krakingsreactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

krakingsreactie

wat is een krakingsreactie?

zou iemand mij een voorbeeld kunnen geven van een krakingsreactie van een alkaan.

Berichten: 857

Re: krakingsreactie

wanneer je bijvoorbeeld propaan hebt kan je dit op breken in 2 delen. Een kleiner alkaan en een alkeen.

Propaan ---> etheen + methaan

C3H8 ---> C2H4 + CH4

Berichten: 10

Re: krakingsreactie

hoe ziet dees er dan uit met een iets langere alkaan zoals pentaan ofzo ?

splits je dit dan op in CH4 en C4H8 ?

en kan je dit dan nog verder splitsen of stopt het hier dan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: krakingsreactie

Bijvoorbeeld hele lange koolwaterstoffen (ik weet niet of C20H42 nog vloeibaar is) kunnen in heel veel verschillende stukken gekraakt worden, deze zijn simpel te "sorteren" op kookpunt en worden op die manier ook gewonnen. (Naftakrakers op DSM :oops: )

Berichten: 10

Re: krakingsreactie

of wordt pentaan eerder in C2H4 en C2H4 en CH4 gesplits ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: krakingsreactie

Heb je het verhaal boven je eigen post gelezen? :oops: Het kan dus van alles zijn.

Berichten: 857

Re: krakingsreactie

of wordt propaan eerder in C2H4 en C2H4 en CH4 gesplits ?
bij het kraken van propaan krijg je etheen en methaan. Volgens mij niets anders...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: krakingsreactie

bij het kraken van propaan krijg je etheen en methaan. Volgens mij niets anders...
toch wel, volgens mij

Het kraken verloopt via radikaalreacties. Bij het kraken van propaan krijg je in eerste instantie een methyl-radikaal en een ethyl-radikaal. Dit zal voor het grootste deel leiden tot de vorming van etheen en methaan (zwarte pijlen), maar je kunt ook een aantal andere recombinaties van de radicalen bedenken (rode pijlen). Deze producten worden ook gevormd.

Afbeelding

Berichten: 1

Re: krakingsreactie

er ontstaan meer producten zoals hierboven

voor een duidelijk voorbeeld aan de hand van pentaan, mail maar even dan zal ik je een plaatje door mailen.

Berichten: 126

Re: krakingsreactie

rudy schreef: er ontstaan meer producten zoals hierboven

voor een duidelijk voorbeeld aan de hand van pentaan, mail maar even dan zal ik je een plaatje door mailen.
Ontopic: Nog even definitie van kraken omschrijven; Kraken is een chemisch proces waarbij veel energie aangewend wordt om de sterke bindingen tussen de C-atomen te verbreken. Je hebt 2 vormen thermisch kraken en katalytisch kraken... hiermee worden vooral lagere alkenen gewonnen. Dit is een degradatie reactie...

Offtopic: welkom op dit forum rudy !

Berichten: 1.490

Re: krakingsreactie

rudy schreef: er ontstaan meer producten zoals hierboven

voor een duidelijk voorbeeld aan de hand van pentaan, mail maar even dan zal ik je een plaatje door mailen.
kun je het plaatje hier niet plaatsen??? 8-)

Reageer