Springen naar inhoud

Metalen oplossen

• Log in om te kunnen reageren

Rik uit Arendonk

Rik uit Arendonk

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2006 - 07:56

Een vraag die onze prof van scheikunde (gelukkig niet aan mij) stelde op het herexamen chemie:

Hoe komt het dat sommige metalen wel oplossen in zuur milieu en andere niet? Bestaat er een manier om alle metalen op te lossen?

Ik heb zitten nadenken, het oplossen in zuur milieu, heeft dat iets te maken met een complexatie met protonen? Of zijn het eerder de redoxeigenschappen van het metaal, dat bijvoorbeeld het proton als oxidans gaat optreden? Heeft het iets te maken met metalen die amfotere oxides vormen?
De tweede vraag vind ik erg raar, ik denk dat je daar sowieso de edelmetalen apart moet behandelen, of lossen alle metalen op in koningswater?
Het zou geweldig zijn als jullie mij zouden kunnen voorthelpen, ook al krijg ik deze vraag waarschijnlijk niet meer!

Rik

Veranderd door Rik uit Arendonk, 26 augustus 2006 - 07:57

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2006 - 09:34

Metalen lossen alleen op in zuur als het redoxpotentiaal dit toelaat. Er worden immers elektronen uitgewisselt. Des te onedeler het metaal des te makkelijker het oplost.
Koningswater is een mix van zuren en is bedoelt om (ik meen) alleen goud in op te lossen. De overige onedele metalen zullen hier gewoon ook in oplossen aangezien de reactie nogsteeds hetzelfde is.

Veranderd door JeffreyButer, 26 augustus 2006 - 09:38

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2006 - 10:09

Koningswater lost bijna alle metalen op -> Wiki

Als je zelfs de edelste metalen of wilt lossen zal je het sterkst mogelijke oxiderend oplosmiddel moeten gebruiken..... chloraten, perchloraten, peroxides of natuurlijk een HF-oplossing :oops:

Bas_CF

Bas_CF

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2006 - 10:14

Koningswater is een mix van zuren en is bedoelt om (ik meen) alleen goud in op te lossen.

Niet alleen goud hoor, ook bv platina en zilver, er zijn maar weinig metalen die je niet kunt oplossen met koningswater... (bv Ru)

edit: ok, herman was me voor :oops:

Veranderd door Bas, 26 augustus 2006 - 10:15

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2006 - 10:58

Tip (heb ik ook van iemand anders :oops: ): kijk voor je een vraag gaat beantwoorden of daar al iemand mee bezig is..... zoja, wacht op zijn post, dan weet je of je wat toe kan voegen, of dat de vraag al afdoende beantwoord is 8-[

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2006 - 15:27

Tip (heb ik ook van iemand anders 8-[ ): kijk voor je een vraag gaat beantwoorden of daar al iemand mee bezig is..... zoja, wacht op zijn post, dan weet je of je wat toe kan voegen, of dat de vraag al afdoende beantwoord is ;)

hoe weet je dan of iemand bezig is? Waar zie je dat? :oops:

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2006 - 15:50

hoe weet je dan of iemand bezig is? Waar zie je dat? :oops:

Als je op het 'reageerbuisje' klinkt dat je links onderaan elke post ziet staan dan ga je naar deze pagina en kun je precies zien wat elke gebruiker op dat moment doet. Geplaatste afbeelding

Rik uit Arendonk

Rik uit Arendonk

• >25 berichten
  • 72 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2006 - 18:56

Dus als ik het goed voorheb (om effe terug op mijn onderwerp te komen :oops: ) moet ge kijken welke metalen te oxideren zijn met het koppel 2H+/H2. De meest edele metalen kunnen dat niet, dus blijven metallisch in water. Ze zijn echter de oxideren met sterkere oxidantia, en om dan te voorkomen dat ze terugreduceren moet ge een stevige ligand vinden. Zoals in koningswater of met EDTA.
Dan zou ik eventueel nog kunnen beginnen over de onoplosbaarheid van metallisch aluminium in water, en da ge daar dan NaOH voor kunt gebruiken om het wel oxideerbaar te maken.
Zou dat al een schappelijk antwoord zijn?

MVG

Rikske

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2006 - 22:20

Er is nog een complicatie, die het oplossen van sommige metalen extreem moeilijk maakt, hoewel ze toch niet edel zijn.

Bijvoorbeeld de metalen niobium en tantaal zijn extreem moeilijk op te lossen. Ik heb wat niobium en zelfs koningswater, mixen met HF en heet geconcentreerd zwavelzuur met NaF en HNO3 toegevoegd lossen het niet op. Dit heeft te maken met het feit dat sommige metalen een zeer ondoordringbare oxidelaag vormen en volledig worden gepassiveerd.

Zo zijn er metalen, die wel oplossen in verdund zoutzuur, terwijl ze niet oplossen in geconcentreerd salpeterzuur of koningswater. Dat komt ook door het passiveren. Chroom is een voorbeeld hiervan, het lost op in zoutzuur, maar voeg je een oxidator toe, dan stopt de reactie (of het gaat een stuk langzamer).

Dus, edelheid kan een reden zijn, waarom metalen niet oplossen, maar passivatie is een andere mogelijke reden. En uit ervaring weet ik dat dat laatste zeker zo algemeen is als edelheid. Het komt voor bij vanadium, titanium, tot op zekere hoogte bij chroom, bij niobium, tantaal, en tot op zekere hoogte ook weer bij molybdeen. Ook een metaal als tin is erg lastig om op te lossen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures