, met als mogelijke producten CO, SO, SO2, SO3, CO2, H2C=O en S(CH3)2.

Het meest waarschijnlijke is dat er 1 of 2 methylgroepen als radicaal afvliegen, waarna zowel de methyl-radicalen als het uiterst reactieve zwavel-(bi)radicaal een zuurstof-molecuul grijpt.....

De stank is ongetwijfeld afkomstig van een van de gevormde zwavelverbindingen :oops:

Berichten: 740

Re: DMSO in microwave reactions

volgens mij is deze damp ook zeer schadelijk... er staat vaak in protocollen dat het niet verwarmd mag worden

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: DMSO in microwave reactions

DMSO kan worden gebruikt als oxidator door zijn O-atoom af te staan. Je krijgt dan dimethylsulfide gevormd, en dat stinkt. Deze eigenschap van DMSO wordt in bijvoorbeeld Swern-oxidaties gebruikt.

Wanneer je enkel DMSO verhit (buiten de aanwezigheid van verbindingen die kunnen worden geoxideerd) dan kun je ook enige disproportionering van DMSO in dimethylsulfide en dimethylsulfone krijgen:

2 Me-SO-Me -> Me-S-Me + Me-SO2-Me

Dit is waarschijnlijk wat er bij jou is gebeurd, en wat de stank veroorzaakt

Berichten: 181

Re: DMSO in microwave reactions

Vandaag weer een reacties, iets meer oplosmiddel ca. 4,5ml DMSO --> weer die lucht, maar - het leek nu véél meer op "bloemkool / spruitjes" (koolsoorten); en die lust ik wel !! :oops:

@Roy: je hebt gelijk, want ook de MSDS vermeldt het (zelfs explosiegevaar), maar ik neem geen grote hoeveelheden oplosmiddel -en- verwarm het in een gesloten 'vial' (hoop dus geen explosief luchtmengsel te krijgen, of dan alleen in het gesloten systeem, maar dat bevindt zich in de 'cavity' van de apparatuur).

Gegroet,

Martin

Berichten: 2.035

Re: DMSO in microwave reactions

"Bloemkool / spruitjes"-lucht bestaat meesdtal ook uit zwavel-verbindingen! :oops:

Reageer